اعتراض بازنشستگان در چند شهر ایران

اعتراض بازنشستگان در چند شهر ایران
آنچه در این مقاله میخوانید

اعتراضات اقتصادی توسط بازنشستگان تأمین اجتماعی، دولت، مخابرات و بخش‌های فولاد در چندین شهر کشور در روز یکشنبه، ۷ جولای (۱۷ تیر)، برگزار شد. این اعتراضات بر “ستم مضاعف” بر زنان توسط دولت در ایران تأکید داشت و شرکت‌کنندگان خواستار آزادی شریفه محمدی، فعال کارگری محکوم به اعدام، بودند.

بر اساس گزارش‌های منابع کارگری، بازنشستگان از سازمان‌های مختلف روز یکشنبه گردهم آمدند تا علیه شرایط زندگی خود، مطالبات کاری برآورده نشده، دستگیری و فشار بر فعالان کارگری و ستم بیشتر بر زنان در چندین شهر از جمله تهران، اصفهان، کرمانشاه، شوش و اهواز اعتراض کنند.

در تهران، بازنشستگان معترض شعار دادند: “ستم مضاعف بر زنان.”

بازنشستگان معترض در تهران همچنین علیه دستگیری و حکم اعدام شریفه محمدی، فعال کارگری، شعار دادند: “شریفه محمدی آزاد باید گردد.”

همزمان، بازنشستگان معترض در شوش، استان خوزستان، در اعتراض به شرایط زندگی و فشار دولت بر زنان، شعار دادند: “حجاب را رها کنید، به فکر ما باشید”.

در این گردهمایی، بازنشستگان معترض همچنین تأکید کردند: “حکم اعدام شریفه محمدی را محکوم می‌کنیم.”

در اعتراض بازنشستگان در کرمانشاه، معترضان خواستار خدمات رفاهی از جمله بهداشت و درمان رایگان و تعیین دستمزد بر اساس نرخ تورم شدند.

در اصفهان، کارگران بازنشسته صنعت فولاد بر فساد مالی و اختلاس‌های گسترده تأکید کرده و خطاب به مقامات شعار دادند: “دزدی‌هایتان را کم کنید، مشکلات ما را حل کنید.”

علاوه بر این، بازنشستگان صنعت فولاد خوزستان در مقابل صندوق بازنشستگی صنایع فولاد در اهواز تجمع کردند.

گسترش اعتراضات کارگری توسط گروه‌های مختلف، از جمله بازنشستگان، کارگران صنایع مختلف، معلمان، قربانیان کلاهبرداری مالی و کارکنان بهداشتی، نشان‌دهنده افزایش مشکلات اقتصادی در ایران و بی‌توجهی مقامات دولت است.

ادامه اعتراضات اقتصادی در روز یکشنبه تنها دو روز پس از برگزاری انتخابات توسط دولت برای انتصاب جانشین ابراهیم رئیسی صورت گرفت. بیشتر مردم تغییر رئیس دولت در ساختار فعلی دولت را بی‌ارتباط با حل مشکلات اقتصادی و معیشتی می‌دانند.

حسین راغفر، اقتصاددان، اخیراً در مورد شعارهای تبلیغاتی نامزدهای مورد علاقه جمهوری اسلامی اظهار داشت که در سیستم حکومتی ایران دو دولت وجود دارد؛ یکی “سلاح و قدرت” دارد و بر معیشت مردم تأثیر می‌گذارد، در حالی که دیگری اصلاً “قدرت” ندارد.

دیدگاه خود را درباره اعتراض بازنشستگان در چند شهر ایران بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.