امکان خرید شمش‌های طلا از ماشین‌های فروش در کره جنوبی فراهم شد

امکان-خرید-شمش‌های-طلا-از-ماشین‌های-فروش-در-کره-جنوبی-فراهم-شد
آنچه در این مقاله میخوانید

در گوشه‌ای از یک خیابان پرجنب و جوش در منطقه مرفه گانگنام (Gangnam) سئول، یک فروشگاه مواد غذایی وجود دارد که محصولات معمولی مانند مجلات، دستمال توالت و گزینه‌های فراوان از نوشیدنی‌ها را ارائه می‌دهد. اما در کنار صندوق فروشگاهی یک دستگاه فروش خودکار بلند قرار دارد که محصولی بسیار غیرمنتظره را می‌فروشد—طلا.

این دستگاه در فروشگاه رفاهی جی‌اس ریتیل (GS Retail Co.)، شمش‌های طلا از ۳۷.۵ گرم (۱.۳۲ اونس) تا کمتر از ۱ گرم را می‌فروشد. قیمت‌ها روزانه تغییر می‌کنند تا بازتابی از حرکت‌های بازار گسترده‌تر باشند، اما قیمت‌ها از حدود ۸۸,۰۰۰ وون (۶۴ دلار) برای یک شمش ۰.۵ گرمی شروع می‌شود.

این دستگاه‌ها در ۳۰ فروشگاه خرده‌فروشی این شرکت در سراسر کشور فعالیت می‌کنند، که شش برابر بیشتر از زمانی است که این خدمت در سال ۲۰۲۲ آغاز شد.

یک سخنگوی جی‌اس (GS) از طریق پیامک گفت:

“در حال حاضر ما شاهد حدود ۳۰ میلیون وون فروش در ماه هستیم. به دلیل افزایش تقاضا برای دارایی‌های امن و گسترش روند سرمایه‌گذاری خرد، دستگاه فروش خودکار طلا توجه مشتریان را جلب می‌کند.”

مردم کره جنوبی به جریان سرمایه‌گذاری خُرد که در سراسر جهان در حال گسترش است، پیوسته‌اند. بر اساس گزارش ۱۶ مه (۲۷ اردیبهشت) از شرکت چارلز شواب (Charles Schwab Corp)، در بریتانیا، ۶۵ درصد از نسل Z و هزاره‌ها تمایل به سرمایه‌گذاری در سهام‌های جزئی (کمتر از یک سهم از یک شرکت) دارند. سرمایه‌گذاران خرده‌فروش در سراسر جهان به سمت همه چیز، از سهام‌های میم تا ارزهای دیجیتال، هجوم آورده‌اند؛ برای کره‌ای‌ها، طلای فیزیکی تنها یک گزینه دیگر است.

پارک سانگ-هیون (Park Sang-hyun)، اقتصاددان در HI Investment & Securities در سئول، می‌گوید: “وقتی قیمت همه چیز بالا می‌رود، سرمایه‌گذاران محلی ترس از جا ماندن دارند و این مسئله به‌طور جزئی به این اقدام کمک کرده است”. او به افزایش اخیر که قیمت بازار طلا را به بالاترین حد خود یعنی بیش از ۲,۴۰۰ دلار در هر اونس در ماه گذشته رسانده، اشاره می‌کند و در ادامه، می‌گوید: “احساس عدم اطمینان درباره اقتصاد جهانی، تقاضا برای دارایی‌های امن را افزایش می‌دهد.”

هیجان طلای فروشگاه‌های مواد غذایی

جی‌اس (GS) تنها زنجیره فروشگاه‌های رفاهی نیست که در کره جنوبی به جذابیت طلا توجه می‌کند. رقیب آن، شرکت CU، از ۱ آوریل (۱۳ فروردین) فروش سه نوع کارت‌های طلای فوق سبک را آغاز کرد. به گفته شرکت BGF Retail Co.، شرکتی که این زنجیره را اداره می‌کند، با اکثر تقاضا از طرف مشتریان در دهه ۳۰ سالگی خود، فقط دو روز طول کشید تا کارت‌های ۱ گرمی به فروش برسند.

به گفته سخنگوی BGF، تا تاریخ ۳۱ مه (۱۱ خرداد)، ۹۵ درصد از ۷۷۰ محصول طلای عرضه شده به فروش رسیده‌اند. BGF در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد:

“فروش شتاب گرفت چون محصولات طلای با قیمت ثابت CU ارزان‌تر از قیمت بازار شدند.”

