ایران بیش از 1.7 میلیون مورد تجهیزات پالایشگاهی برای ونزوئلا تولید می‌کند

ایران بیش از 1.7 میلیون مورد تجهیزات پالایشگاهی برای ونزوئلا تولید می‌کند
آنچه در این مقاله میخوانید

به گزارش شانا، جلیل سالاری، رئیس شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران (NIORDC)، گفت که شرکت او بیش از ۱.۷ میلیون قطعه و تجهیزات پالایشگاهی برای پالایشگاه‌های ونزوئلا ساخته است که هم‌اکنون در این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گفته سالاری، در دوران دولت رئیس‌جمهور فقید ابراهیم رئیسی، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گام‌های مهمی برای فعالیت‌های برون‌مرزی برداشت که از جمله آنها می‌توان به احیای پالایشگاه‌های ونزوئلا اشاره کرد.

او گفت:

“این اولین بار بود که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران عملیات برون‌ساحلی را آغاز کرد. با وجود این که شرکت‌های پالایشی ما به بخش خصوصی واگذار شده بودند، اما ما توانستیم از ظرفیت این شرکت‌ها و نیروی کار متخصص آنها استفاده کنیم.”

سالاری توضیح داد: “دفاتر داخل ایران راه‌اندازی شدند، کارشناسان ونزوئلایی به اینجا دعوت شدند و از شرکت‌های تامین‌کننده تجهیزات و تولیدکنندگان بازدید کردند و توانایی‌های ایران را از نزدیک دیدند و نمونه‌ها را آزمایش کردند.”

به گفته سالاری، برخی قطعات نیز به صورت معکوس مهندسی شدند، به این صورت که نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی به ونزوئلا رفتند و از نزدیک این قطعات را بررسی کردند و طرح را تعیین کردند و بر اساس آن ساخت انجام شد و نتیجه این شد که حدود ۱.۷ میلیون قطعه تولید و به این کشور منتقل شد.

ایران در اکتبر سال ۲۰۲۲ احیای اولین پالایشگاه در ونزوئلا را به پایان رساند.

جواد اوجی، وزیر نفت ایران، اعلام کرد که پالایشگاه برون‌مرزی به نام ال پالیتو (El Palito) در ونزوئلا با ظرفیت پردازش 100,000 بشکه در روز (bpd) در تاریخ 17 اکتبر 2022 (25 مهر 1401) آغاز به کار کرد.

اوجی گفت:

“این یک آرزوی دیرینه و 43 ساله بود که از طریق تلاش‌های همکاران من در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به واقعیت پیوست.”

وزیر نفت در یک سمینار انرژی درباره تامین و خدمات سوخت گفت که راه‌اندازی این پالایشگاه در ونزوئلا تنها آغاز یک برنامه جامع است که بر اساس آن جمهوری اسلامی چنین پالایشگاه‌هایی را در کشورهای دوست دیگر نیز خواهد ساخت.

ایران در ماه مه یک قرارداد 116 میلیون دلاری با شرکت نفت دولتی ونزوئلا، PDVSA، برای تعمیر و توسعه این پالایشگاه امضا کرد.

ایران همچنین نفت سنگین ونزوئلا و سایر کالاها را با بنزین، میعانات گازی، قطعات پالایشگاهی و کمک‌های فنی مبادله کرده و به این کشور نفت سبک‌تر برای استفاده به عنوان رقیق‌کننده تامین می‌کند.

با افزایش سنگینی تولید نفت ونزوئلا، این کشور در تامین نفت خام متوسط و سبک برای پالایشگاه‌های خود دچار مشکل شده است که این موضوع به تولید محدود و کمبود متناوب سوخت‌های موتوری منجر می‌شود. این کشور واقع در آمریکای جنوبی همچنین به طور فزاینده‌ای به نفت خام سبک‌تر یا محصولات پالایشی نیاز دارد تا تولید نفت فوق سنگین خود را به درجات قابل صادرات تبدیل کند.

در مجموع، ونزوئلا امسال بیش از ۲۴ میلیون بشکه نفت خام ایرانی دریافت کرده و در مقابل ۲۱ میلیون بشکه تحت توافق سوآپ که اوایل امسال گسترش یافت، فراهم کرده است.

سالاری نیز در همان سمینار گفت که تلاش‌ها برای گسترش عملیات پالایشی ایران در پروژه‌های خارج از کشور در حال انجام است.

سالاری گفت که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در حال پیگیری بسیاری از پروژه‌های برون‌مرزی در همکاری با شرکت‌های بزرگ پالایشی است تا اهداف وزارت نفت در زمینه گسترش فعالیت‌ها در سایر کشورها محقق شود.

دیدگاه خود را درباره ایران بیش از 1.7 میلیون مورد تجهیزات پالایشگاهی برای ونزوئلا تولید می‌کند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.