بانک مرکزی ژاپن ممکن است در ماه ژوئن نرخ‌ها را افزایش دهد

انتظار سرمایه‌گذاران از بانک مرکزی ژاپن برای افزایش نرخ بهره در ماه آینده
آنچه در این مقاله میخوانید

به گفته یک رئیس سابق بانک مرکزی ژاپن، بانک ژاپن ممکن است نرخ بهره معیار خود را تا سه بار دیگر در سال جاری افزایش دهد، با توجه به اینکه چقدر فضا برای تنظیم بیش از حد آسان وجود دارد، حرکت بعدی احتمالاً در اوایل ژوئن انجام خواهد شد.

توشیتاکا سکین، اقتصاددان، در مصاحبه‌ای با بلومبرگ چهارشنبه با اشاره به افزایش نرخ بهره گفت: ممکن است شدید به نظر برسد، اما اگر در ماه ژوئن اتفاق بیفتد، خوب است.

سکین بر این عقیده است که BOJ رویکردی فرصت‌طلبانه برای سیاست‌گذاری اتخاذ خواهد کرد و به تدریج تنظیمات آسان خود را در صورت امکان به عقب برمی‌گرداند در حالی که نرخ‌های بهره واقعی به طور قابل‌توجهی منفی باقی می‌مانند.

سکین، استاد اقتصاد در دانشگاه هیتوتسوباشی توکیو، گفت: احساس من این است که حتی اگر امسال سه بار دیگر نرخ‌ها را افزایش دهند، به شرطی که شرایط به اندازه کافی مساعد باشد، هیچ مشکلی وجود ندارد.

در نظرسنجی بلومبرگ از اقتصاددانان که قبل از نشست سیاستگذاری 25 تا 26 آوریل انجام شد، میانگین تخمین پایان سال برای نرخ معیار 0.25 درصد بود که نشان می‌دهد که بیشتر پیش‌بینی می‌کنند که پس از اولین افزایش از سال 2007 توسط BOJ در ماه مارس با برداشتن آن، یک بار دیگر افزایش یابد.

سکین گفت، تعیین دقیق محل دقیق نرخ خنثی دشوار است، اما اگر نرخ خنثی تقریباً حدود 0٪ فرض شود، همانطور که برآوردهای مختلف نشان می‌دهد، و تورم 2٪ باشد، به این معنی است که نرخ خنثی اسمی حدود 2٪ است.

خلاصه BOJ از گردهمایی سیاست‌های ماه آوریل خود نشان‌دهنده ظهور یک شیب تندرو در میان هیئت مدیره 9 نفره بود و یکی از اعضا گفت که مسیر نرخ ممکن است بالاتر از آنچه بازار در حال حاضر انتظار دارد باشد. انتشار خلاصه با تصمیم BOJ برای کاهش میزان خرید اوراق قرضه خود در این هفته دنبال شد و این گمانه‌زنی را تقویت کرد که BOJ در حال آماده شدن برای حرکت زودهنگام است.

کسانی که فقط سرعت تدریجی افزایش نرخ را پیش بینی می‌کنند، اغلب شکنندگی بهبود اقتصادی را به عنوان پشتوانه مواضع خود ذکر می‌کنند. گزارش دولت روز پنجشنبه نشان داد که اقتصاد ژاپن در سه ماهه اول منقبض شده است، در حالی که داده‌های پایان سال 2023 برای نشان دادن عدم رشد کاهش یافته است. اقتصاد از سه ماهه آوریل تا ژوئن 2023 رشد نکرده است.

سکین گفت، با این حال، نشانه‌های ضعف در بهبود احتمالاً بانک BOJ را از مسیر به سمت افزایش منحرف نمی‌کند، زیرا شکاف تولید در حال حاضر حدود 0 درصد است و انقباض تفاوت معناداری در اندازه‌گیری میزان تسهیل پولی ایجاد نمی‌کند.

BOJ ماه گذشته پیش‌بینی کرد که قیمت‌های مصرف‌کننده به استثنای مواد غذایی تازه و انرژی 2.1 درصد در سال مالی که از آوریل 2026 شروع می‌شود، افزایش خواهد یافت.

دیدگاه خود را درباره بانک مرکزی ژاپن ممکن است در ماه ژوئن نرخ‌ها را افزایش دهد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.