هشدار وزیر سابق بازرگانی در مورد پیشروی آمریکا به سمت رکود اقتصادی

هشدار وزیر سابق بازرگانی در مورد پیشروی آمریکا به سمت رکود اقتصادی
آنچه در این مقاله میخوانید

ویلبور راس (Wilbur Ross)، وزیر سابق بازرگانی آمریکا، نسبت به وقوع رکود اقتصادی قریب‌الوقوع در ایالات متحده هشدار داده است و دلیل آن را اثرات ماندگار بسته‌های محرک اقتصادی مرتبط با همه‌گیری بیماری کووید-19 می‌داند. در حالی که وال‌استریت (Wall Street) دیدگاهی خوش‌بینانه‌تر دارد و به تولید ناخالص داخلی (GDP) قوی و نرخ بیکاری پایین اشاره می‌کند، راس (Ross) معتقد است که اقتصاد به صورت مصنوعی توسط ۵ تریلیون دلار محرک اقتصادی باد شده است. وی به تورم، قیمت‌های بالای مصرف‌کننده و اتکای بیش از حد به مشاغل دولتی به عنوان شاخص‌هایی از رکود قریب‌الوقوع اشاره می‌کند.

پیش‌بینی رکود اقتصادی آمریکا توسط ویلبور راس

ویلبور راس (Wilbur Ross)، وزیر سابق بازرگانی آمریکا، هفته گذشته در مصاحبه‌ای با بلومبرگ (Bloomberg) هشدار داد که ایالات متحده به‌سمت رکود اقتصادی پیش می‌رود و علت آن اثرات اقتصادی ناشی از بسته‌های محرک اقتصادی مرتبط با همه‌گیری بیماری کووید-19 است. پیش‌بینی راس (Ross) در تضاد با دیدگاه خوش‌بینانه‌تر وال‌استریت (Wall Street) است، جایی که بسیاری از تحلیلگران معتقدند ایالات متحده می‌تواند از رکود جلوگیری کند، چون تولید ناخالص داخلی (GDP) همچنان در حال رشد است و نرخ بیکاری نیز پایین مانده است.

با این حال، راس (Ross) همچنان بدبین باقی مانده و عقیده دارد که اقتصاد اکنون از وضعیتی مصنوعی که توسط دولت حمایت شده بود، در حال فروکش کردن است. وی رکود قریب‌الوقوع را به واکنش دولت به همه‌گیری بیماری کووید-19، به‌ ویژه ۵ تریلیون دلار بسته‌های محرک اقتصادی، نسبت می‌دهد و اظهار داشت:

«من فکر می‌کنم ایالات متحده احتمالاً به‌سمت یک دوره رکود اقتصادی بسیار ملایم پیش می‌رود و این نباید چندان تعجب‌برانگیز باشد. با تمام شرایط خوبی که وجود داشت و تمام پولی که پس از کووید به اقتصاد تزریق شد، اقتصاد به صورتی مصنوعی حمایت شده بود. فکر می‌کنم در این زمینه زیاده‌روی کردند.»

ویلبور راس (Wilbur Ross) همچنین خاطرنشان کرد که بیشتر منابع مالی بسته‌های محرک به سرعت توسط مردم آمریکا خرج شد و این امر منجر به افزایش شدید تقاضا بدون افزایش متناظر در عرضه شد. او اظهار داشت که این موضوع یکی از دلایل اصلی تورم بوده است.

راس (Ross) همچنین خاطرنشان کرد که قوت بازار کار تا حدودی به دلیل افزایش مشاغل دولتی منحرف شده و تخمین زد که حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از مشاغل پس از همه‌گیری به ابتکارات دولتی مربوط بوده‌اند. او معتقد است که این مسئله تصویر واقعی از بهبود اقتصادی را تحریف کرده است.

بازار کار از آن زمان که تلاش‌های محرک اقتصادی کاهش یافته و فدرال رزرو آمریکا (Federal Reserve) به سرعت نرخ بهره را افزایش داده است، دچار مشکل شده است. اگرچه بسیاری از اقتصاددانان همچنان استدلال می‌کنند که اقتصاد پایدار است، اما احساسات سرمایه‌گذاران در حال تضعیف است. وزیر سابق بازرگانی اظهار داشت:

«آن‌ها در حال ساختن اقتصاد نبودند. آن‌ها از عرضه کالا حمایت نمی‌کردند.»

آیا با ارزیابی ویلبر راس در مورد اقتصاد ایالات متحده موافق هستید؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره هشدار وزیر سابق بازرگانی در مورد پیشروی آمریکا به سمت رکود اقتصادی بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.