مدیران ثروت برای افزایش انعطاف‌پذیری سبد سرمایه به طلا روی می‌آورند

مدیران ثروت برای افزایش انعطاف‌پذیری سبد سرمایه به طلا روی می‌آورند
آنچه در این مقاله میخوانید

بانک‌های خصوصی به دنبال فرصت‌هایی در بازار طلا هستند، چون این فلز گرانبها در زمان تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی مجدداً محبوبیت پیدا کرده است.

پس از موفقیت المپیک پاریس و با نزدیک شدن به پارالمپیک، ارزش مدال طلای المپیک همچنان بسیار بالاست. بر اساس گزارش اکفورد اکونومیکس (Oxford Economics)، ارزش یک مدال طلای المپیک معادل ۱,۰۲۷ دلار است.

اما مدال‌های المپیک عمدتاً از این فلز گرانبها ساخته نمی‌شوند. طبق مقررات کمیته بین‌المللی المپیک (International Olympic Committee)، مدال‌های طلای المپیک باید حداقل ۹۲.۵ درصد از نقره ساخته شده باشند و شش گرم طلا در ساخت آن‌ها به کار رفته باشد.

از زمان اولین بازی‌های المپیک مدرن در سال ۱۸۹۶، قیمت طلا ۱۲۰ برابر افزایش یافته است. این دسته دارایی در ماه جولای به بالاترین حد خود یعنی ۲,۴۸۸ دلار به ازای هر اونس رسید، و مدیران ثروت در حال بررسی این موضوع هستند.

میلِن دومونت (Milène Dumont)، استراتژیست در پیکت ولث منیجمنت (Pictet Wealth Management)، می‌گوید:

“دینامیک‌های فعلی بازار، از جمله تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی و نوسانات نرخ بهره، باعث ارزیابی مجدد استراتژی‌های تخصیص دارایی‌ها شده است. همچنین، بانک‌های مرکزی همچنان به تنوع بخشیدن به ذخایر خود از طریق افزایش دارایی‌های طلا، که تقاضای اساسی برای طلا را تقویت می‌کند، ادامه می‌دهند.”

پیکت در حال حاضر توصیه می‌کند که برای کاهش ریسک‌ها و افزایش مقاومت سبد سرمایه، بخشی از سرمایه به طلا اختصاص داده شود.

طلا در سال ۲۰۲۴ عملکرد خوبی داشته و به دلیل خرید بانک‌های مرکزی، عدم اطمینان ژئوپلیتیکی، جریان‌های سرمایه‌گذاری آسیایی و تقاضای قوی مصرف‌کننده، قیمت آن ۲۰ درصد افزایش یافته است.

خانم دومونت (Ms Dumont) توضیح می‌دهد:

“در کل، اگرچه طلا همچنان یک دارایی بدون سوددهی است، نقش آن در حفظ ثروت و ایجاد ثبات در زمان‌های ناآرام، آن را به یک افزودنی ارزشمند برای سبدهای سرمایه مشتریان تبدیل می‌کند. با گنجاندن طلا در یک استراتژی سرمایه‌گذاری متنوع، مشتریان می‌توانند دارایی‌های خود را بهتر در برابر عدم اطمینان‌های ژئوپلیتیکی و اقتصادی محافظت کنند.”

Milene-Dumont
میلن دومونت از Pictet می گوید: مشتریان می توانند با افزایش سهم سرمایه خود به طلا از دارایی‌ها در برابر عدم قطعیت‌های ژئوپلیتیکی و اقتصادی محافظت کنند.

چشم‌انداز آینده

بانک‌های خصوصی مانند یونیون بانکر پرایو (Union Bancaire Privée) نسبت به چشم‌انداز میان‌مدت طلا خوش‌بین هستند. میشائیل لوک (Michaël Lok)، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری گروه و مدیر اجرایی مشترک مدیریت دارایی در این بانک، اظهار داشت که طلا بار دیگر خود را به عنوان “یک لنگر برای حفظ ثروت بلندمدت سرمایه‌گذاران” تثبیت کرده است.

تحلیلگران دیگر نیز تصویری مثبت ارائه می‌دهند. راب مورگان (Rob Morgan)، تحلیلگر ارشد سرمایه‌گذاری در چارلز استنلی (Charles Stanley)، می‌گوید:

“بانک‌های مرکزی، سرمایه‌گذاران و خانوارها در شرق به تازگی به عنوان خریداران بزرگ طلا ظاهر شده‌اند، به ویژه در چین که پایان بازار صعودی املاک تغییرات عمده‌ای در نگرش نسبت به آن ایجاد کرده است.”

