ظاهراً روند صعودی بلندمدت قیمت طلا همچنان ادامه دارد

ظاهراً روند صعودی بلندمدت قیمت طلا همچنان ادامه دارد
آنچه در این مقاله میخوانید

طلا، کارداشیان دنیای سرمایه گذاری است. نگاه کردن به آن بسیار زیبا و دنبال کردن آن جذاب است، اما اساساً هیچ فایده‌ای برای جامعه ندارد. این بدان معنا نیست که هیچ ارزشی ندارد. ارزش هر چیزی – و حتی بیشتر از آن قیمت آن – صرفاً تابعی از چیزی است که کسی آماده است برای آن بپردازد.

بنابراین، پیش‌بینی قیمت طلا باید بر اساس ارزش درک شده آن باشد تا تقاضا بر اساس هرگونه استفاده عملی، که در واقع آن را از برخی جهات قابل پیش‌بینی‌تر از سایر کالاها مانند نفت می‌سازد که موارد استفاده و تقاضای طبیعی زیادی دارد.

هنگام در نظر گرفتن نفت، باید نه تنها سطح عرضه آن بلکه همچنین شرایط اقتصادی در چندین کشور، مسائل ژئوپلیتیک، پیشرفت‌های تکنولوژیکی در وسایل نقلیه موتوری و مجموعه‌ای از تأثیرات دیگر را در نظر گرفت. محاسبات طلا ساده‌تر است: تا حد زیادی مهم‌ترین عامل مؤثر بر قیمت آن، سطح عرضه است.

بر اساس ادراک از ارزش ارزهای اصلی جهان، تقاضا ممکن است کمی نوسان داشته باشد، اما همان طور که رویدادهای اخیر به خوبی نشان داده است، این محرک واقعی قیمت نیست. طی دو سال گذشته، تورم نه تنها در ایالات متحده، بلکه در سطح جهانی یک مشکل بوده است. این مسئله بر قیمت طلا فشار صعودی وارد کرده است، اما در چند ماه گذشته، از آنجا که تورم به حدی کاهش یافته است که اکثر بانک‌های مرکزی بزرگ به دنبال کاهش نرخ بهره هستند، تنها کاهش جزئی طلا رخ داده است.

قیمت طلا

از آنجا که دسترسی به آن و خرید و فروش آن آسان تر از طلای فیزیکی است، من از SPDR Gold Shares ETF  (GLD) در اینجا به عنوان پروکسی برای خود فلز استفاده می‌‎کنم، و نمودار آن صندوق (بالا) داستان را به صورتی کاملاً واضح بیان می‌کند. پس، چرا GLD در چند ماه گذشته تنها چند درصد پس داده است و چرا هنوز نزدیک به 15 درصد افزایش نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد؟

پاسخ در داده‌های گردآوری شده توسط شورای جهانی طلا موجود است. این داده‌ها نشان می‌دهد که در حالی که کل عرضه طلا در سال 2023 حدود 3 درصد افزایش یافته است، اما بیشتر آن ناشی از افزایش بازیافت است و تولید معدن تنها 0.3 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. به طور معمول، امسال با افزایش قیمت‌ها به بیش از 2000 دلار در هر اونس، انتظار می‌رود افزایش بسیار بیشتری داشته باشد، اما اگر تحلیلی که در این مقاله در سایت CNBC.com آمده است در مورد این که چرا تولید معدن در سال گذشته بسیار کم افزایش یافته است، درست باشد، این اتفاق نخواهد افتاد.

این مقاله خاطرنشان می‌کند که قیمت در اینجا موضوع مهمی نیست. طلای قابل بازیافت زیادی در جهان وجود ندارد و دسترسی به آن به دلیل الزامات قانونی و مجوزهای تحمیل شده در بیشتر نقاط جهان دشوارتر و کندتر است. آن چیزها قرار نیست تغییر کنند. در واقع، در هر صورت، مشکل کل ذخایر قابل بازیافت به صورت اجتناب‌ناپذیری در طول زمان و با استخراج طلای بیشتر بدتر خواهد شد.

بنابراین، در حالی که شرایطی که باعث بیشتر شدن تقاضا و افزایش قیمت طلا شده است، از برخی جهات محو شده است، می‌توان انتظار داشت که فقدان عرضه باعث ایجاد تصوری از کمبود شود که می‌تواند قیمت طلا را همچنان بالاتر ببرد.

به همین دلیل است که با وجود این که نسبت به طلا به عنوان گزینه‌ای برای سرمایه‌گذاری بدبین هستم، مالک مقداری GLD هستم و در این عقب‌نشینی به دارایی‌های خود اضافه خواهم کرد. اگر هیچ چیز دیگری وجود نداشته باشد، محدودیت‌های عرضه طبیعی و مصنوعی باید کف قیمتی را ایجاد کند، و این احتمال وجود دارد که این محدودیت‌ها منجر به افزایش قابل‌توجه تقاضا در ماه‌های آینده شود و طلا و ETF ردیابی آن را به بالاترین حد خود قبل از قیمت‌ها پیش از آخر سال سوق دهد.

دیدگاه خود را درباره ظاهراً روند صعودی بلندمدت قیمت طلا همچنان ادامه دارد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.