در مناظره جلیلی و پزشکیان درباره تحریم، تورم، و مسکن چه گذشت؟

در مناظره جلیلی و پزشکیان درباره تحریم، تورم، و مسکن چه گذشت؟
آنچه در این مقاله میخوانید

دومین مناظره در انتخابات دور دوم ریاست‌جمهوری ایران در سال ۲۰۲۴ بین نامزدهای ریاست‌جمهوری، مسعود پزشکیان وزیر سابق بهداشت و سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد سابق هسته‌ای سه‌شنبه شب برگزار شد.

مسعود پزشکیان و سعید جلیلی، دو نامزد ریاست‌جمهوری ایران، در دومین مناظره تلویزیونی در انتخابات دور دوم ریاست‌جمهوری ایران در سال ۲۰۲۴ به ارائه برنامه‌های خود در زمینه‌های اقتصادی پرداختند.

آخرین اخبار از دومین و آخرین مناظره تلویزیونی در انتخابات دور دوم ریاست‌جمهوری ایران در سال ۲۰۲۴ که شامل نامزدهای مسعود پزشکیان و سعید جلیلی است به شرح زیر است:

در ابتدای مناظره، مجری تلویزیون ملی ایران توضیح داد که مانند مناظره دیشب، مناظره امشب نیز بر روی ۱۰ موضوع در امور اقتصادی تمرکز خواهد کرد.

پزشکیان امشب ابتدا به صحبت پرداخت تا به سوال درباره تحریم‌ها و راه‌های خنثی کردن آن‌ها پاسخ دهد.

پزشکیان در پاسخ به این سوال گفت: “من به قانون اقدام راهبردی مجلس برای خنثی‌سازی تحریم‌ها پایبند خواهم بود.” این قانون مجلس خواستار برداشتن گام‌هایی فراتر از برجام (توافق هسته‌ای) است تا کشورهای غربی را تحت فشار قرار دهد تا تحریم‌های غیرقانونی را لغو کنند.

در ابتدای مناظره، دو رقیب در مورد سیاست خارجی بحث کردند که در آن پزشکیان بر نیاز به گسترش گفت‌وگو با سایر طرف‌ها برای رفع تحریم‌ها علیه ایران به منظور کمک به اقتصاد تأکید کرد.

جلیلی از سیاست خارجی اتخاذ شده توسط رئیس‌جمهور فقید ابراهیم رئیسی دفاع کرد و گفت که گسترش روابط با همسایگان و کشورهای آفریقایی و آسیایی راهی برای خنثی‌سازی تحریم‌ها است.

جلیلی گفت که کشورهای غربی در زمینه تحریم‌ها و برجام بدهی زیادی به ایران دارند و تأکید کرد که دولت او کشورهای غربی را مجبور خواهد کرد که با خنثی‌سازی اثرات تحریم‌ها، خودشان تحریم‌ها را لغو کنند.

پزشکیان گفت: “سردار سلیمانی قهرمانی بود که در خارج از کشور با ظلم مبارزه کرد و در داخل کشور حامی مظلومان بود، صرف نظر از این که حجاب داشتند یا نه، یا مذهبی بودند یا نه.”

او افزود: “ما مجبوریم ابتدا برای رشد و شکوفایی با کشورهای منطقه و سپس با سایر کشورهای جهان، تعامل و تبادل داشته باشیم”.

در مقابل، جلیلی گفت: “شما (پزشکیان) باید طرف مقابل را به دلیل عدم انجام تعهداتشان مسئول بدانید، نه این که بگویید مردم را تحت فشار قرار می‌دهید تا امتیازات بیشتری به طرف خارجی بدهند.”

جلیلی افزود: “علیرغم تحریم‌ها، فرصت‌ها و پتانسیل‌های رشد زیادی وجود دارد.”

جلیلی گفت: “مسئله اصلی دیدگاه است: آیا می‌خواهیم مشکلات خود را با جهان حل کنیم یا نه؟ من معتقدم که باید از بن‌بست خارج شویم تا مشکلات کشور را حل کنیم.”

