رئیس بانک مرکزی هند نسبت به راه‌اندازی سریع ارز دیجیتال بانک مرکزی هشدار داد

رئیس بانک مرکزی هند نسبت به راه‌اندازی سریع ارز دیجیتال بانک مرکزی هشدار داد
آنچه در این مقاله میخوانید

شاکتیکانتا داس (Shaktikanta Das)، رئیس بانک مرکزی هند (Reserve Bank of India – RBI)، به چالش‌های پیاده‌سازی قابلیت همکاری ارزهای دیجیتال فرامرزی و ضرورت حکمرانی قوی اشاره کرده است. او بر اهمیت اجرای تدریجی ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) و استفاده از دیدگاه‌های مبتنی بر داده‌های برنامه‌های آزمایشی تأکید کرد.

رئیس بانک مرکزی هند درباره چالش‌های پیاده‌سازی ارز دیجیتال و هوش مصنوعی هشدار داد

شاکتیکانتا داس (Shaktikanta Das)، رئیس بانک مرکزی هند (Reserve Bank of India – RBI)، روز دوشنبه در کنفرانس جهانی RBI@90 با موضوع زیرساخت‌های عمومی دیجیتال و فناوری‌های نوظهور اعلام کرد که پیاده‌سازی قابلیت همکاری ارزهای دیجیتال فرامرزی با چالش‌هایی مواجه خواهد شد و نیازمند ملاحظات و سازش‌هایی خواهد بود.

داس توضیح داد:

“موانع فنی ممکن است با استفاده از استانداردهای فنی مشترک (بین‌المللی) برطرف شوند. علاوه بر این، ساختار حکمرانی یا چارچوب مدیریت برای پایداری بلندمدت نیز باید نهایی شود.”

رئیس بانک مرکزی هند (RBI) افزود که در حالی که چالش‌های فنی ممکن است برطرف شوند، ایجاد یک چارچوب حکمرانی قوی برای دوام بلندمدت ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDCs) حیاتی است.

داس همچنین به نقش برنامه‌ریزی‌پذیری ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) در ارتقای شمول مالی اشاره کرد و تأکید کرد که برنامه‌ریزی برای استفاده نهایی از وجوه — مانند استفاده در نهاده‌های کشاورزی — می‌تواند به بانک‌ها اطمینان دهد و هویت دریافت‌کنندگان را تأیید کند.

او هشدار داد که نباید به ‌سرعت یک سیستم جامع ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) را بدون درک کامل از تأثیرات احتمالی آن پیاده‌سازی نمود. او تأکید کرد:

“این درک از طریق تولید داده‌های کاربری در برنامه‌های آزمایشی به‌دست خواهد آمد. معرفی واقعی ارز دیجیتال بانک مرکزی می‌تواند به‌صورت تدریجی صورت گیرد.”

داس همچنین به افزایش استفاده از هوش مصنوعی (AI) در خدمات مالی اشاره کرد و هم به مزایای بالقوه و هم به چالش‌های آن پرداخت. او بر لزوم شفافیت و پاسخگویی، به‌ویژه در زمینه‌هایی مانند تایید وام‌ها، تأکید کرد و از مؤسسات مالی خواست تا مدل‌های هوش مصنوعی که استفاده می‌کنند را به‌خوبی درک کنند و اطمینان حاصل نمایند که نتایج مسئولانه‌ای حاصل می‌شود. رئیس بانک مرکزی هند (RBI) همچنین بر اهمیت ارزیابی داده‌های آموزشی برای جلوگیری از سوگیری‌ها و حفاظت از حریم خصوصی تأکید کرد. او از بانک‌های مرکزی و دولت‌ها خواست تا توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی قابل اعتماد را با تمرکز بر حریم خصوصی داده‌ها، قابلیت توضیح‌پذیری و پاسخگویی ترویج کنند.

نظر شما در مورد رویکرد محتاطانه بانک مرکزی هند در قبال ارزهای دیجیتال و هوش مصنوعی در امور مالی چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره رئیس بانک مرکزی هند نسبت به راه‌اندازی سریع ارز دیجیتال بانک مرکزی هشدار داد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.