آیا قیمت طلا در سال 2024 به بالاترین حد خود خواهد رسید؟

آیا قیمت طلا در سال 2024 به بالاترین حد خود خواهد رسید؟
آنچه در این مقاله میخوانید

با توجه به تنش های ژئوپلیتیکی، کاهش نرخ بهره مورد انتظار، تورم و خرید بانک مرکزی، پیش بینی قیمت طلا برای سال 2024 و پس از آن چیست؟

کاهش نرخ بهره فدرال رزرو و پیش‌بینی قیمت طلا برای سال ۲۰۲۴

قیمت‌های طلا در سال ۲۰۲۴ به دلایل متعددی همچنان در حال افزایش هستند — از افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیکی و چشم‌انداز نرخ بهره گرفته تا نگرانی‌های کسری بودجه، پوشش در برابر تورم و خریدهای بانک مرکزی.

افزایش شدید قیمت طلا در سال جاری بخشی از آن به دلیل انتظارهایی بود که فدرال رزرو (Fed) نرخ بهره را در سال ۲۰۲۴ تا سه بار کاهش دهد، چون تورم پایدار شروع به کاهش کرد. اما پیش‌بینی‌های فعلی نشان می‌دهند که تنها یک بار کاهش نرخ بهره برای بقیه سال ۲۰۲۴ در نظر گرفته شده است.

به طور سنتی، دلار ضعیف‌تر ایالات متحده و نرخ‌های بهره پایین‌تر ایالات متحده، جذابیت طلا بدون بازده را افزایش می‌دهند. اما از اوایل سال ۲۰۲۲، این ارتباط تا حد زیادی از بین رفته است و رابطه طلا با بازده واقعی ایالات متحده در سال جاری حتی به میزان بیشتری کمرنگ شده است.

گریگوری شیرر (Gregory Shearer)، رئیس استراتژی فلزات پایه و گران‌بها در J.P. Morgan گفت:

“ظهور دوباره طلا زودتر از حد انتظار اتفاق افتاده است، چون بیشتر از بازده واقعی جدا شده است. از سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ به صورت ساختاری نسبت به طلا خوش‌بین بوده‌ایم و با گذشتن قیمت طلا از ۲,۴۰۰ دلار در ماه آوریل، این روند صعودی زودتر و شدیدتر از حد انتظار رخ داده است. این موضوع به طور خاص به این دلیل شگفت‌آور بوده است که همزمان با کاهش نرخ بهره فدرال رزرو و افزایش بازده واقعی ایالات متحده به دلیل داده‌های قوی‌تر از بازار کار و تورم در ایالات متحده رخ داده است”.

US_TreasuryYield_Graph-1
بازده واقعی 10 ساله خزانه داری آمریکا و قیمت طلا

به دلیل جایگاه طلا به عنوان دارایی امن و توانایی‌اش در حفظ ارزش، عدم قطعیت اقتصادی و ژئوپلیتیکی معمولاً به عنوان عوامل مثبت برای طلا عمل می‌کند. طلا همبستگی کمی با دیگر دسته‌های دارایی دارد؛ بنابراین، می‌تواند به عنوان بیمه‌ای در زمان بازارهای نزولی و تنش‌های ژئوپلیتیکی عمل کند.

علاوه بر عوامل نرخ بهره و نگرانی‌های ژئوپلیتیکی، داده‌ها نشان می‌دهند که تمایل به فروش طلای فیزیکی کاهش یافته است. شروع یک دوری کلی از فروش طلا، با وجود روند صعودی چشمگیر قیمت آن، نشان‌دهنده عوامل ساختاری صعودی برای طلا خارج از بازده واقعی ایالات متحده است.

شیرر گفت: “در میان ژئوپلیتیک‌های ضعیف، افزایش تحریم‌ها و دلارزدایی، ما افزایش تمایل به خرید دارایی‌های واقعی از جمله طلا را مشاهده می‌کنیم”.

با توجه به قیمت‌های کنونی طلا که در نزدیکی بالاترین سطوح تاریخی خود قرار دارند، آیا با شروع کاهش نرخ‌ها، یک روند صعودی دیگر برای این فلز گران‌بها پیش‌بینی می‌شود؟

ناتاشا کانوا (Natasha Kaneva)، رئیس استراتژی جهانی کالا در J.P. Morgan، اعلام کرد: “بسیاری از عوامل ساختاری صعودی که موجب افزایش قیمت دارایی واقعی مانند طلا می‌شوند — شامل نگرانی‌های مربوط به کسری بودجه ایالات متحده، تنوع‌بخشی ذخایر بانکی مرکزی به طلا، محافظت در برابر تورم و وضعیت ناپایدار ژئوپلیتیکی — که قیمت‌ها را به بالاترین سطوح تاریخی خود در سال جاری رسانده‌اند، احتمالاً بدون توجه به نتیجه انتخابات پاییز ایالات متحده همچنان پابرجا خواهند بود. با این حال، بازارهای فلزات گران‌بها به هرگونه تغییرات سیاسی احتمالی که می‌تواند یکی یا چند تا از این تم‌ها را تقویت یا تغییر دهد، متمرکز خواهند بود.”