او اظهار داشت: “محبوبیت مجدد طلا به روند جهانی‌زدایی و تشدید تنش‌های بین‌المللی مرتبط است، چون بانک‌های مرکزی به طور فزاینده‌ای به دنبال دارایی‌های ذخیره غیرسیاسی هستند. با ادامه تکه‌تکه شدن جهان از نظر ژئوپلیتیکی، این روند ممکن است ادامه یابد”.

او همچنین معتقد است که در صورتی که دونالد ترامپ (Donald Trump) در انتخابات ایالات متحده در ماه نوامبر پیروز شود، ممکن است نگرانی‌هایی درباره محیطی تورمی‌تر وجود داشته باشد. او می‌گوید:

“سیاست‌های او در مورد بازگرداندن تولید به کشور و تعرفه‌ها می‌تواند افزایش قیمت‌ها را در مهم‌ترین اقتصاد جهان ایجاد کند، و این موضوع باعث شده که برخی سرمایه‌گذاران به طور فزاینده‌ای به دارایی‌های امن پولی اهمیت دهند”.

روبرتا کاسلی (Roberta Caselli)، استراتژیست سرمایه‌گذاری در Global X ETFs، یک ارائه‌دهنده صندوق‌های قابل معامله در بورس مستقر در نیویورک با حدود ۴۰ میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت، می‌گوید که در مورد اصول فاندامنتال طلا، به نظر می‌رسد که ضعف چین با محرک‌های هند جبران می‌شود. او می‌گوید: “با وجود قیمت‌های بی‌سابقه بالای طلا، بانک مرکزی چین برای سومین ماه متوالی در ماه جولای طلا نخرید، جواهرسازان چینی شاهد کاهش تقریباً ۶ درصدی فروش در نیمه اول سال هستند، و واردات طلا به چین حدود دو سوم کاهش یافته است.”

“همزمان، خریداران هندی ممکن است پس از کاهش تعرفه اخیر از بازار طلا حمایت کنند. در واقع، هند، دومین مصرف‌کننده بزرگ فلزات گرانبها در جهان، تعرفه واردات طلا را کاهش داد تا از تولید جواهرات حمایت کند.”

عملکرد-بازار

دارایی امن

بر اساس داده‌های جدید از مشاوران ریسک دارایی (Asset Risk Consultants)، در دو دهه گذشته، طلا در مقایسه با سایر دسته‌های دارایی عملکرد قوی داشته است – قیمت طلا ۵۷۰ درصد افزایش یافته است، که تنها کمی کمتر از بازده کل ۶۱۰ درصدی سهام جهانی است.

این داده‌ها همچنین نشان می‌دهد که ۷۵ درصد از مدیران سرمایه‌گذاری اختیاری برای مشتریان خصوصی کمتر از ۲.۵ درصد از سبدهای سرمایه خود را به طلا اختصاص داده‌اند و این تخصیص به طلا برای مدیران بیشتر تاکتیکی است (بر اساس حرکت قیمتی) تا استراتژیک.

لوک لویه (Luc Luyet)، استراتژیست ارزهای خارجی در پیکت ولث منیجمنت (Pictet Wealth Management)، می‌گوید:

“زیبایی طلا فراتر از ظاهر درخشان آن است، چون مزایای زیادی را به یک سبد سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهد.”

لوک لویه (Luc Luyet) توضیح می‌دهد: “فراتر از تنوع دارایی، طلا به عنوان یک هِج مفید در برابر تورم شناخته می‌شود، چون تمایل دارد زمانی که هزینه‌های زندگی افزایش می‌یابد، ارزش آن نیز بالا برود و به عنوان یک دارایی امن’ عمل می‌کند. بنابراین، در زمان‌های عدم اطمینان ژئوپلیتیکی یا اقتصادی بالا، سرمایه‌گذاران اغلب به طلا روی می‌آورند.”

او معتقد است که برای مشتریان بانکداری خصوصی، طلا می‌تواند یک جزء اساسی از یک سبد سرمایه کامل باشد. او می‌گوید: “مشتریان معمولاً از طریق روش‌های مختلفی مانند طلای فیزیکی، ETFها و سهام معادن طلا به طلا دسترسی پیدا می‌کنند. به طور خاص،  ETFهای طلا به دلیل نقدینگی و سهولت در معاملات محبوب هستند.”

آقای لویه (Luyet) می‌گوید که اما با وجود مزایای آن، طلا نیز معایب خود را دارد، مانند “عدم تولید درآمد منظم” و “خطر نکول طرف مقابل” برای کسانی که طلای کاغذی (بر پایه اسناد) را نگه می‌دارند.

دیدگاه خود را درباره مدیران ثروت برای افزایش انعطاف‌پذیری سبد سرمایه به طلا روی می‌آورند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.