معضل طلای چین چیست؟

معضل طلای چین
آنچه در این مقاله میخوانید

چین هفته گذشته کنفرانس دو روزه‌ای درباره طلا برگزار کرد که به مسئله مهمی اشاره نکرد – این که آیا بانک مرکزی این کشور پس از دو ماه به دلیل قیمت‌های بالا، به خرید طلا بازگشته است یا خیر.

در این کنفرانس گفته شد که تولید طلا در چین در نیمه اول سال 2024 با افزایشی نه‌چندان قانع‌کننده به 179.634 تن رسید. کاهش عیار، شرایط سخت‌تر و عمیق‌تر برای معادن زیرزمینی، مشکلات رو به افزایش آب و هزینه‌ها همچنان تولید را محدود می‌کنند. اما واردات طلای تولید شده در خارج از کشور توسط بسیاری از همان گروه معادن داخلی همچنان به شدت افزایش یافته است.

با این حال، تاثیر افزایش قیمت‌ها در داده‌هایی که نشان می‌دهد مصرف نسبت به همان دوره سال گذشته 5.61 درصد کاهش یافته و به 523.753 تن رسیده، مشهود است. به دلیل افزایش شدید قیمت‌ها، حدود 12 درصد تا کنون در سال جاری، و کاهش علاقه و هزینه مصرف‌کنندگان در کل اقتصاد، تقاضا برای جواهرات در چین کاهش یافته است. علاقه به سرمایه‌گذاری همچنان بالا است، اما تحلیل‌گران غربی می‌گویند این علاقه نیز به دلیل نگرانی مصرف‌کنندگان درباره سلامت اقتصاد چین است.

شورای طلای چین در گزارش سه ماهه خود اعلام کرد: “تقاضای چین برای جواهرات به شدت کاهش یافته است”. بر اساس محاسبات تحلیل‌گران غربی، داده‌ها نشان می‌دهند که خرید جواهرات در سه ماهه منتهی به ماه ژوئن با کاهش شدید 52 درصدی مواجه شده است.

پس از آن که قیمت‌ها از 2,400 دلار در هر اونس عبور کرد، بانک خلق چین، که بانک مرکزی این کشور محسوب می‌شود، در ماه آوریل یا مه هیچ طلایی نخریده است. آخرین خرید در ماه مارس بود که تنها 60,000 اونس بود.

شورای طلا اعلام کرد که خرید جواهرات در نیمه اول ماه ژوئن 27 درصد کاهش یافته است. فروش شمش و سکه تا حدی کاهش خرید جواهرات (که نسبت به محصولات سرمایه‌گذاری طلا با پریمیوم همراه است) را با افزایش 46 درصدی نسبت به نیمه اول سال 2023 جبران کرده است.

اعداد و ارقام در گزارش شامل جواهرات، شمش و سکه، و مصرف صنعتی می‌شوند اما خریدهای بانک خلق چین را شامل نمی‌شود.

تفکیک 179.634 تن شامل تولید معدنی در 141.496 تن و بازیافت در 38.138 تن بود. همچنین، 72.026 تن طلا در شش ماهه اول تا ماه ژوئن وارد شد، که حدود 10 درصد نسبت به همان دوره در سال 2023 افزایش یافته است.

جالب اینجاست که گزارش تفکیکی بین تولید معدن داخلی – 67.851 تن – و طلای وارداتی توسط شرکت‌های معدنی چینی از معادنی که در خارج از کشور مالکیت یا سهام داشتند را فاش کرده است. این مقدار کمی بیش از 34.4 تن، یا 19 درصد بود.

این گزارش همچنین به خریدهای تاریخی بانک مرکزی اشاره کرده است. طبق گزارش شورای طلا، چین در نیمه اول سال 28.93 تن به ذخایر طلای خود افزود و تا پایان ماه ژوئن، ذخایر طلای چین به 2264.33 تن رسید.

دیدگاه خود را درباره معضل طلای چین چیست؟ بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.