روسیه بر نیاز به تقویت تجارت با ایران تاکید دارد

روسیه-بر-نیاز-به-تقویت-تجارت-با-ایران-تاکید-دارد
آنچه در این مقاله میخوانید

آندری ژیلتسوف (Andrey Zhiltsov)، سرکنسول روسیه در اصفهان، بر لزوم افزایش حجم مبادلات تجاری بین ایران و روسیه تاکید کرد و گفت که حجم فعلی مبادلات تجاری به اندازه ظرفیت‌های موجود نیست.

ژیلتسوف در مصاحبه‌ای اختصاصی با ایرنا اعلام کرد که حجم مبادلات تجاری بین ایران و روسیه کمی بیش از چهار میلیارد دلار است که با توجه به ظرفیت‌های موجود ناچیز است.

او گفت که کمیسیون اقتصادی مشترک ایران-روسیه بر لزوم گسترش همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های فضایی، هوانوردی، کشتی‌سازی، انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز، تولید و پالایش نفت و گاز، حمل و نقل، علم، پزشکی، کشاورزی، مالی، آموزش، فرهنگ و گردشگری تاکید کرده است.

همچنین او خاطرنشان کرد که حدود ۶.۵ میلیون گردشگر روسی در سال ۲۰۲۳ از ترکیه (Turkiye) بازدید کرده‌اند، اما تنها ۱۰,۰۰۰ نفر از روس‌ها در همان سال از ایران بازدید کرده‌اند و خواستار تلاش‌های مشترک برای افزایش این رقم شده است.

سرکنسول همچنین اظهار داشت که دو کشور دوست می‌توانند نقش کلیدی در ایجاد نظم جهانی جدید عاری از یکجانبه‌گرایی برای تضمین دنیایی عادلانه ایفا کنند.

او افزود که در شرایط کنونی، حمایت ایران و روسیه از یکدیگر در سطح بین‌المللی از اهمیت زیادی برخوردار است، و هدف از برگزاری رویدادهای مختلف اقتصادی، سیاسی، علمی و ورزشی تلاش راهبردی تحقق این مسئله است.

ژیلتسوف همچنین به تدوین نقشه راهی برای هموار کردن راه بهبود همکاری‌ها بین شهرهای اصفهان و تاتارستان روسیه اشاره کرد و افزود که سرکنسولگری روسیه در اصفهان قصد دارد همکاری‌ها را با اتاق بازرگانی، آموزش عالی و مراکز مذهبی ایران گسترش دهد.

او همچنین خاطرنشان کرد که دو طرف قصد دارند روابط بین مناطق مختلف روسیه با استان‌های ایرانی مانند یزد و کرمان را توسعه دهند.

این مقام روسی در ادامه گفت که اصفهان شهری فوق‌العاده، فرهنگی، اصیل، تمیز، دنج و راحت است و خواستار افزایش همکاری‌ها بین اصفهان و سنت پترزبورگ شد.

طبق گفته یک مقام در سازمان توسعه تجارت ایران (TPO)، ارزش صادرات ایران به روسیه در سال گذشته خورشیدی (که در ۲۹ اسفند به پایان رسید) نسبت به سال قبل از آن ۲۶ درصد افزایش یافت.

اکبر گودرزی گفت که ۲.۱۸۵ میلیون تن محصولات به ارزش ۹۴۶ میلیون دلار در سال گذشته خورشیدی به روسیه صادر شده، در حالی که یک سال پیش از آن جمهوری اسلامی تنها ۱.۴۳۶ میلیون تن کالا به ارزش ۷۵۱ میلیون دلار به این کشور صادر کرده بود.

طبق گفته این مقام، صادرات ایران به روسیه همچنین در سال گذشته از نظر وزنی ۵۶ درصد افزایش یافته است.

محصولات کشاورزی، پتروشیمی‌، و محصولات مبتنی بر نفت، پرفروش‌ترین محصولات صادراتی به روسیه در سال یاد شده بودند.

در ارتباط با حجم واردات از روسیه در سال گذشته، گودرزی اظهار داشت:

“۳.۳۵۳ میلیون تن کالا به ارزش ۱.۶۹۱ میلیارد دلار نیز در سال قبل از روسیه وارد شده است.”

وی گفت که واردات از نظر ارزشی ۹ درصد و از نظر وزنی ۲۷ درصد رشد داشته است.

در راستای عزم دو کشور برای افزایش سطح مبادلات تجاری، در جلسه ویدیو کنفرانس بین معاونان وزیر حمل و نقل ایران و روسیه در تاریخ ۲۸ نوامبر ۲۰۲۳ (7 آذر 1402)، دو طرف در مورد راه‌های افزایش ترانزیت سالانه از طریق ایران به ۱۰ میلیون تن بحث کردند.

در این جلسه مجازی، دو طرف در مورد همکاری‌های حمل و نقلی بین دو کشور در تمام زمینه‌ها از جمله ریلی، جاده‌ای، و دریایی گفتگو کردند.

در این جلسه، شهریار افندی‌زاده، معاون وزیر حمل و نقل ایران، به پتانسیل بالای همکاری‌های بندری بین دو کشور، به ویژه در دریای خزر اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که ظرفیت خوبی در بنادر شمالی ایران برای دریافت کالاهای ارسالی از روسیه و ارسال آن‌ها به مقاصد مورد نظر با استفاده از روش‌های حمل و نقل ترکیبی وجود دارد.

مقامات همچنین در مورد پروژه راه‌آهن رشت-آستارا بحث کردند و نماینده پیمانکار ایرانی پروژه، یعنی شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل، گزارشی در مورد پیشرفت فیزیکی پروژه ارائه داد.

به گزارش پورتال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران (ICCIMA)، در ماه آوریل، این اتاق میزبان یک انجمن تجاری ایران-روسیه بود.

این رویداد با حضور مقامات و بازرگانان از هر دو طرف برگزار شد.

دیدگاه خود را درباره روسیه بر نیاز به تقویت تجارت با ایران تاکید دارد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.