یووال نوح هراری، مورخ، نسبت به بیت کوین تردید دارد و آن را «ارزی مبتنی بر بی‌اعتمادی» می‌نامد

Historian-Yuval-Noah-Harari
آنچه در این مقاله میخوانید

هفته گذشته در اجلاس نوآوری BIS 2024 (BIS Innovation Summit 2024)، یووال نوح هراری (Yuval Noah Harari)، مورخ، فیلسوف و نویسنده پرفروش اسرائیلی، دیدگاه‌های خود را درباره بیت ‌کوین و ارزهای الکترونیکی به اشتراک گذاشت. هراری در سخنرانی خود، بر نارضایتی خود از بیت ‌کوین تأکید کرد و اظهار داشت که این پولی است که “بر اساس بی‌اعتمادی ساخته شده است.

یووال هراری نگرانی‌های خود را درباره بیت‌ کوین ابراز می‌کند

یووال نوح هراری (Yuval Noah Harari) به طور آشکار نارضایتی خود را از بیت کوین (BTC)، رمز ارزی که توسط خالق ناشناس ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) توسعه یافته است، بیان کرده است. هراری توضیح داد: “وقتی به عنوان یک مورخ به بیت کوین نگاه می‌کنم، آن را دوست ندارم… چون این پولی است که بر اساس بی‌اعتمادی ساخته شده است.” او افزود: “ایده اصلی بیت کوین این است که این رمزارز اساساً طلای الکترونیکی است، بنابراین ما به بانک‌ها و دولت‌ها اعتماد نداریم، بنابراین نمی‌خواهیم به آن‌ها توانایی ایجاد پول به هر مقدار که می‌خواهند را بدهیم، بنابراین این بیت کوین را ایجاد می‌کنیم.”

این مورخ افزود:

“این ارزی مبتنی بر بی‌اعتمادی است. من فکر می‌کنم که آینده به پول الکترونیکی تعلق دارد، اما آن چه که در طول قرون گذشته دیده‌ایم، این است که در واقع ایده خوبی است که به بانک‌ها و دولت‌ها توانایی ایجاد پول بیشتر را بدهیم تا اعتماد بیشتری در جامعه ایجاد کنیم.”

نارضایتی هراری تنها به بیت کوین محدود نمی‌شود، چرا که این مورخ برجسته نگرانی‌های قابل توجهی در مورد خطرات هوش مصنوعی (AI) برای بشریت و تمدن‌های جهانی نیز ابراز کرده است. او عقیده دارد که هوش مصنوعی نمایانگر جهشی بی‌سابقه در مقایسه با هر فناوری دیگری است که انسان‌ها تا به حال توسعه داده‌اند، و حتی آن را از دستاوردهایی مانند صنعت چاپ متمایز می‌کند.

در مورد آینده ارزهای الکترونیکی، هراری اذعان دارد که در مورد تکامل آن‌ها در دو تا سه دهه آینده مطمئن نیست، اما امیدوار است که یک ارز بر اساس «اعتماد بیشتر و نه ارزی مبتنی بر بی‌اعتمادی» ایجاد شود. این اظهارات باعث انتقاد از سوی علاقه‌مندان به رمز ارزها در پلتفرم‌هایی مانند ایکس (X) شد.

چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)، یکی از بنیان‌گذاران کاردانو (Cardano)، در ایکس (X) با توصیف دیدگاه هراری به عنوان «اثر دانینگ-کروگر (Dunning-Kruger) با استروئید»، پاسخ داد. اثر دانینگ-کروگر اشاره‌ای به تمایل شناختی است که در آن افراد با دانش یا مهارت محدود ممکن است توانایی‌های خود را بیش از حد ارزیابی کنند. موضع احتیاطی هراری تفاوت قابل توجهی با خوش‌بینی بسیاری در بخش رمز ارزها دارد. نقد او یک بحث اساسی درباره اعتماد در سیستم‌های مالی را پیش می‌کشد—این که آیا نوآوری باید نهادهای سنتی را تقویت کند یا دور بزند.

نظر شما در مورد نظر هراری در مورد بیت کوین و این عقیده که این ارز مبتنی بر بی‌اعتمادی است چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره یووال نوح هراری، مورخ، نسبت به بیت کوین تردید دارد و آن را «ارزی مبتنی بر بی‌اعتمادی» می‌نامد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.