این زنجیره خرده‌فروشی در آینده گزینه‌های با وزن بیشتر، از شمش‌های ۲ گرمی تا ۱۰ گرمی، را معرفی خواهد کرد، اما تاریخ دقیقی را مشخص نکرده است.

ماشین-فروش-طلا-کره

روند فروش طلا در کنار اقلام اساسی حمام و نوشیدنی‌ها توجه آمریکایی‌ها را نیز جلب کرده است. تابستان گذشته، شرکت آمریکایی کاستکو (Costco Wholesale Corp.) فروش شمش‌های طلا را آغاز کرد؛ اکنون، حتی با محدودیت دو عدد به ازای هر مشتری، شمش‌های ۱ اونسی که قیمت آن‌ها بر اساس قیمت بازار تعیین می‌شود، در عرض چند ساعت به فروش می‌رسند.

در کره، بانک‌های آنلاین نیز تلاش می‌کنند تا با تقاضای طلا همراه شوند. کی‌بانک (Kbank)، یکی از سه بانک اینترنتی کره جنوبی با بیش از ۱۰ میلیون کاربر، در تاریخ ۹ مه (۲۰ اردیبهشت) سرویسی را راه‌اندازی کرد که به کاربران اپلیکیشن خود امکان می‌دهد شمش‌های طلا از ۱.۸۷۵ گرم تا ۳۷.۵ گرم را با تحویل رایگان خریداری کنند.

این بانک در بیانیه‌ای گفت: “با افزایش قیمت طلا به بالای ۲,۴۰۰ دلار در هر اونس، سرمایه‌گذاری در طلا به روشی محبوب تبدیل شده است.” و افزود که قصد دارد این سرویس را تا پایان سال به سکه‌های طلا و نقره گسترش دهد.

هیجان طلای خرد در بانک کره اثری ندارد

یکی از نهادهایی که قرار نیست دستگاه‌های فروش شمش طلا نصب کند، بانک مرکزی کره (Bank of Korea) است. بانک مرکزی این کشور از سال ۲۰۱۳ تاکنون این فلز را خریداری نکرده است. طبق گزارش خبرگزاری یونهاپ (Yonhap)، در پایان سال ۲۰۲۳، این بانک ۱۰۴.۴ تن طلا در اختیار داشت. در همین حال، در سه ‌ماهه اول سال ۲۰۲۴، تقاضای مصرف‌کنندگان کره جنوبی برای شمش طلا نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد افزایش یافت و به ۸.۶ تن رسید.

به همین ترتیب، شورای جهانی طلا (World Gold Council) در گزارش سه‌ ماهه خود نوشت: “قیمت بالای بی‌سابقه طلا علاقه سرمایه‌گذاران در کره جنوبی را تقویت کرد”، و اعلام کرد که تقاضای شمش طلا در این کشور در سه ‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد افزایش یافته است.

“این مسئله نمایانگر قوی‌ترین سه‌ماهه برای سرمایه‌گذاری در کره جنوبی طی بیش از دو سال بود.”

وانه‌چوی (Wanho Choi)، رئیس برنامه‌ریزی مدیریت ذخایر بانک، در یک پست وبلاگی برای توضیح موضع بانک نوشت:

“طلا به اندازه دارایی‌های سنتی مانند اوراق قرضه و سهام در مدیریت ذخایر ارزی خارجی مفید نیست”.

چوی در وبلاگ رسمی بانک افزود: “بانک از سال ۲۰۱۳ تاکنون طلا خریداری نکرده است و این موضوع باعث برخی انتقادات شده که بانک مرکزی کره (BOK) فرصت سرمایه‌گذاری را از دست داده است.” او در ادامه گفت: “به دلیل ریسک اعتباری پس از خرید، برای بانک‌های مرکزی آسان نیست که برای اهداف نقدینگی طلا را بفروشند، بنابراین تصمیم برای سرمایه‌گذاری نیاز به بررسی دقیق بسیاری از عوامل دارد.”

سئوک‌هیون پاک (Seokhyun Paik)، اقتصاددان در بانک شین‌هان (Shinhan Bank)، اظهار داشت: “سرمایه‌گذاران خرده‌فروش که پول خود را در دارایی‌هایی مانند اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا و ین ژاپن در سال گذشته سرمایه‌گذاری کرده‌اند، بازده مورد نظر خود را دریافت نکردند.” او اضافه کرد: “سپس، آنها توجه خود را به طلا معطوف کردند.”

دیدگاه خود را درباره امکان خرید شمش‌های طلا از ماشین‌های فروش در کره جنوبی فراهم شد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.