بانک مرکزی اروپا فعلا به کاهش نرخ بهره فکر نمی‌کند

بانک مرکزی اروپا فعلا به کاهش نرخ بهره فکر نمی‌کند
آنچه در این مقاله میخوانید

کنفرانس مطبوعاتی پس از اعلام بانک مرکزی اروپا مبنی بر ثابت نگه داشتن نرخ‌های بهره سیاستی خود، تأیید می‌کند که حداقل در حال حاضر، بانک مرکزی اروپا از راهنمایی‌های آینده دست کشیده است.

جای تعجب نیست که بانک مرکزی اروپا نرخ بهره سیاستی خود را بدون تغییر نگه داشته است. از زمان نشست ماه ژوئن بانک مرکزی اروپا، اطلاعات مهم زیادی منتشر نشده است. در هر صورت، آخرین داده‌ها حاکی از رشد ضعیف‌تر و تورم اصلی پایین‌تر، اما همچنان کندی تورم هسته‌ای و خدمات است.

با جزئیات بیشتر، کاهش شاخص‌های اطمینان در ماه ژوئن و داده‌های ضعیف برای ماه می نشان می‌دهد که بهبود اقتصادی منطقه یورو قدرت خود را از دست داده است. در عین حال، تورم به طور کلی با پیش‌بینی‌های بانک مرکزی اروپا مطابقت داشته است، حتی اگر تورم چسبنده خدمات و ادامه فشار دستمزدها خطرات صعودی را برای این پیش‌بینی‌ها افزایش داده باشد.

اما در حال حاضر، داده‌های جدید کافی برای تغییر مسیر بانک مرکزی اروپا وجود ندارد. در این راستا، قابل توجه است که ارزیابی ریسک رسمی بانک مرکزی اروپا برای رشد امروز اندکی تغییر کرده است. به گفته کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، خطرات چشم‌انداز رشد اکنون به سمت پایین متمایل شده است. در ماه ژوئن، این برچسب فقط برای چشم‌انداز رشد بلندمدت اعمال شد.

برای یک بار هم که شده، به نظر می‌رسد بانک مرکزی اروپا واقعاً به این طرح پایبند است که هیچ راهنمایی رو به جلو ارائه نمی‌کند. و به حق. تاکید لاگارد بر وابستگی به داده‌ها و رویکرد جلسه به جلسه تایید می‌کند که هیچ برنامه از پیش تعیین شده‌ای برای نشست سپتامبر وجود ندارد.

با نگاهی به آینده، یادآوری این نکته مهم است که این هنوز یک چرخه معمول کاهش نرخ در منطقه یورو نیست. در گذشته، چرخه‌های تسهیل همواره ناشی از رکود یا بحران بوده است. خوشبختانه در حال حاضر هیچ کدام از این دو مورد وجود ندارد.

در واقع، واضح است که بانک مرکزی اروپا باید تعادلی بین آسیب احتمالی اعتبار و افزایش نگرانی‌ها در مورد پیش‌بینی بیش از حد خوش‌بینانه تورم پیدا کند. بانک مرکزی اروپا هیچ علاقه‌ای نخواهد داشت که کاهش ماه ژوئن را در هفته‌های آتی مانند یک اشتباه سیاستی جلوه دهد، که می‌تواند یک استدلال غیراقتصادی قوی به نفع کاهش مجدد نرخ بهره در نشست سپتامبر باشد. با این حال، در عین حال، تضعیف شتاب اقتصادی، تورم سرسختانه داخلی و خطر افزایش دستمزدها ترکیبی برای تشویق نیستند و این امر توافق شاهین ها در مورد کاهش ماه سپتامبر را دشوارتر می‌کند.

در ژوئن، تصمیم برای کاهش نرخ‌ها ناشی از بهبود چشم‌انداز رشد و تورم بود. اکنون، با بدتر شدن چشم‌انداز رشد و خطر طولانی‌تر شدن زمان بازگشت تورم به هدف، کاهش نرخ بهره در سپتامبر قطعی نیست. از آنجایی که ما کارشناسان فکر می‌کنند تورم ثابت باقی خواهد ماند و در واقع نیاز به تضعیف بیشتر تقاضا برای بازگرداندن ساختاری تورم به هدف دارد، در ماه‌های آینده فضای زیادی برای مانور بانک مرکزی اروپا وجود ندارد. با انتخاب موضوع بانک مرکزی اروپا مبنی بر وابستگی به داده، ما شاهد 50 درصد شانس برای کاهش نرخ در سپتامبر و 100 درصد برای کاهش در دسامبر هستیم.

دیدگاه خود را درباره بانک مرکزی اروپا فعلا به کاهش نرخ بهره فکر نمی‌کند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.