یک مقام سابق SEC از 15,000 مشاور مورگان استنلی خواست به ETF های بیت کوین “نه” بگویند

یک مقام سابق SEC از 15,000 مشاور مورگان استنلی خواست به ETF های بیت کوین "نه" بگویند
آنچه در این مقاله میخوانید

جان رید استارک (John Reed Stark)، رئیس سابق اجرای قوانین اینترنتی در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC)، نگرانی‌هایی درباره ۱۵,۰۰۰ مشاور مالی مورگان استنلی (Morgan Stanley) که سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را تبلیغ می‌کنند، مطرح کرده است. او به ریسک‌های موجود برای سرمایه‌گذاران خرد و همچنین پیامدهای احتمالی برای حرفه مشاوران مالی اشاره کرده است. استارک هشدار داد که در صورت عدم رعایت استانداردهای نظارتی، ممکن است مشاوران اعتبارنامه‌های برنامه‌ریزی مالی حرفه‌ای (Certified Financial Planner) خود را به خطر بیندازند.

نگرانی‌ها درباره تبلیغ سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال توسط مورگان استنلی مطرح شد

جان رید استارک (John Reed Stark)، مقام سابق کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC)، روز چهارشنبه در پلتفرم اجتماعی X نگرانی‌های خود را در مورد خطرات احتمالی که مشاوران مالی مورگان استنلی (Morgan Stanley) با تبلیغ سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال با آن‌ها مواجه هستند، بیان کرد. استارک در حال حاضر رئیس شرکت مشاوره امنیت سایبری John Reed Stark Consulting است. او بنیان‌گذار و به مدت ۱۱ سال رئیس دفتر اجرای قوانین اینترنتی کمیسیون بورس و اوراق بهادار بوده و همچنین به مدت ۱۵ سال به عنوان وکیل اجرایی این کمیسیون فعالیت کرده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که مورگان استنلی به ۱۵,۰۰۰ مشاور مالی خود اجازه داده است که از این هفته سهام دو صندوق قابل معامله بیت ‌کوین (ETF) را به مشتریان منتخب پیشنهاد دهند. رئیس سابق اجرای قوانین اینترنتی کمیسیون بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد که این مشاوران اکنون می‌توانند به سرمایه‌گذاران واجد شرایط، Blackrock’s Ishares Bitcoin Trust (IBIT) و Fidelity’s Wise Origin Bitcoin Fund (FBTC) را توصیه کنند. او هشدار داد:

“این یک ریسک عظیم نه تنها برای سرمایه‌گذاران خرد مورگان استنلی است (چون ریسک مرتبط با سرمایه‌گذاری در دارایی‌های رمزنگاری شده واقعاً بی‌حد و مرز است) بلکه یک ریسک شخصی فوق‌العاده برای برخی از مشاوران مورگان استنلی است که ممکن است اعتبارنامه‌های خود به عنوان برنامه‌ریزان مالی حرفه‌ای (CFPs) را از دست بدهند.”

هیئت CFP که نظارت و اجرای اعتبارنامه برنامه‌ریزی مالی حرفه‌ای (CFP) را بر عهده دارد، به‌تازگی از تاریخ ۱ جولای (۱۱ تیر 1403) دستورالعمل‌های تحریم، استانداردهای شایستگی و قوانین رویه‌ای خود را به‌روزرسانی کرده است. آن چنان که استارک توضیح داده است، این دستورالعمل‌ها تأکید می‌کنند که در حالی که حرفه‌ای‌های CFP می‌توانند مشاوره مالی در مورد دارایی‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال ارائه دهند، باید این کار را با احتیاط بسیار انجام دهند. در اطلاعیه هیئت CFP به ریسک‌ها و عدم قطعیت‌های منحصر به فرد این دارایی‌ها، از جمله مقررات احتمالی آینده اشاره شده است. به مشاوران توصیه می‌شوند که در ارائه چنین مشاوره‌ای مهارت لازم را داشته باشند و ویژگی‌های خاص دارایی‌های دیجیتال را در نظر بگیرند.

این مقام سابق کمیسیون بورس و اوراق بهادار در خاتمه گفت:

“برای هر برنامه‌ریزی مالی حرفه‌ای (CFP) که قصد دارد دارایی‌های دیجیتال را تبلیغ کند، به مسئولیت خود اشتباه نکنید. بخش اجرایی هیئت CFP در حال نظارت است و با یک تماس تلفنی می‌تواند دقیقاً متوجه شود که شما چه کاری انجام می‌دهید. وسوسه‌ ثروتمند شدن سریع را نپذیرید و حرفه خود را به خطر نیندازید. فقط بگویید نه.”

درباره نگرانی‌های جان رید استارک، رئیس سابق اجرای اینترنت SEC در مورد مشاوران مورگان استنلی و سرمایه‌گذاری‌های ارزهای دیجیتال چه فکر می‌کنید؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره یک مقام سابق SEC از 15,000 مشاور مورگان استنلی خواست به ETF های بیت کوین “نه” بگویند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.