شورای جهانی طلا: عربستان سعودی رشد متوسطی در تقاضا برای سکه طلا دارد

Andrew-Naylor
آنچه در این مقاله میخوانید

اندرو نیلور (Andrew Naylor)، رئیس بخش خاورمیانه و سیاست‌گذاری عمومی، شورای جهانی طلا، در مصاحبه با آرگام (Argaam) در کنفرانس سالانه اتحادیه عربی بازارهای سرمایه (AFCM) ۲۰۲۴ اعلام کرد که عربستان سعودی رشد نسبی در تقاضا برای سکه‌های طلا را به دلیل عملکرد اقتصادی قوی و جستجوی سرمایه‌گذاران برای تنوع‌بخشی به سبد سرمایه، به رخ کشید.

بازار طلا در عربستان سعودی یکی از بزرگترین بازار‌ها در منطقه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس (GCC) است. عربستان سعودی به عنوان تنها تولیدکننده عمده طلا، به‌ ویژه پس از کشفیات جدید معدنی، شناخته شده است.

او اعلام کرد که عربستان سعودی می‌تواند از طلا به عنوان یک دارایی مالی و از فواید استخراج طلا با ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های معدنکاری و تنوع‌بخشی اقتصادی بهره‌مند شود.

علاوه بر این، تقاضا برای شمش و سکه‌ها در این کشور پادشاهی، در مقایسه با کاهش آن در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس (GCC) و خاورمیانه، بالا است و از سطوح منطقه‌ای فراتر می‌رود.

نیلور (Naylor) ادامه داد که تقاضای جهانی برای جواهرات، شمش، و سکه‌ها در بازارهای خارجی کاهش یافته است، در حالی که بازارها در آسیا، از جمله چین، هند و جنوب شرقی آسیا، افزایش تقاضا را تجربه کرده‌اند.

او توضیح داد که از گذشته، زمانی که قیمت‌های طلا بالا بود، بازارهای خارجی شاهد رشد تقاضا برای شمش و جواهرات طلا بودند، در حالی که بازارهای آسیایی فروش می‌کردند، اما این روند اخیراً تغییر کرده است.

او توضیح داد که تغییرات تقاضای منطقه‌ای شامل خریدهای بانک‌های مرکزی چین و ترکیه، فعالیت‌های سفته‌بازی در بازارهای قراردادهای آتی آمریکا و تقاضای بالا از مصرف‌کنندگان آسیایی، به‌ویژه در چین، می‌شود.

او خاطرنشان کرد که تغییرات در تقاضا در چین به دلیل مشکلات در بازار املاک و مستغلات و بازار سهام محلی و تأثیر اقدامات پیشگیرانه برای همه‌گیری کووید-۱۹ است، که منجر به تغییرات در دینامیک‌های اقتصادی شده و طلا را نسبت به سایر دارایی‌ها جذاب‌تر کرده است.

Saudi-Arabia-gold-market

او افزود که افزایش قیمت‌های طلا بر مصرف‌کنندگان جواهرات تأثیر می‌گذارد، اما انتظار می‌رود که به دلیل عواملی مانند رویدادهای ژئوپلیتیکی جهانی، انتظارات برای کاهش نرخ‌های بهره در آمریکا از انتهای امسال، و فشارهای تورمی، پشتیبانی بلندمدت از تقاضا برای طلا به عنوان وسیله‌ای برای حفاظت از سرمایه‌گذاری باقی بماند.

او اضافه کرد که قیمت جهانی طلا تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند خریدهای بانک‌های مرکزی، تاکتیک‌ها در بازار قراردادهای آتی، و مصرف طلا در چین است، در حالی که قیمت‌های طلا در بازارهای محلی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است و بر عرضه و تقاضا تأثیر می‌گذارد.

او در ادامه گفت که به دلیل عوامل مختلفی از جمله وضعیت دارایی امن و حفظ ارزش آن در طول بحران‌ها، نقدینگی بالا که بیش از ۱۴۵ میلیارد دلار در روز است، فراهم آوردن سهولت خرید و فروش طلا در هر بازار، و در نهایت تنوع‌بخشی سرمایه‌گذاری، به دلیل این که داشتن طلا ریسک سایر سرمایه‌گذاری‌ها را کاهش می‌دهد، طلا به عنوان گزینه‌ خوبی برای سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود.

نیلور (Naylor) توضیح داد که آن چه طلا را متمایز می‌کند، تنوع کاربردهای آن در جواهرات، شمش و ذخایر بانک مرکزی است که حرکت آن را از سایر دارایی‌های سرمایه‌گذاری متفاوت می‌کند و به لطف این تنوع، طلا به شدت به سایر سرمایه‌گذاری‌ها مرتبط نیست، که آن را ابزار مؤثری برای تنوع‌بخشی سبد سرمایه‌گذاری می‌کند.

او خاطرنشان کرد که طلا بازده سالانه متوسطی حدود ۷-۸ درصد دارد که این یکی از دلایلی است که سرمایه‌گذاران را به اختصاص بخشی از سرمایه‌گذاری‌های خود به طلا ترغیب می‌کند.

او اعلام کرد که نشانه‌های مثبتی وجود دارد که بر قیمت طولانی‌مدت طلا تأثیر می‌گذارند، از جمله کاهش مورد انتظار نرخ‌های بهره که منجر به افزایش سرمایه‌گذاری نهادی، به‌ویژه در غرب، در طلا می‌شود و ناپایداری‌های سیاسی و اقتصادی جهانی که تقاضا برای طلا به عنوان یک دارایی امن را تقویت می‌کند.

دیدگاه خود را درباره شورای جهانی طلا: عربستان سعودی رشد متوسطی در تقاضا برای سکه طلا دارد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.