بانک مرکزی بیش از 28 میلیارد دلار ارز یارانه‌ای برای واردات کالاهای اساسی فراهم کرد

بانک مرکزی بیش از 28 میلیارد دلار ارز یارانه‌ای برای واردات کالاهای اساسی فراهم کرد
آنچه در این مقاله میخوانید

بانک مرکزی ایران (CBI) از ابتدای سال جاری خورشیدی (1 فروردین) تا 4 شهریور بیش از 28 میلیارد دلار ارز یارانه‌ای به واردکنندگان کالاهای اساسی تخصیص داده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که حدود 28.971 میلیارد دلار به واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و محصولاتی که در مقابل صادرات کالا یا خدمات از ایران وارد شده‌اند، اختصاص یافته است.

بر اساس گزارش‌ها، از این مبلغ، 6.307 میلیارد دلار برای واردات داروها و کالاهای اساسی تأمین شده است و مابقی به کالاهای تجاری-بازرگانی اختصاص یافته است.

کالاهای اساسی و داروها با نرخ 285,000 ریال به ازای هر دلار آمریکا به ایران وارد می‌شوند. این نرخ بسیار پایین‌تر از نرخ بازار است که در حال حاضر حدود 590,000 ریال به ازای هر دلار آمریکا در نوسان است.

این در حالی است که واردکنندگان می‌توانند ارز مورد نیاز خود را با نرخی که در سامانه یکپارچه مدیریت ارزی بانک مرکزی (معروف به نیما) اعمال می‌شود، دریافت کنند. قیمت در تاریخ 27 مرداد 450,937 ریال به ازای هر دلار آمریکا بود.

در اسفندماه گذشته، مجمع تشخیص مصلحت نظام به دولت و نهادهای مدیریتی دولتی، از جمله بانک مرکزی ایران (CBI)، مجوز داد تا مبلغ 13.6 میلیارد یورو را با نرخ ارز ترجیحی برای واردات اقلام اساسی مانند محصولات کشاورزی، دارو و مواد اولیه آن‌ها و همچنین تجهیزات پزشکی هزینه کنند.

اعضای مجمع این تصمیم را در جلسه‌ای به ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی برای بررسی و تصویب بودجه سال مالی جاری اتخاذ کردند.

آن‌ها تأکید کردند که دولت برای تسویه یا مبادله منابع ارزی حاصل از صادرات نفت، گاز و میعانات گازی، نرخ‌های ترجیحی را تنها برای واردات «کالاهای اساسی کشاورزی و دارو» ارائه خواهد کرد. لیست این کالاها در پایان فروردین ماه توسط هیئت وزیران دولت سیزدهم تأیید شد.

این واردات تحت نظارت کارگروهی متشکل از معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر جهاد کشاورزی و همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود.

وزیر بهداشت همراه با دیگر نهادهای ذیربط نیز موظف به اجرای نظارت بر تخصیص، توزیع و استفاده از ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی هستند.

علاوه بر این، بانک مرکزی موظف است گزارش‌های ماهانه‌ای از اجرای بند 4(A) قانون بودجه تهیه کند.

دیدگاه خود را درباره بانک مرکزی بیش از 28 میلیارد دلار ارز یارانه‌ای برای واردات کالاهای اساسی فراهم کرد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.