آیا نقره هِجی در برابر تورم است؟

آیا-نقره-هِجی-در-برابر-تورم-است-؟
آنچه در این مقاله میخوانید

از زمان یونان باستان تا اواخر قرن نوزدهم، نقره واحد ارزش بود و استاندارد نقره در تقریباً هر اقتصاد بزرگی استفاده می‌شد. به عنوان یک ارز، نقره برای مدت زمان طولانی‌تری نسبت به طلا برای ذخیره ارزش استفاده می‌شد. امروزه، ما از ارزهای فیات استفاده می‌کنیم که دیگر به فلزات گرانبها متصل نیستند، اما آیا وقتی اقتصاد دچار مشکل می‌شود، نقره هنوز هم کیفیت حفظ ارزش را دارد؟ به عبارت دیگر، آیا نقره هِجی در برابر تورم محسوب می‌شود؟

قیمت نقره در سال ۲۰۲۴

نقره که ارزش آن بسیار پایین‌تر از طلا است که قیمت لحظه‌ای آن حدود ۲,۳۵۰ دلار به ازای هر اونس است، اکنون با قیمت 31.71 دلار به ازای هر اونس در تاریخ 21 می سال ۲۰۲۴ معامله می‌شود. با این حال، قیمت آن از ابتدای سال ۱۹.۲۸ درصد افزایش یافته است. در تاریخ ۱۲ آوریل سال ۲۰۲۴، قیمت این فلز درخشان به بالاترین سطح ۲۹.۸۰ دلار رسید و در تاریخ ۲ اکتبر سال ۲۰۲۳ به پایین‌ترین حد خود ۲۰.۶۹ دلار رسید.

جالب است که، تاریخ‌ها تقریباً با قیمت‌های بالا و پایین طلا در چند ماه گذشته مطابقت دارند که ۱۹ آوریل سال ۲۰۲۴ (۲,۳۹۲ دلار) و 4 اکتبر سال ۲۰۲۳ (۱,۸۲۱ دلار) بودند. آیا این بدان معناست که نقره و طلا روند‌های قیمتی مشابهی را دنبال می‌کنند؟

قیمت نقره در مقابل طلا

در حالی که قیمت‌های آن‌ها تمایل به دنبال کردن مسیرهای یکسان دارند، دوره‌های استثنایی وجود دارد که قیمت نقره بسیار نوسانی‌تر است.

gold-vs-silver-price-001
نمودار قیمت طلا (آبی) در مقابل نقره (نارنجی)

طلا امروزه از جمله کالاهای پرمعامله در سطح جهانی است. عمدتاً صنعت جواهرات باعث ایجاد تقاضا در آن می‌شود، اما طلا نیز به طور معمول به عنوان هِجی در برابر تورم استفاده می‌شود، چون از قوانین بازار متفاوتی نسبت به سهام یا اوراق قرضه پیروی می‌کند.

سرمایه‌گذاران اغلب نقره را به عنوان فلز گرانبهایی در نظر می‌گیرند که هنگام مواجهه با تورم، رفتاری مشابه طلا دارد. با این حال، برخلاف طلا، تقاضای اصلی نقره در کاربردهای صنعتی است، از الکترونیک و پنل‌های خورشیدی گرفته تا خودروهای برقی و کاتالیزورهای شیمیایی. این ویژگی به تنهایی نقره را در مسیر متفاوتی از طلا قرار می‌دهد، چون آن را در معرض چرخه‌های اقتصادی آسیب‌پذیر می‌کند.

نوسان نقره

علاوه بر تقاضا در صنعت، نوسان نقره به دلیل اندازه کوچک بازار آن نسبت به طلا تشدید می‌شود. بنابراین، یک دلار سرمایه‌گذاری شده در نقره تأثیر بسیار بیشتری نسبت به یک دلار سرمایه‌گذاری شده در طلا دارد و باعث حرکات قیمتی گسترده‌تر می‌شود.

علاوه بر این، نقره تقریباً به طور یکسان به عنوان محصول فرعی استخراج طلا به دست می‌آید، چون این فلزات معمولاً در آلیاژی همگن به نام الکتروم یافت می‌شوند.

