حداقل قیمت زمین و ساخت و ساز مسکن در تهران برای هر متر مربع 1,134 دلار است

حداقل قیمت زمین و ساخت و ساز مسکن در تهران برای هر متر مربع 1,134 دلار است
آنچه در این مقاله میخوانید

فرشید پورحاجت، دبیر انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن ایران، اظهار داشت که “حداقل هزینه” ساخت مسکن در تهران، با در نظر گرفتن قیمت زمین و بدون احتساب هزینه‌های جانبی مانند مجوزها، حداقل ۶۸۰ میلیون ریال (تقریباً ۱,۱۳۴ دلار) به ازای هر متر مربع است.

پورحاجت در روز پنجشنبه، 1 شهریور، به سایت انتخاب گفت که ناتوانی طبقات متوسط و پایین در خرید خانه از ابتدای امسال (۲۱ مارس) به دلیل “ادامه تورم در بخش مسکن” مشهود بوده است.

اتحادیه مشاوران املاک نیز در اسفند سال گذشته پیش‌بینی کرده بود که با افزایش نرخ ارز دلار، احتمال تکرار تجربه رکود تورمی در بازار مسکن امسال وجود دارد.

پورحاجت با رد “آمار ساختگی” دولت به عنوان ارقامی غیرواقعی، اعلام کرد که داده‌های واقعی با قیمت‌های واقعی بازار همخوانی دارند. او توضیح داد:

“در تهران، میانگین قیمت از ۸۰۰ میلیون ریال (تقریباً ۱,۳۳۴ دلار) بالاتر رفته و در شهرهای کوچکتر نمی‌توانید خانه‌ای با قیمت کمتر از ۴۰ میلیارد ریال (تقریباً ۶۶,۶۶۷ دلار) پیدا کنید.”

او خاطرنشان کرد که حداقل هزینه ساخت مسکن، بدون در نظر گرفتن قیمت زمین و سایر هزینه‌ها مانند مجوزها، هزینه‌های ریسک و فرآیندها، ۱۸۰ میلیون ریال (تقریباً ۳۰۰ دلار) به ازای هر متر مربع است.

به گفته دبیر انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن، قیمت زمین در تهران در حال حاضر کمتر از ۵۰۰ میلیون ریال (تقریباً ۸۳۴ دلار) به ازای هر متر مربع نیست.

در تاریخ 8 مرداد، خبرگزاری ایسنا گزارش داد که “قیمت مسکن در پایتخت به ۸۶۰ میلیون ریال (تقریباً ۱,۴۳۴ دلار) به ازای هر متر مربع رسیده است.” این گزارش بیان داشت: “از آذر ۱۳۹۶، قیمت مسکن در تهران ۱,۵۹۰ درصد افزایش یافته و از میانگین ۵۰.۹ میلیون ریال به ۸۵۹ میلیون ریال رسیده است.”

در اواسط شهریور سال گذشته، روزنامه همشهری، ارگان رسمی شهرداری تهران، در گزارشی رکود در بخش مسکن و ساخت‌وساز را تأیید کرد و اعلام کرد که بازار مسکن پس از افزایش نامعقول قیمت‌ها در زمستان ۱۴۰۱ وارد یکی از سخت‌ترین رکودهای خود شده است.

این گزارش به کاهش جریان نقدینگی در بازار مسکن و ناتوانی برخی از انبوه‌سازان در ادامه ساخت‌وساز اشاره کرده و تأکید داشت که توقف تزریق نقدینگی از سیستم بانکی یکی از عواملی است که به رکود در ساخت‌وساز دامن زده است.

در مصاحبه‌ای با انتخاب، پورحاجت تأکید کرد که سقف تولید “زیر ۴۰۰,۰۰۰ واحد در سال” است.

به گفته او، آمارهای مربوط به دو ماه اول سال به طور کامل استخراج نشده است، اما بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که “تولید نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.”

در ۲۹ فروردین امسال، بیت‌الله ستاریان، کارشناس مسکن، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که ایران سالانه به یک میلیون واحد مسکونی نیاز دارد، اما تنها ۲۰۰,۰۰۰ واحد در حال ساخت است.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور دولت سیزدهم، در جریان کارزار انتخاباتی خود وعده داده بود که سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته خواهد شد.

با این حال، مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور دولت چهاردهم، در جریان مناظره‌های انتخاباتی خود تأکید کرد که “ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال امکان‌پذیر نیست” و بدون ارائه جزئیات بیشتر، گفت: “هر آنچه قانونی و در توانم باشد را اجرا خواهم کرد.”

در اواسط اکتبر ۲۰۲۳، پس از 8 ماه توقف و سانسور داده‌ها، مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه مسکن در پایتخت را در ماه اکتبر به میزان بی‌سابقه ۸۴ درصد گزارش کرد.

نگاهی به قیمت‌های اجاره نشان می‌دهد که برخلاف ادعاهای مقامات دولت ایران، اجاره‌بها به طور متوسط ۱۳۰ درصد در تهران و سایر شهرها افزایش یافته است.

در حال حاضر، اجاره‌بها به یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های اقتصادی برای ایرانیان تبدیل شده است.

دیدگاه خود را درباره حداقل قیمت زمین و ساخت و ساز مسکن در تهران برای هر متر مربع 1,134 دلار است بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.