احتمال سومین کاهش نرخ بهره بانک کانادا در هفته آینده

احتمال سومین کاهش نرخ بهره بانک کانادا در هفته آینده
آنچه در این مقاله میخوانید

اقتصاددانان بر این باورند که بانک کانادا برای سومین جلسه متوالی در هفته آینده نرخ بهره را کاهش می‌دهد و به روند کاهشی ثابت هزینه‌های استقراض در سال آینده با کاهش تورم ادامه می‌دهد.

بر اساس برآورد متوسط ​​در نظرسنجی ماه اوت که توسط بلومبرگ انجام شد، انتظار می‌رود سیاست‌گذاران به رهبری تیف مکلم در نشست 4 سپتامبر خود، نرخ را به 4.25 درصد کاهش دهند.

اقتصاددانان همچنین کاهش سریع‌تر و عمیق‌تر هزینه‌های استقراض را در سال آینده پیش‌بینی می‌کنند و بانک مرکزی نرخ بهره را از 4.5 درصد فعلی به 3 درصد تا جولای آینده کاهش می‌دهد. این داده‌ها نشان می‌دهد که در سال 2026، انتظار می‌رود نرخ یک شبه به طور متوسط ​​2.75٪ باشد.

نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد که چشم‌انداز تحلیل‌گران با انتظارات بازار برای بازگشت تدریجی به سیاست‌های پولی کمتر محدودکننده همسو است. معامله‌گران در سوآپ‌های یک شبه نیز شرط می‌بندند که مکلم تا تابستان آینده بیش از 150 واحد کاهش را ارائه دهد. این امر موضع سیاست بانک را به نرخ به اصطلاح خنثی نزدیک‌تر می‌کند. جایی که هزینه‌های استقراض نه رشد اقتصادی را تحریک می‌کند و نه محدود می‌کند.

اقتصاددانان می‌گویند که فرود نرم مطلوب مکلم همچنان سناریوی موردی اصلی است و انتظار می‌رود که اقتصاد کانادا در سال 2025 با شروع کاهش نرخ بهره و افزایش رشد صادرات، 1.7 درصد رشد کند. این با ایالات متحده برای سریعترین سرعت رشد در کشورهای گروه هفت مطابقت دارد. پیش‌بینی می‌شود که تورم تا پایان سال 2025 به هدف 2 درصدی بانک برسد.

تغییر در چشم‌انداز در بحبوحه تغییر شرط‌ها برای مسیر فدرال رزرو صورت می‌گیرد، جایی که جروم پاول، رئیس جمهور در حال پیوستن به روند جهانی در کاهش شرایط پولی در ماه سپتامبر است. در اوایل این ماه، پس از اینکه داده‌های ایالات متحده نشان داد بازار کار سریع‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌شد ضعیف می‌شود، بازارها شروع به کاهش سریع‌تر و عمیق‌تر قیمت‌گذاری کردند.

اقتصاد دو کشور عمیقاً در هم تنیده شده است و کاهش رشد ایالات متحده احتمالاً به کانادا نیز خواهد رسید. در شرایطی که فدرال رزرو نرخ بهره را کاهش می‌دهد، مکلم می‌تواند به عادی سازی هزینه‌های استقراض بدون نگرانی در مورد حرکت بیش از حد از فدرال رزرو و خطر عواقب آن برای لونی ادامه دهد.

تغییر چشم‌انداز جهانی نرخ‌ها همچنین خبرهای مثبتی برای نخست‌وزیر جاستین ترودو و سیاست‌گذاران مالی کشور دارد که در نظرسنجی‌ها با مشکل مواجه هستند و با افزایش هزینه‌های خدمات بدهی مواجه هستند. انتظار می‌رود بازده اوراق قرضه 10 ساله دولت کانادا که جزء مهمی از هزینه‌های بهره دولت فدرال است در سال آینده به طور متوسط ​​حدود 3٪ باشد، در حالی که در نظرسنجی جولای بیش از 3.25٪ بود.

دیدگاه خود را درباره احتمال سومین کاهش نرخ بهره بانک کانادا در هفته آینده بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.