جلیلی گفت: “شما باید در برابر تحریم‌ها فعال باشید، نه منفعل”، و افزود: “شما برنامه‌ای برای رشد کشور یا رفع تحریم‌ها ارائه نکرده‌اید. شما معتقدید که یک بن‌بست وجود دارد، اما من معتقدم که هیچ بن‌بستی وجود ندارد.”

جلیلی همچنین گفت: “شما (پزشکیان) هیچ راه‌حلی برای تحریم‌ها ارائه نمی‌دهید. تنها راه‌حل شما این است که امتیازات بیشتری بدهید. شما همه امتیازات را دادید و هیچ چیزی در عوض نگرفتید. شما هنوز هیچ راه‌حلی ارائه نکرده‌اید.”

او افزود: “ما باید طرف مقابل را از این که تحریم‌های اقتصادی را تحمیل کرده‌اند، پشیمان کنیم و ادامه دادن آن را برایشان پرهزینه کنیم. این کار نیاز به برنامه‌ریزی و تلاش دارد.”

پزشکیان در پاسخ گفت: “دلیل وضعیت فعلی (در کشور) مدیران ناکارآمد، بی‌تجربه و نالایق است”، و افزود: “من متعهد به تلاش برای رسیدن به این هدف هستم که هیچ خانواده ایرانی نگران آینده فرزندانشان نباشد.”

پزشکیان همچنین تأکید کرد: “قهرمان ملی ما، شهید گرانقدر سردار سلیمانی، امنیت عراق را تضمین کرد، اما ما بازار را به دیگران می‌دهیم.”

در جای دیگری، جلیلی گفت: “به دلیل توافقی که آقای ظریف نوشت، حتی نتوانستید وقتی آمریکا که از برجام خارج شد، از آن شکایت کنید.”

پزشکیان تأکید کرد: “من بارها گفته‌ام که مسیر من مسیر امام علی (ع) است. مردم معیار من هستند.”

او افزود: “ما باید به گروه‌های آسیب‌پذیر یارانه بدهیم و حداقل هزینه‌های مصرف بیشتر را از افرادی مثل من دریافت کنیم.”

در مقابل، جلیلی گفت: “بهترین طرح این است که خود مردم را در این طرح بزرگ ملی دخیل کنیم. اگر مردم را در مدیریت مصرف انرژی دخیل کنید، آن‌ها مشارکت خواهند کرد چون احساس خواهند کرد که از آن بهره‌مند می‌شوند.”

او افزود: “ما باید به مردم اعتماد کنیم. وظیفه دولت این است که چارچوب را فراهم کند و به مردم اجازه دهد که مصرف خود را مدیریت کنند.”

جلیلی گفت: “مردم، امروز باید تصمیم بگیریم و مطالعات باید از قبل انجام شده باشند. ریاست‌جمهوری مرحله آزمایش و خطا یا تجربه‌اندوزی نیست. هر روز که می‌گذرد فشار بر مردم افزایش می‌یابد.”

پزشکیان ادامه داد: “دخالت دولت باعث بروز فاجعه در بازار بورس، بازار و تولیدکنندگان می‌شود. کاری که ما در مورد بازار بورس انجام می‌دهیم، بازگرداندن ثبات و امنیت به آن است. ما کسری بودجه دولت را از بازار بورس جبران نخواهیم کرد.”

پزشکیان ادامه داد: “از دیدگاه حرفه‌ای و علمی، اقتصاد سلامت و پزشکی، صنعت و مالی، و بازار بورس بسیار متفاوت هستند. ما قطعاً از کارشناسان مربوطه برای رفع این عدم توازن‌ها استفاده خواهیم کرد.”

دیدگاه خود را درباره در مناظره جلیلی و پزشکیان درباره تحریم، تورم، و مسکن چه گذشت؟ بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.