باوومیا در صورت انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور غنا، سدی را به طلا مرتبط می‌کند

باوومیا در صورت انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور غنا، سدی را به طلا مرتبط می‌کند
آنچه در این مقاله میخوانید

محمدو باوومیا (Mahamudu Bawumia)، معاون رئیس‌جمهور غنا، اعلام کرد که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در ماه دسامبر، قصد دارد یک نظام نرخ ارز جدیدی را به کار گیرد که ارز سدی (cedi) غنا را به طلا مرتبط کند.

وی در روز پنجشنبه در آکرا (Accra)، پایتخت این کشور، اظهار داشت: “می‌خواهم برای سال آینده یک قانون جدید مدیریت نظام نرخ ارز خارجی برای غنا پیشنهاد دهم که در آن ارزش سدی به طلا مرتبط شود.” او گفت این اقدام به تقویت ثبات نرخ ارز کمک خواهد کرد.

اگر این اقدام صورت گیرد، غنا به عنوان بزرگترین تولیدکننده طلا در آفریقا، اولین کشور در منطقه خواهد بود که پس از زیمبابوه، واحد پول محلی خود را با طلا پشتیبانی می‌کند.

زیمبابوه در ماه آوریل نظام ارزی خود را تغییر داد و واحد پولی جدیدی به نام ZiG، مخفف Zimbabwe Gold، که با پشتوانه طلا است، را جایگزین دلار محلی که عملاً منسوخ شده بود، کرد. این تغییر پس از آن صورت گرفت که ارزش دلار زیمبابوه در مقابل ارز آمریکا امسال به 80 درصد کاهش یافت و در هر روز معاملاتی از ارزش خود کاست.

پس از تنش‌های ژئوپلیتیکی که ارزهای آنها را تضعیف و تورم را تشدید کرد، کشورهای آفریقایی به سرعت در حال افزایش ذخایر طلای خود برای تقویت نرخ‌های ارز هستند. کشورهای غنا، سودان جنوبی، زیمبابوه و نیجریه یا گام‌هایی برای تقویت ذخایر طلای خود برداشته‌اند یا در حال بررسی این موضوع هستند.

روز پنجشنبه، ارزش سدی غنا 0.1 درصد کاهش یافت و در ساعت 4:45 عصر به وقت محلی در آکرا (Accra)، به پایین‌ترین حد خود یعنی 15.5577 در مقابل دلار رسید. از ابتدای سال جاری، ارزش این ارز در مقابل دلار آمریکا 23.3 درصد کاهش داشت و آن را به پنجمین ارز بدترین عملکرد در میان ارزهای بررسی شده توسط بلومبرگ (Bloomberg) تبدیل کرد.

ضعف ارز یکی از عوامل اصلی تورم در غنا بوده که به هر دو بخش خانوار و کسب و کارها فشار اقتصادی وارد کرده است. رشد هزینه‌های مصرف‌کننده در ماه ژوئن به 22.8 درصد رسید، که بانک مرکزی در تلاش است این میزان را به هدف تعیین‌شده بین 6 تا 10 درصد برساند.

باوومیا (Bawumia)، که در مراسم افتتاحیه نخستین پالایشگاه طلای غنا صحبت می‌کرد، گفت که وقتی در سال 2025 رئیس‌جمهور شود، مالیات بر درآمد را از 1.5 درصد به 1 درصد کاهش خواهد داد تا از سختی‌های اقتصادی شرکت‌ها بکاهد.

کاندیدای ریاست‌جمهوری حزب جدید میهنی (New Patriotic Party) در انتخابات امسال با جان درامانی ماهاما (John Dramani Mahama)، رئیس‌جمهور سابق و رهبر اصلی حزب مخالف، یعنی حزب دموکراتیک ملی (National Democratic Congress) رقابت خواهد کرد. رئیس‌جمهور نانا آکوفو-آدو (Nana Akufo-Addo) پس از پایان دوره دوم و نهایی چهار ساله خود، از قدرت کناره‌گیری می‌کند.

دیدگاه خود را درباره باوومیا در صورت انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور غنا، سدی را به طلا مرتبط می‌کند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.