نقره در برابر تورم: داده‌های تاریخی

به دلیل ترکیب تقاضای عمدتاً صنعتی (به جای هِجی در برابر تورم)، بازار کوچکتر، و حضور آن در طبیعت که به فلزات دیگر مانند طلا، مس و روی مرتبط است، قیمت نقره بسیار نوسانی‌تر از طلا است.

علاوه بر این، یک هِج کارآمد در برابر تورم باید تغییرات در شاخص قیمت مصرف‌کننده را دنبال کند. با این حال، نقره الگویی بسیار نامنظم را نشان داده است که با اثرات تورم بر قیمت‌های عمومی مطابقت ندارد.

US-CPI-vs.-silver-chart-002
شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) ایالات متحده در برابر قیمت نقره

طلا یا نقره؟ کدام یک گزینه بهتری برای سرمایه‌گذاری است؟

به دلیل استفاده محدود طلا در کابردهایی به غیر از هجی در برابر تورم و حفظ ارزش سرمایه، سرمایه‌گذاران ارزش‌-محور مانند وارن بافت (Warren Buffett) از آن اجتناب کرده‌اند، که معروف است که در نامه سالانه سهامدارانش اظهار داشت:

“یک قرن پس از این، ۴۰۰ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی مقادیر شگفت‌انگیزی از ذرت، گندم، پنبه و سایر محصولات تولید کرده‌اند – و پول هر چه که باشد، همچنان به تولید آن دستاوردهای ارزشمند ادامه خواهد داد. احتمالاً اکسون موبیل (Exxon Mobil) تریلیون‌ها دلار سود سهام به مالکان خود تحویل داده و همچنین دارایی‌هایی به ارزش بسیار بیشتری خواهد داشت (و، به یاد داشته باشید، شما ۱۶ اکسون دارید). ۱۷۰,۰۰۰ تن طلا از نظر اندازه تغییر نخواهد کرد و همچنان قادر به تولید هیچ چیز نخواهد بود. شما می‌توانید مکعب را نوازش کنید، اما واکنشی نخواهد داشت.”

نقره برای این سرمایه‌گذاران جذاب‌تر است چون نقش قابل توجهی در کاربردهای صنعتی دارد. در مقابل، این موضوع استفاده آن به عنوان هجی در برابر تورم را کاهش می‌دهد، چون رکود اقتصادی باعث کند شدن صنایعی می‌شود که به نقره نیاز دارند، تقاضا را کاهش می‌دهد و قیمت آن را پایین می‌آورد.

چگونه نقره با تورم همراه می‌شود؟

در حالی که فلزات گرانبها شهرتی به عنوان هِج در برابر تورم دارند، طلا و نقره دقیقاً الگوهای قیمتی یکسانی را دنبال نمی‌کنند. در واقع، طلا هِج بهتری در برابر تورم است چون تحت تأثیر تقاضای سنتی در کاربردهای صنعتی بسیار کمتر است.

با این حال، حتی سابقه طلا به عنوان هِجی در برابر تورم به اندازه‌ای که به نظر می‌رسد خوب نیست. در واقع، دوره‌هایی در تاریخ اخیر با تورم فوق‌العاده بالا وجود داشته‌اند که طلا به طور غافلگیرکننده بازده منفی داشته است.

به این ترتیب، عموم سرمایه‌گذارانی که پول خود را روی نقره و طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند، باید نسبت سبد سهام خود را زیر ۱۰ درصد نگه دارند. همچنین، سرمایه‌گذاری را به عنوان قایق بادی اضطراری در صورت غرق شدن اقتصاد در نظر بگیرید تا راهی برای کسب پول.

به طور کمی متناقض، سهام در شاخص S&P ۵۰۰ در زمان‌بندی‌های طولانی‌تر، مطمئن‌ترین هِج در برابر تورم باقی می‌ماند.

SP-500-vs.-Silver-003
شاخص S&P 500 در مقابل قیمت نقره

توانایی نقره برای مقابله با تورم کمتر از طلا است و بسیار ناپایدار است. مطابق با ریسکی که می‌توانید متحمل شوید، از نقره به عنوان هِجی در برابر تورم استفاده کنید.

دیدگاه خود را درباره آیا نقره هِجی در برابر تورم است؟ بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.