Gold_Performance_Graph-2
عملکرد قیمت طلا در حدود اولین کاهش از سه دوره اخیر کاهش نرخ بهره فدرال رزرو

شیرر گفت:  “در میان تمامی فلزات، ما بیشترین اطمینان را در پیش‌بینی صعودی میان‌مدت برای هر دو فلز طلا و نقره در طول سال 2024 و نیمه اول سال 2025 داریم، هرچند تعیین زمان ورود همچنان حیاتی خواهد بود.”

هرگونه بازگشت قیمت در ماه‌های آینده می‌تواند فرصتی برای سرمایه‌گذاران فراهم کند تا قبل از شروع دوره کاهش نرخ‌های برنامه‌ریزی شده توسط فدرال رزرو، موقعیت خود را برای تقویت بیشتر تنظیم کنند.

آیا قیمت طلا به بالاترین سطح تاریخی دیگر خواهد رسید؟

با توجه به تداوم روند صعودی ساختاری برای طلا، جی‌پی مورگان اهداف قیمت طلا برای امسال و سال 2025 را ارتقا داده است.

بر اساس تخمین‌های گروه تحقیقاتی جی‌پی مورگان، پیش‌بینی می‌شود که قیمت طلا تا پایان سال 2024 به 2,500 دلار بر اونس برسد. این پیش‌بینی بر اساس فرض شروع دوره کاهش نرخ‌های فدرال رزرو در نوامبر 2024 است که قیمت طلا را به بالاترین سطوح اسمی جدید می‌رساند.

شیرر گفت: “مسیر حرکت هنوز در طول فصل‌های آینده صعودی است و پیش‌بینی می‌شود قیمت متوسط 2,500 دلار بر اونس در سه‌ماهه چهارم 2024 و 2,600 دلار بر اونس در سال 2025 با ریسک همچنان متمایل به یک افزایش زودتر باشد.”

پیش‌بینی‌های قیمت طلا بر اساس پیش‌بینی‌های اقتصادی جی‌پی مورگان است که انتظار دارد تورم مربوط به کالاها به غیر از مواد غذایی و انرژی ایالات متحده به 3.5 درصد در سال 2024 و 2.6 درصد در سال 2025 کاهش یابد.

Gold_Forecast_Graphic-3
پیش بینی قیمت طلا

عوامل ساختاری که تاکنون به رشد طلا کمک کرده‌اند، همچنان به عنوان نیروی محرکه روند صعودی مهم باقی خواهند ماند، و اقتصاددانان جی‌پی مورگان انتظار دارند که کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو در ماه نوامبر رخ دهد.

علاوه بر بازگشت به میانگین در کوتاه‌مدت، بزرگترین ریسک نزولی برای چشم‌انداز صعودی طلا، سناریویی است که در آن فدرال رزرو بسیار بیشتر از پیش فعال می‌شود تا تورم به سرعت به هدف خود برسد.

شیرر اضافه کرد: “در حالی که همچنان فکر می‌کنیم این یک ریسک کوچک است، اما تغییر به موضعی بسیار بیشتر تهاجمی از سوی فدرال رزرو که فعالان بازار را وادار به قیمت‌گذاری بر اساس افزایش‌های بیشتر نرخ بهره کند، می‌تواند حتی با وجود جدایی اخیر از بازده‌ها، طلا را تحت فشار قرار دهد. این مسئله اگر اقتصاد را به سمت رکود سخت سوق دهد، می‌تواند در نهایت یک روند صعودی بزرگتر را به دنبال داشته باشد، اما مسیر آن احتمالاً پر پیچ و خم‌تر از پیش‌بینی‌های ما خواهد بود.”

جریان خرید بانک مرکزی و ETF برای حمایت از تقاضای طلا در سال 2024

علاوه بر کاهش قریب‌الوقوع نرخ بهره و افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی، بانک‌های مرکزی در سال 2023 عامل اصلی افزایش قیمت طلا بودند و در سال 2024 نیز همچنان خواهند بود.

