افزایش صادرات ژاپن با ضعف ین

افزایش صادرات ژاپن با ضعف ین
آنچه در این مقاله میخوانید

صادرات ژاپن با سریع‌ترین رشد از اواخر سال 2022 تاکنون رشد کرد، زیرا ین ضعیف ارزش آن را افزایش داد، که یک تحول مثبت برای بخش تولید این کشور است.

وزارت دارایی روز چهارشنبه گزارش داد که صادرات در ماه مه نسبت به سال گذشته 13.5 درصد افزایش یافته است که ششمین ماه افزایش را نشان می‌دهد. این افزایش از برآورد اجماع اقتصاددانان مبنی بر افزایش 12.7 درصدی پیشی گرفت و بزرگترین افزایش از نوامبر 2022 بود.

واردات مطابق با برآوردها 9.5 درصد افزایش یافت. کسری تجاری به 1.22 تریلیون ین (7.7 میلیارد دلار) رسید که از 466 میلیارد ین در آوریل افزایش یافت.

محموله‌های قوی‌تر از حد انتظار نیز به دلیل ارز ضعیف این کشور بوده است. به گفته این وزارتخانه، ین در ماه می به طور میانگین در برابر دلار 155.48 معامله شد که 14.9 درصد ضعیف تر از سال گذشته بود.

ریوتارو سوچیا، اقتصاددان در شرکت اوراق بهادار میزوهو، گفت: ین ضعیف‌تر یک امتیاز مثبت برای صادرکنندگان است. از سوی دیگر، با توجه به اینکه قبوض واردات نیز تورم بیشتری دارد، یافتن موارد مثبت بسیار دشوار است.

ارز تحت محاصره باعث شده است که بادی برای صادرکنندگان فراهم کند و موجب افزایش 23 درصدی سود جاری تولیدکنندگان در سه ماهه اول شود. در عین حال، نگرانی فزاینده‌ای در میان واردکنندگان در مورد افزایش مجدد تورم ناشی از هزینه‌ها وجود دارد. بر اساس گزارش بانک اطلاعاتی Teikoku در ماه می، بیش از 60 درصد از شرکت‌های ژاپنی مورد بررسی گفتند که ضعیف بودن ین به سود آنها لطمه می‌زند.

رشد صادرات در بحبوحه سیگنال‌های متفاوتی از بازارهای کلیدی خارج از کشور بود. داده‌های روز سه‌شنبه نشان داد که خرده‌فروشی ایالات متحده در ماه مه به سختی افزایش یافته است، در حالی که ماه‌های قبل کاهش یافته است. در همان زمان، تولید صنعتی به پشتوانه تولید کالاهای مصرفی افزایش یافت. در همین حال، رشد خرده‌فروشی چین در ماه مه توافق را شکست داد، حتی با عمیق‌تر شدن رکود ملک و انتظار می‌رود مصرف خانوارها در منطقه یورو در سال جاری کمی افزایش یابد.

بر اساس منطقه، صادرات ژاپن به آمریکا 23.9 درصد افزایش یافت، در حالی که صادرات به چین 17.8 درصد افزایش یافت و صادرات به اتحادیه اروپا 10.1 درصد کاهش یافت.

صادرات خودرو 13.6 درصد افزایش یافت زیرا خودروسازان از جمله شرکت دایهاتسو موتور پس از توقف موقت تولید در پی رسوایی صدور گواهینامه ایمنی، فعالیت خود را از سر گرفتند. ژاپن به تازگی تحویل و فروش شش خودرو از جمله سه خودروی تولید شده توسط شرکت تویوتا موتور را به دلیل جعل یا دستکاری داده‌های ایمنی به تعلیق درآورده است.

تضعیف مداوم ین نگرانی‌هایی را در مورد احتمال افزایش مجدد تورم ناشی از هزینه‌ها افزایش می‌دهد که احتمالاً بر مصرف خصوصی تأثیر می‌گذارد. احساسات مصرف‌کننده در ماه مه با بیشترین حاشیه در بیش از دو سال گذشته کاهش یافت، که نشان می‌دهد خانوارها به طور فزاینده نگران تورم مداوم ناشی از ضعیف شدن ین هستند.

کازوئو اوئدا، فرماندار BOJ روز سه‌شنبه در پارلمان تکرار کرد که مقامات باید بر چگونگی تأثیر ین و قیمت‌های واردات بر اقتصاد گسترده‌تر نظارت کنند.

دیدگاه خود را درباره افزایش صادرات ژاپن با ضعف ین بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.