با رسیدن قیمت‌ها به سطوح بی‌سابقه، “شور هند برای طلا” از بین می‌رود

با رسیدن قیمت‌ها به سطوح بی‌سابقه، "شور هند برای طلا" از بین می‌رود
آنچه در این مقاله میخوانید

در یک بعدازظهر آرام در جواهرفروشی کاخ طلا (Gold Palace) در مرکز شهر بنگلور (Bengaluru)، مغازه‌دار شیخ امین (Shaik Ameen) از تجارت کم‌رونق گله می‌کند، چون خانواده‌های هندی به دلیل قیمت‌های بالای طلا خریدهای پیش از عروسی خود را کاهش داده‌اند.

پیش از این که قیمت طلا به رکوردهای جدیدی برسد، امین ۲۹ ساله که در کنار پدرش مغازه را اداره می‌کند، گفت که تقریباً نیمی از حدود ۵۰ مشتری روزانه می‌توانستند به فروش منجر شوند. اما این سطح اکنون به حدود یک‌چهارم کاهش یافته است.

امین گفت:

“مردم خرید را متوقف کرده‌اند. فردی که می‌توانست حدود ۱۰۰ یا ۲۰۰ گرم خرید کند، اکنون به ۵۰ تا ۶۰ گرم تغییر داده است.”

عشق مصرف‌کنندگان هندی به طلا مشهور است: طلا به طور سنتی به عنوان ذخیره ارزش برای خانواده‌ها دیده می‌شود و با لاکشمی (Lakshmi)، الهه هندو ثروت و رفاه، ارتباط دارد.

اما قیمت‌های این فلز گرانبها که به طور گسترده‌ای به عنوان هِجی در برابر تورم دیده می‌شود، در ۱۲ ماه گذشته به دلیل درگیری‌ها در خاورمیانه و اوکراین و همچنین سرمایه‌گذاری‌های چشمگیر توسط معامله‌گران در چین که هند را به عنوان بزرگترین واردکننده طلا در جهان پشت سر گذاشته است، ۲۴ درصد به روپیه افزایش یافته است.

طبق گزارش شورای جهانی طلا (World Gold Council)، با وجود اهمیت فرهنگی بی‌نهایت در جشنواره‌ها و عروسی‌های هندو، تقاضا برای جواهرات طلا در هند سال گذشته ۶ درصد کاهش یافت، در حالی که این میزان در چین با افزایش ۱۰ درصدی همراه بود.

طبق پیش‌بینی شرکت تحلیلگر هندی کریسیل (Crisil) که متعلق به S&P Global است، انتظار می‌رود که حجم فروش‌ها در سال منتهی به مارس ۲۰۲۵ «رکود» کند.

پس از این که میزان تقاضا به دلیل قیمت‌های بالای طلا کاهش یافت، شرکت تایتان (Titan)، که بخش جواهرات و مد گروه تاتا سانز (Tata Sons) هند است، در ماه مه سود سه ماهه چهارم خود را ۷.۹ میلیارد روپیه (۹۵ میلیون دلار) اعلام کرد که پایین‌تر از تخمین تحلیل‌گران بود.

سورندرا مهتا (Surendra Mehta)، دبیر ملی انجمن طلا و جواهر هند (India Bullion and Jewellers Association) گفت:

“با وجود عشق به طلا در هند، هزینه‌های بالا تأثیری بر خانواده‌ها قبل از عروسی‌ها خواهد داشت.”

او گفت: “آن‌ها دو گزینه دارند: یا مقادیر کمتری بخرند یا طلا با عیار پایین‌تر [خلوص] بخرند. من فکر نمی‌کنم که قیمت‌ها در آینده نزدیک تصحیح شوند.”

در حالی که از سال‌ها قبل، هندی‌ها به خاطر جمع‌آوری طلا برای عروسی‌ها معروف هستند، با برخی از ذخیره‌های طلا که نسل‌ها به طول می‌انجامد، خریدهای لحظه آخری اغلب اجتناب‌ناپذیر هستند.

برای جشن ازدواج کیشیتا گوپتا (Kishita Gupta) که اوایل امسال در شهر محل زندگی‌اش، میراث (Meerut) در شمال هند برگزار شد، حدود یک دهم بودجه ۹۵,۰۰۰ دلاری مراسم صرف جواهرات شد که برخی از آن‌ها دو سال قبل خریداری شده بودند.