بانک‌های مرکزی در سال 2023، با پیشگامی چین، 1,037 تن طلا خریداری کردند. به گفته شورای جهانی طلا، به همین ترتیب، سال 2024 با خریداران خالص 290 تن در سه‌ماهه اول به طور قوی آغاز شده است — که این چهارمین سه‌ماهه قوی‌ از نظر خرید از زمانی است که روند خرید در سال 2022 شروع شد. این مقدار همچنین حدود 36 درصد بیشتر از میانگین سه‌ماهه (حدود 213 تن) است که توسط برآوردهای سالانه جی‌پی مورگان از 850 تن در سال 2024 نشان داده شده است. افزایش 70 تنی خریدهای خالص در مقایسه با سه‌ماهه چهارم سال 2023 نیز با وجود افزایش 5 درصدی متوسط قیمت طلا در هر سه‌ماهه است.

شیرر گفت: “به طور کلی، سطح قوی خریدهای بانک‌های مرکزی و همچنین ادامه صعود قیمت طلا از پایان سه‌ماهه اول، ما را به فکر حساسیت قیمت تقاضای بانک مرکزی واداشته است.”

Gold_Percentage_Graph-4
طلا به عنوان درصدی از کل ذخایر موجود در بانک های مرکزی منتخب

از آنجا که بانک‌های مرکزی به صورت ساختاری طلای بیشتری خریداری می‌کنند، به نظر می‌رسد که آن‌ها کمی بیشتر در مورد قیمت، تاکتیکی عمل می‌کنند.

شیرر افزود: “ما فکر می‌کنیم که سطح قیمت طلا تأثیر کمی بر برنامه‌های بلندمدت خرید بانک‌های مرکزی دارد، اما به نظر می‌رسد که تغییرات قیمت بر سرعت و تداوم خریدهای خالص تأثیر می‌گذارد.”

ممکن است واردات بی‌سابقه طلای چین با فشار نزولی مواجه شود، چون بانک مرکزی چین — که مقدار طلای وارد شده به چین از طریق سهمیه‌ها به بانک‌های تجاری را کنترل می‌کند — در ماه می، ارائه گزارش خریدهای ذخایر طلا را متوقف کرد و به یک روند خرید بزرگ که به مدت 18 ماه ادامه داشت، پایان داد. با این حال، انتظار می‌رود بانک‌های مرکزی و سایر مصرف‌کنندگان فیزیکی همچنان به عنوان خریداران قوی در زمان افت قیمت باقی بمانند و از یک کف بالاتر در قیمت‌های طلا حمایت کنند.

علاوه بر علاقه بانک‌های مرکزی، افزایش اشتهای سرمایه‌گذاران در بازار فیزیکی طلا نیز می‌تواند به عنوان یک عامل اصلی در افزایش قیمت‌های آینده طلا عمل کند. کل دارایی‌های صندوق‌های قابل معامله (ETF) در طلا از اواسط سال 2022 به طور پیوسته کاهش یافته‌اند، اما ذخایر طلا در خزانه‌های لندن نیز به دلیل تقاضای بانک‌های مرکزی بازارهای نوظهور و مصرف‌کنندگان فیزیکی که به طور فیزیکی جریان‌های خروجی ETF را جبران کرده‌اند، کاهش یافته است.

افزایش طولانی مدت دارایی‌های ETF سرمایه‌گذاران که با آغاز چرخه کاهش نرخ بهره ایجاد شده، می‌تواند به سرعت بازار فیزیکی طلا را تنگ‌تر کند و انتظار می‌رود برای طلا مثبت و پشتیبانی کننده از افزایش قیمت‌ها در نیمه دوم سال 2024 باشد.

شیرر توضیح داد: “در حالی که تغییرات قیمت طلا ممکن است فعلاً به طور کامل از بازده واقعی و قیمت‌گذاری فدرال رزرو جدا شده باشد، ما همچنان فکر می‌کنیم که همچنان که صندوق‌های بازار پول جذابیت خود را از دست می‌دهند، این مسئله ستون حمایتی بیشتری را در اواخر سال جاری عمدتاً از طریق تغییر مجدد به سمت جریان‌های ورودی ETF خرده‌فروشی، فراهم می‌کند. قیمت‌های طلا قبلاً افزایش یافته‌اند حتی در حالی که دارایی‌های ETF همچنان کاهش یافته‌اند، و یک تغییر در اینجا می‌تواند بسیار صعودی باشد و یک مرحله افزایش پایدار دیگر در قیمت‌ها ایجاد کند.”

دیدگاه خود را درباره آیا قیمت طلا در سال 2024 به بالاترین حد خود خواهد رسید؟ بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.