کشورهای آفریقایی برای محافظت در برابر ضررهای ارزی به طلا روی می‌آورند

کشورهای آفریقایی برای محافظت در برابر ضررهای ارزی به طلا روی می‌آورند
آنچه در این مقاله میخوانید

کشورهای آفریقایی برای افزایش ذخایر طلای خود به منظور حفاظت در برابر تنش‌های ژئوپلیتیکی که ارزهای آنها را تحت تأثیر قرار داده و تورم را افزایش داده، در حال تلاش هستند.

کشورهایی مانند سودان جنوبی، زیمبابوه و نیجریه اقداماتی برای تقویت ذخایر خود انجام داده‌اند یا در حال بررسی این موضوع هستند. این حرکت به دنبال اقدامات بانک‌های مرکزی در کشورهایی مانند چین و هند است که برای تنوع‌بخشی به ذخایر و کاهش وابستگی به دلار آمریکا، طلا را انباشت کرده‌اند. بر اساس یک نظرسنجی از شورای جهانی طلا، حدود ۲۰ بانک مرکزی در سال آینده انتظار دارند ذخایر خود را افزایش دهند.

چارلی رابرتسون (Charlie Robertson)، رئیس استراتژی کلان در FIM Partners، گفت: “به عنوان یک استراتژی تنوع‌بخشی، این کار کمی منطقی است. در حالی که طلا برخلاف ذخایر نگهداری شده در خزانه‌داری‌های ایالات متحده بهره نمی‌پردازد، این موضوع اهمیت نداشته است چون قیمت طلا بسیار افزایش یافته است. این کار تجارت سودآوری بوده است.” قیمت طلا امسال ۱۶ درصد افزایش یافته و در روز دوشنبه به ۲۳۹۶.۵۹ دلار در هر اونس رسید.

کشورهای آفریقایی در میان بدترین تأثیرات ناشی از اختلالات زنجیره تأمین به دلیل پاندمی کرونا و جنگ در اوکراین و افزایش شدید نرخ بهره جهانی بودند که منجر به فروش ارزهای آنها و تشدید تورم شد. تنش‌های ژئوپلیتیکی دوباره با درگیری در غزه، جنگ‌های تجاری و نگرانی‌ها در مورد این که دوره دوم ریاست جمهوری دونالد ترامپ (Donald Trump) در ایالات متحده چه چیزهایی ممکن است به همراه داشته باشد، در حال شدت گرفتن است.

جیمز آلیک گارنگ (James Alic Garang)، رئیس بانک مرکزی سودان جنوبی، در آخر هفته گذشته تأکید کرد که این کشور قصد دارد با افزودن منابع دیگری مانند طلا، پایگاه ذخیره خود را گسترش دهد. او گفت: “ما در مرحله آماده‌سازی اسناد سیاستی و مطالعه نمونه‌های دیگر کشورها و درس‌های گرفته شده هستیم.”

بانک اوگاندا قصد دارد خرید مستقیم شمش طلا از معدنچیان سنتی را برای کاهش “ذخایر ارز خارجی در حال تنزل ارزش و رسیدگی به ریسک‌های مرتبط در بازارهای مالی بین‌المللی” انجام دهد. پس از فرار سرمایه‌ها به دلیل قانون‌گذاری ضد LGBTQ که باعث شد بانک جهانی در ماه آگوست تأمین مالی جدید به این کشور واقع در شرق آفریقا را متوقف کند، ذخایر ارز خارجی این کشور آسیب دیده است.

قانون‌گذاران نیجریه‌ای نیز پیشنهاد می‌دهند که بانک مرکزی از طلا برای حمایت و تثبیت نایرا و کاهش ریسک‌های تورمی استفاده کند. ارز ملی نیجریه، که پرجمعیت‌ترین کشور آفریقا است، پس از پوند لبنان بدترین عملکرد را در برابر دلار در سال جاری داشته است. بخشی از این عملکرد ناشی از کاهش ارزش‌هایی است که با هدف ایجاد نایرای شناور آزاد صورت گرفته است.

سال گذشته، بانک مرکزی ماداگاسکار به دلیل کاهش درآمدهای حاصل از صادرات وانیل به خرید طلا در داخل کشور روی آورد. در ماه ژوئن، تانزانیا اعلام کرد که 400 میلیون دلار برای خرید شش تن از این فلز هزینه خواهد کرد.

زیمبابوه که برای اولین بار در سال 2022 با سکه‌های طلا وارد میدان شد، در اوایل ماه آوریل یک ارز جدید مبتنی بر طلا را برای کمک به مهار افزایش تورم و نوسانات نرخ ارز معرفی کرد.

ارز جدید زیمبابوه، یا ZiG، با 2.5 تن طلا پشتیبانی می‌شود. این ششمین تلاش این کشور در 15 سال گذشته برای داشتن یک ارز محلی فعال است که جایگزین دلار زیمبابوه شده است، ارزی که 80 درصد از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا در سال 2024 از دست داده بود.

جان موشایوانهو (John Mushayavanhu)، رئیس بانک مرکزی زیمبابوه، برنامه‌هایی برای افزایش ذخایر طلا به بیش از 3 تن در سال جاری دارد و انتشار سکه‌های طلا را متوقف کرده و به جای آن، طلا را به خزانه‌های کشور منتقل کرده است.

شائوکای فن (Shaokai Fan)، رئیس جهانی بانک‌های مرکزی در این گروه صنعتی، در پاسخ به سوالات ایمیلی گفت که در طول دو سال گذشته، شورای جهانی طلا (World Gold Council) با بانک‌های مرکزی همکاری کرده تا برنامه‌های خرید داخلی از معدن‌کاران کوچک را سازماندهی کند.

او اظهار داشت:

“بانک‌های مرکزی می‌توانند طلا را با استفاده از ارز محلی خود به ذخایر رسمی خود اضافه کنند، که به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا دارایی‌های ذخیره‌ای خود را بدون نیاز به فدا کردن دیگر ذخایر ارز سخت افزایش دهند.”

حسنین مالک (Hasnain Malik)، استراتژیست بازارهای نوظهور در شرکت تلایمر (Tellimer) در دبی گفت: “با این حال، تب طلا به معنای انتظارات از تبدیل طلا به یک “جایگزین نقدینگی” برای دلار نیست. با این حال، برای کشورهایی که دیدگاهشان این است که یا قیمت طلا بالا می‌رود، یا قیمت دلار آمریکا پایین می‌آید، یا دسترسی آن‌ها به دلار آمریکا ممکن است به دلیل تحریم‌ها محدود شود، افزایش تخصیص طلا در ذخایرشان ممکن است منطقی باشد.”

دیدگاه خود را درباره کشورهای آفریقایی برای محافظت در برابر ضررهای ارزی به طلا روی می‌آورند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.