درخواست سازمان بورس و اوراق بهادار از بانک مرکزی برای حمایت از بازار سهام

درخواست سازمان بورس و اوراق بهادار از بانک مرکزی برای حمایت از بازار سهام
آنچه در این مقاله میخوانید

خبرگزاری تسنیم گزارش داده است که سازمان بورس و اوراق بهادار ایران (SEO) از بانک مرکزی ایران (CBI) خواسته است تا سه اقدام عمده برای حمایت از بازار سهام انجام دهد.

قادر معصومی خانقاه، مدیر نظارت بر بورس در سازمان بورس و اوراق بهادار، گفته است که این سازمان انتظار دارد بانک مرکزی تأمین مالی لازم برای صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه (CMDSF) را فراهم کند.

خانقاه اظهار داشت:

“اگر نقدینگی وارد بازار نشود، ممکن است بازار دچار بحران‌های عمیق‌تری شود و ممکن است نتوانیم دیگر به مقاومت مثبت دست یابیم.”

وی افزود: “اگر مسائل اصلی اقتصاد ما حل شود، نیازی به صندوق توسعه بازار نداریم. ما با تمامی مسائل اساسی موافق هستیم، اما گاهی اوقات لازم است که دولت به طور مثبت مداخله کرده و پول به بازار تزریق کند.”

به گفته این مقام رسمی، سازمان بورس همچنین از بانک مرکزی انتظار دارد که از ایجاد رانت ناشی از تفاوت قیمت‌های ارز ارائه شده در بازار آزاد و سامانه نیما (سامانه یکپارچه مدیریت ارز) جلوگیری کند.

این مقام مسئول همچنین اظهار داشت که سازمان بورس و اوراق بهادار (SEO) از بانک مرکزی ایران (CBI) خواسته است تا نرخ بهره را کاهش دهد تا از رکود در اقتصاد کشور جلوگیری شود.

وی تأکید کرد:

“بانک مرکزی با تعیین نرخ بهره، به طور مستقیم بر بازار سرمایه تأثیر می‌گذارد و هیچ‌کس نمی‌تواند این مسئله را انکار کند.”

بازار سهام ایران در دو سال گذشته با مشکلاتی مواجه بوده است که منجر به از دست رفتن اعتماد سهامداران به بازار شده است.

دولت سیزدهم اقدامات متعددی برای حمایت از بازار و بازگرداندن اعتماد مردم به این بازار انجام داده است.

اختصاص منابع مالی از صندوق توسعه ملی (NDF) به صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه یکی از اقداماتی است که دولت از زمان آغاز روند نزولی بازار سهام انجام داده است.

صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه ایران در چهار ماه اول سال جاری (۲۰ مارس تا ۲۱ ژوئیه) بیش از ۹۰ هزار میلیارد ریال (حدود ۱۸۰ میلیون دلار) به بازار سهام تزریق کرده است.

بر اساس آخرین داده‌های منتشر شده توسط صندوق، صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه (CMDSF) در چهار ماه مذکور سهام بازار با مجموع ارزش ۱۸۰ میلیون دلار خریداری کرده است تا از بازار سهام و همچنین سهامداران حمایت کند.

دیدگاه خود را درباره درخواست سازمان بورس و اوراق بهادار از بانک مرکزی برای حمایت از بازار سهام بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.