شاخص بورس اوراق بهادار تهران در 24 روز گذشته 20 برابر کاهش داشته است

شاخص بورس اوراق بهادار تهران در 24 روز گذشته 20 برابر کاهش داشته است
آنچه در این مقاله میخوانید

گزارش‌ها حاکی از آن است که شاخص بورس تهران در روز سه‌شنبه، 13 آگوست (23 مرداد 1403)، بار دیگر افت کرد و به 1,991,000 واحد رسید.

در 24 روز گذشته، شاخص کل در 20 روز منفی بوده و طی این مدت شاخص کل 210,000 واحد کاهش یافته است که معادل بیش از 10 درصد افت است.

صندوق توسعه ملی اخیراً در دو نوبت، 6 هزار میلیارد ریال (تقریباً 10 میلیون دلار) به بازار بورس تزریق کرد، اما این اقدام نتوانست از کاهش شاخص جلوگیری کند.

در روز سه‌شنبه، پس از افت 7,568 واحدی شاخص کل، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، اعلام کرد که در جلسه امروز شورای عالی بورس، توافق شد که حمایت از بازار سرمایه از سوی سیستم بانکی از روز چهارشنبه آغاز شود.

او توضیح نداد که سیستم بانکی دقیقاً چه اقداماتی برای “حمایت” از بازار سهام انجام خواهد داد و یا چرا مداخلات مالی اخیر صندوق توسعه ملی به بهبود وضعیت بازار سهام کمکی نکرده است.

پیشتر سازمان بورس اوراق بهادار درخواست کرده بود که یک خط اعتباری ایجاد شود یا حداقل 500 هزار میلیارد ریال (تقریباً 833.33 میلیون دلار) به بازار سهام واریز شود.

برآوردها نشان می‌دهد که در فقط دو هفته گذشته تقریباً 50 هزار میلیارد ریال (تقریباً 83.33 میلیون دلار) پول واقعی از بازار سهام خارج شده است. بزرگترین فرار سرمایه از این بازار در تاریخ 31 جولای (10 مرداد 1403)، پس از قتل اسماعیل هنیه در تهران و تهدیدات انتقام‌جویانه بعدی توسط ایران در روز بعد رخ داد.

با انتشار گزارش‌هایی مبنی بر “تصمیم قطعی” احتمالی ایران برای حمله به اسرائیل، تقریباً 12 هزار میلیارد ریال (تقریباً 20 میلیون دلار) دیگر در تاریخ 12 آگوست (22 مرداد 1403) از بازار سهام خارج شد.

کاهش شاخص بورس و خروج پول واقعی از بازار به معنای زیان‌های قابل توجه برای افرادی است که به هر دلیلی حاضر به فروش سهام خود نشده‌اند.

نوسانات شاخص بورس در چند سال اخیر الگوی غیرمعمولی را دنبال کرده است. به عنوان مثال، در طول بحران اقتصادی و کاهش تولید ناخالص داخلی ایران، شاخص بورس از 500,000 واحد در اواسط اسفند 1398 به 2.5 میلیون واحد در بهار سال گذشته افزایش یافت.

برخی کارشناسان گزارش داده‌اند که دولت به طور عمدی بازار بورس را دستکاری کرده است، ادعایی که هم دولت دوازدهم و هم دولت سیزدهم آن را رد کرده‌اند.

دیدگاه خود را درباره شاخص بورس اوراق بهادار تهران در 24 روز گذشته 20 برابر کاهش داشته است بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.