بانک مرکزی ژاپن برای کاهش خرید اوراق قرضه، نرخ‌ها را ثابت نگه می‌دارد

بانک مرکزی ژاپن برای کاهش خرید اوراق قرضه، نرخ‌ها را ثابت نگه می‌دارد
آنچه در این مقاله میخوانید

بانک مرکزی ژاپن روز جمعه اعلام کرد که کاهش خریدهای عظیم اوراق قرضه خود را آغاز خواهد کرد و برنامه مفصلی را در ماه آینده برای کاهش ترازنامه تقریباً 5 تریلیون دلاری خود اعلام خواهد کرد و گامی دیگر به سمت کاهش محرک های پولی عظیم خود برداشته است.

فرماندار کازوئو اوئدا همچنین گفت که افزایش نرخ بهره در ماه جولای را رد نمی‌کند زیرا ضعف ین هزینه‌های واردات را افزایش می‌دهد و نشان می‌دهد که BOJ با وجود نشانه‌های اخیر ضعف در مصرف و اقتصاد گسترده‌تر، موضع جنگ‌طلبانه خود را حفظ کرده است.

اوئدا در یک کنفرانس خبری گفت: بسته به داده‌های اقتصادی و قیمتی که در آن زمان در دسترس قرار می‌گیرند، البته این احتمال وجود دارد که ما تصمیم بگیریم نرخ‌های بهره را افزایش دهیم و درجه حمایت پولی را در جولای تعدیل کنیم.

همانطور که به طور گسترده انتظار می‌رفت، BOJ هدف نرخ سیاست کوتاه مدت خود را در محدوده 0-0.1٪ با رأی اتفاق آرا حفظ کرد. همچنین سرعت خرید ماهانه اوراق قرضه را در حدود 6 تریلیون ین (38 میلیارد دلار) بدون تغییر باقی گذاشت.

اما این بانک تصمیم گرفت جزئیات برنامه کاهش اوراق قرضه خود را برای یک تا دو سال آینده در نشست بعدی خود در 30 تا 31 ژوئیه پس از جمع آوری نظرات فعالان بازار ارائه کند. برخی از ناظران بازار انتظار داشتند که سرنخ های قطعی بیشتری در روز جمعه منتشر کند.

اوئدا گفت: در کوتاه کردن خرید اوراق قرضه، مهم است که انعطاف‌پذیری برای اطمینان از ثبات بازار باقی بماند، در حالی که این کار به شکل قابل پیش‌بینی انجام می‌شود.

او گفت: این شبیه به نحوه‌ای است که فدرال رزرو ایالات متحده یک دستورالعمل میان مدت تا بلندمدت را در مورد کاهش پیش از آن فاش کرد تا از افزایش عدم اطمینان در هر جلسه سیاستی جلوگیری شود.

با این حال، برخی از بازیگران بازار تصمیم گرفتند تا ماه ژوئیه منتظر بمانند تا نشانه‌ای باشد که بانک مرکزی در تعدیل سیاست‌های پولی در آینده محتاط خواهد بود.

تاکایوکی میاجیما، اقتصاددان ارشد گروه مالی سونی گفت: تصمیم امروز حاکی از آن است که BOJ در مورد کاهش مبالغ خرید اوراق قرضه بسیار محتاط است، به این معنی که بانک مرکزی در مورد افزایش نرخ‌ها نیز محتاط است.

BOJ از نرخ‌های منفی و کنترل بازده اوراق قرضه در ماه مارس خارج شد، در حالی که یک تغییر مهم از یک برنامه محرک رادیکال ده ساله دور شد.

بسیاری از فعالان بازار انتظار دارند که BOJ در سال جاری مجدداً نرخ‌ها را افزایش دهد. در یک نظرسنجی که رویترز در 3 تا 7 ژوئن انجام داد، تقریباً نیمی از اقتصاددانان افزایش را در دوره جولای تا سپتامبر پیش‌بینی کردند، در حالی که 43 درصد دیگر آن را در اکتبر تا دسامبر پیش‌بینی کردند.

بانک مرکزی همچنین تحت فشار قرار گرفته است تا انقباضات کمی (QT) را آغاز کند و ترازنامه عظیم خود را کاهش دهد تا اطمینان حاصل شود که اثرات افزایش نرخ بهره در آینده به راحتی وارد اقتصاد می‌شود.

تلاش‌های BOJ برای عادی‌سازی سیاست‌های پولی در حالی صورت می‌گیرد که سایر بانک‌های مرکزی بزرگ که قبلاً سیاست‌های پولی خود را به شدت برای مبارزه با تورم فزاینده تشدید کرده‌اند، به دنبال کاهش نرخ‌ها هستند.

 

دیدگاه خود را درباره بانک مرکزی ژاپن برای کاهش خرید اوراق قرضه، نرخ‌ها را ثابت نگه می‌دارد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.