قطعی برق 40 درصد از ظرفیت تولید استان خراسان را حذف می‌کند

قطعی برق 40 درصد از ظرفیت تولید استان خراسان را حذف می‌کند
آنچه در این مقاله میخوانید

رئیس اتاق بازرگانی ایران گزارش داده است که تولید ایران به پایین‌ترین سطح خود در ۳۶ ماه گذشته رسیده است. در همین حال، محمد سهامیان‌مقدم، عضو هیئت مدیره انجمن مدیران صنعتی استان خراسان رضوی، اعلام کرده است که حداقل ۴۰ درصد از ظرفیت تولید از دست رفته است. شرکت توانیر (شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران) به صاحبان صنایع دستور داده است که مصرف خود را ۹۰ درصد کاهش دهند.

صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی ایران، نیز تأکید کرده است که در تیر ماه امسال کاهش چشمگیری در تولید ۱۲ بخش صنعتی در سراسر کشور مشاهده شده است.

سهامیان‌مقدم به روزنامه دولتی هم‌میهن گفته است که در روز شنبه 27 مرداد، “با حدود ۱۰۰۰ کارخانه تماس گرفته شده است” و “پیامی ضبط شده وجود دارد که می‌گوید مصرف برق باید برای دو هفته بیش از ۹۰ درصد کاهش یابد؛ در غیر این صورت، به دلیل مشکلات شبکه، برق بدون اطلاع قبلی قطع خواهد شد.”

سهامیان‌مقدم تأکید کرد که این دستور توسط مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر، از تهران صادر شده است. به گفته وی، “طبق قانون، آنها حق قطع برق صنایع را ندارند.”

این فعال بخش خصوصی همچنین درباره پیامدهای قطعی برق بر اقتصاد ایران صحبت کرد و اظهار داشت که بسیاری از شرکت‌های صادرات‌محور به طور قابل توجهی از برنامه‌های صادراتی خود عقب افتاده‌اند و بسیاری از قراردادهای صادراتی آنها در آستانه لغو قرار دارد.

سهامیان‌مقدم همچنین به تأثیر این قطعی‌ها بر بازار داخلی اشاره کرد و گفت:

“برخی شرکت‌ها در حال از دست دادن مشتریان خود هستند، دچار زیان می‌شوند و با جریمه‌هایی مواجه هستند.”

یکی دیگر از تأثیرات قطعی برق، اشتغال است. سهامیان‌مقدم به روزنامه هم‌میهن گفت که برخی شرکت‌ها کارکنان خود را از دست داده‌اند و در فرآیند اخراج کارکنان هستند، در حالی که دیگران با خرابی تجهیزات به دلیل قطع ناگهانی برق مواجه شده‌اند.

در نهایت، این فعال بخش خصوصی تأکید کرد که در سالی که قرار بود تولید جهش پیدا کند، “ما تاکنون حداقل ۴۰ درصد از ظرفیت تولیدی خود را از دست داده‌ایم.”

کارشناسان بر این باورند که سوءمدیریت و فقدان برنامه‌ریزی، عوامل اصلی ناهماهنگی در بخش انرژی ایران هستند. نیروگاه هسته‌ای بوشهر که تکمیل آن بیش از دو دهه به طول انجامید، تنها ۱.۳ درصد از برق کشور را تأمین می‌کند.

هاشم اورعی، استاد مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف، در مرداد ماه سال گذشته مدیریت ضعیف و “برنامه‌ریزی ناکارآمد” را مورد انتقاد قرار داد و خاطرنشان کرد که نیروگاه‌های هسته‌ای، تجدیدپذیر، خودتأمین و دیزلی در ایران “تنها ۵ درصد از برق کشور را تأمین می‌کنند.”

علاوه بر آسیب‌هایی که به صنایع و لوازم خانگی وارد می‌شود، قطعی‌های برق نیز منجر به افزایش قیمت برخی محصولات شده‌اند.

رضا محتشمی‌پور، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، در اواخر خرداد ماه سال جاری در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که محدودیت‌های برق برای صنایع در تابستان امسال تشدید خواهد شد که این امر منجر به اختلالات جدی در صنایعی مانند فولاد و سیمان می‌شود و در نهایت کاهش تولید و افزایش قیمت‌ها را به دنبال خواهد داشت.

دیدگاه خود را درباره قطعی برق 40 درصد از ظرفیت تولید استان خراسان را حذف می‌کند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.