اما وقتی این مدیر اجرایی ۲۶ ساله در پلتفرم برنامه‌ریزی ود می‌گود (WedMeGood) به خرید ست‌های اضافی یک ماه قبل از مراسم خود در ماه مارس نگاه کرد، از هزینه‌ها شوکه شد و به جای آن جواهرات مصنوعی ارزان‌تر را انتخاب کرد.

گوپتا گفت:

“به خاطر انتظارات اجتماعی، والدین به دلیل قیمت‌های طلا به طور قطع تحت فشار هستند و این امر بسیاری از تصمیمات را مختل می‌کند.”

مهک ساگار شاهانی (Mehak Sagar Shahani) ، مؤسس ود می‌گود (WedMeGood)، افزود: “بسیاری از چیزها در حال ترکیب و تطبیق هستند” و بازیافت جواهرات قدیمی برای اقلام جدید در پاسخ به قیمت‌های “دیوانه‌وار” طلا در حال انجام است.

ویثیکا آگاروال (Vithika Agarwal)، یکی از بنیانگذاران شرکت برنامه‌ریزی عروسی دیویا ویثیکا (Divya Vithika Wedding Planners) که در بنگلور مستقر است، گفت که افزایش هزینه‌ها در صنعت عروسی از زمان همه‌گیری کووید به این معناست که “هر چقدر پول خرج کنید، نمی‌تواند به اندازه قبل ارزش داشته باشد، و به این موضوع قیمت‌های طلا نیز کمکی نمی‌کنند.”

اما آگاروال گفت که این امر مانع از برگزاری مراسم‌های بزرگ توسط ثروتمندان نشده است.

او گفت: “وقتی مشتریانم از طبقه بالا هستند، تفاوت زیادی ایجاد نمی‌کند. در برخی فرهنگ‌ها، عامل ظاهرسازی بسیار مهم است.”

بزرگترین نمایش قرار است مراسم عروسی جولای (تیر) آنانت آمبانی (Anant Ambani) — کوچکترین پسر رئیس صنایع ریلاینس (Reliance Industries) و ثروتمندترین مرد آسیا، موکش آمبانی (Mukesh Ambani) — و رادیکا مرچنت (Radhika Merchant) باشد.

مراسم‌های پیش از عروسی، با لباس‌های مجلل، اجرای ریحانا (Rihanna) و حضور افرادی مانند مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg)، در اطراف مجتمع پالایشگاهی جامناگر (Jamnagar) ریلاینس در ماه مارس برگزار شد و در رأس خبرهای جهان قرار گرفت.

در فروشگاه اصلی بنگلور از گروه جواهرفروشی سی کریشنیا چتی (C Krishniah Chetty Group of Jewellers)، که یک مؤسسه بیش از ۱۵۰ ساله با تاریخچه‌ای از مشتریان ثروتمند از جمله مهاراجه میسور (Maharaja of Mysore) است، فروشنده آنیل کارومبایا (Anil Karumbaya) نیز ایده کاهش خرید مشتریان ثروتمندش را به سخره گرفت.

او خاطرنشان کرد که بنگلور، سیلیکون ولی هند، محل اقامت تعدادی میلیاردر و میلیونر است. در طول بازدید از مجموعه‌های گران‌قیمت فروشگاه، کارومبایا از فاینانشال تایمز (Financial Times) درخواست کرد که از چند “فرد با ارزش بالا” که در حال مذاکره برای خرید بودند، دور بماند.

کارومبایا گفت: “طبقه بالا و طبقه متوسط اینجا می‌آیند، فکر نمی‌کنم تحت تأثیر قرار گرفته باشند. آن‌ها از قیمت‌ها دلسرد نشده‌اند.”

او اضافه کرد که بسیاری از ساکنان شهر از آن چه در ابتدا به نظر می‌رسند، ثروتمندتر هستند. او گفت: “مردم پول زیادی دارند. شما مواردی دارید که افراد با کفش‌های بسیار ساده وارد می‌شوند و با یک فاکتور [۱۲,۰۰۰ دلاری] خارج می‌شوند.”

دیدگاه خود را درباره با رسیدن قیمت‌ها به سطوح بی‌سابقه، “شور هند برای طلا” از بین می‌رود بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.