با کاهش سهم یورو در ذخایر خارجی، جایگاه آن به عنوان ارز ذخیره مورد تهدید قرار می‌گیرد

با کاهش سهم یورو در ذخایر خارجی، جایگاه آن به عنوان ارز ذخیره مورد تهدید قرار می‌گیرد
آنچه در این مقاله میخوانید

گزارشی از بانک مرکزی اروپا نشان داد که سهم یورو از ذخایر ارز خارجی در سال ۲۰۲۳، یک درصد کاهش یافته و به ۲۰ درصد رسیده است. بر اساس این گزارش، تنوع‌بخشی مداوم به سبدهای ذخیره جهانی در ارزهای غیرسنتی، تهدیدی است که ممکن است سهم یورو از ذخایر ارز خارجی را بیشتر کاهش دهد.

کاهش سهم یورو هم‌زمان با افزایش ارزش دلار آمریکا

گزارش جدیدی از بانک مرکزی اروپا (ECB) نشان می‌دهد که پس از آن که سهم یورو از دارایی‌های ارزی خارجی در سال ۲۰۲۳ به طور جزئی کاهش یافت، جایگاه آن به عنوان یک ارز ذخیره در معرض خطر است. این گزارش هشدار می‌دهد که این سهم ممکن است با کاهش ذخایر یورو توسط روسیه، که به دنبال یک ارز ذخیره جایگزین است، بیشتر کاهش یابد.

برای تاکید بر نگرانی‌های بانک مرکزی اروپا، این گزارش افشا کرد که سهم ارز منطقه یورو از ذخایر خارجی یک درصد کاهش یافته و به ۲۰ درصد رسیده است. این سطح آخرین بار در سال ۲۰۲۰ مشاهده شده بود. در مقابل، سهم ذخایر خارجی برای دلار آمریکا و ین ژاپن به ترتیب ۰.۳ و ۰.۶ درصد افزایش یافته و به ۵۸.۴ و ۵.۷ درصد رسیده است.

علاوه بر این، این گزارش به تنوع‌بخشی رو به رشد در سبد‌های سرمایه ذخیره جهانی در ارزهای ذخیره غیر سنتی، از جمله دلار استرالیا، دلار کانادا، وون کره، دلار سنگاپور، کرون سوئد، و کرون نروژ را اشاره کرده است.

یوان چین به عنوان یک ارز ذخیره منطقه‌ای جایگزین ظهور می‌کند

در خصوص پرداخت‌های جهانی، بدون تغییرات ساختاری در ارزش پرداخت‌های یورو که بین بانک‌ها در سیستم تسویه حساب ناخالص لحظه‌ای (RTGS) منطقه یورو پردازش می‌شود، گزارش بانک مرکزی اروپا (ECB) نشان داد که نقش یورو پایدار مانده است.

بانک مرکزی اروپا گفت”

“این نشان می‌دهد که دسترسی جهانی پرداخت‌های یورو در مقایسه با سهم یورو در پرداخت‌های جهانی که در سوئیفت – یک شبکه پیام‌رسانی جهانی که توسط موسسات مالی استفاده می‌شود – پردازش شده، پایدار باقی مانده است که نشان‌دهنده کاهش قابل توجه در طول سال ۲۰۲۳ است.”

گزارش بانک مرکزی اروپا (ECB) همچنین اعلام کرد که در حالی که روسیه تلاش کرد روبل را به عنوان «ارز وسیله‌ای پیشرو» در چشم‌انداز پرداخت منطقه‌ای در حال تحول معرفی کند، به نظر می‌رسد این یوان چین است که این نقش را به عهده گرفته است. به عنوان مثال، این گزارش به تصمیم هند برای استفاده از یوان، نه روپیه، برای پرداخت نفت خام روسیه اشاره می‌کند.

این گزارش همچنین نقش بالقوه دارایی‌های رمزنگاری شده در پرداخت‌های جهانی و تلاش برخی کشورها برای معرفی سیستم‌های پرداخت مبتنی بر رمزارزها را مورد بحث قرار می‌دهد.

نظر شما در مورد کاهش سهم یورو از ذخایر خارجی چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره با کاهش سهم یورو در ذخایر خارجی، جایگاه آن به عنوان ارز ذخیره مورد تهدید قرار می‌گیرد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.