قیمت طلا به بالاترین حد خود خواهد رسید

قیمت طلا به بالاترین حد خود خواهد رسید
آنچه در این مقاله میخوانید

قیمت طلا امسال به رکوردهای جدیدی رسیده است و طبق پیش‌بینی تحقیقات گلدمن ساکس (Goldman Sachs Research)، انتظار می‌رود تا اوایل سال ۲۰۲۵ به اوج‌های جدیدی صعود کند.

قیمت هر اونس طلا

این فلز گران‌بها بیش از ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته و به رکورد بیش از ۲,۵۰۰ دلار برای هر اونس تروی رسیده است. تحقیقات گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند که قیمت طلا تا اوایل سال آینده به ۲,۷۰۰ دلار خواهد رسید، که این رشد ناشی از کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو (Federal Reserve) و خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی بازارهای نوظهور خواهد بود. همچنین در صورت اعمال تحریم‌های مالی جدید توسط ایالات متحده یا افزایش نگرانی‌ها در مورد بدهی آمریکا، ارزش این فلز ممکن است به میزان بیشتری افزایش یابد.

طلا در کوتاه مدت مورد علاقه استراتژیست‌های ما است (کالایی که انتظار می‌رود در کوتاه‌مدت بیشترین افزایش قیمت را داشته باشد) و همچنین بهترین پوشش ریسک در برابر خطرات ژئوپلیتیک و مالی است.

خریدهای طلا توسط بانک های مرکزی

در این محیط چرخه‌ای ضعیف‌تر، طلا به‌عنوان کالایی که بیشترین اطمینان را نسبت به افزایش قیمت کوتاه‌مدت داریم، مورد توجه قرار می‌گیرد. استراتژیست‌های تحقیقات گلدمن ساکس (Goldman Sachs Research)، سامانتا دارت (Samantha Dart) و لینا توماس (Lina Thomas) در این باره مطلبی را ارائه داده‌اند. آن‌ها به سه عامل خاص اشاره می‌کنند که می‌تواند قیمت طلا را بالاتر ببرد:

  1. خرید بانک‌های مرکزی: از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲، بانک‌های مرکزی با سرعت بالایی در حال خرید طلا هستند — تقریباً سه برابر میزان قبل. تیم تحقیقات گلدمن ساکس انتظار دارد که به ‌طور خاص، با توجه به نگرانی‌ها در مورد تحریم‌های مالی ایالات متحده و افزایش بدهی‌های دولت آمریکا، این خریدهای سریع ادامه یابد.
  2. کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو: نرخ بهره بالاتر معمولاً جذابیت طلا را، که هیچ سودی ندارد، برای سرمایه‌گذاران کاهش می‌دهد. کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو احتمالاً سرمایه‌گذاران غربی را که طی دو سال اخیر در زمان رشد شدید قیمت طلا از بازار غایب بوده‌اند، به بازار طلا بازمی‌گرداند.
  3. شوک‌های ژئوپلیتیک احتمالی: طلا به‌عنوان یک پوشش ریسک قابل‌توجه برای سبد سرمایه‌گذاری در برابر تحولاتی مانند تعرفه‌ها، ریسک تضعیف استقلال فدرال رزرو (مانند تهدیدات به تضعیف استقلال آن) و نگرانی‌ها درباره پایداری بدهی از اهمیت زیادی برخوردار است. در صورت اعمال تحریم‌های مالی برابر با افزایش‌هایی که از سال ۲۰۲۱ مشاهده شده، محققان ما حدود ۱۵ درصد افزایش قیمت طلا را پیش‌بینی می‌کنند و همچنین سودهای مشابهی اگر نگرانی‌های مربوط به بدهی باعث افزایش گسترش اعتباری در اوراق تعویض نکول اعتباری دولت آمریکا به میزان ۱ انحراف معیار (۱۳ واحد پایه) شود.
شمش طلا

طبق تحقیقات گلدمن ساکس (Goldman Sachs Research)، با توجه به ضعف در اقتصاد جهانی، سرمایه‌گذاران ممکن است هنگام سرمایه‌گذاری در سایر کالاها نیاز به انتخاب دقیق‌تری داشته باشند. استراتژیست‌های ما به چندین چالش اشاره می‌کنند:

  • نفت: تا حدی به دلیل تغییرات ساختاری در مصرف سوخت جاده‌ای (مثلاً به سمت خودروهای برقی) و کاهش تقاضا برای پتروشیمی‌ها، رشد تقاضای نفت چین کاهش یافته است. عرضه مایعات از ایالات متحده نیز فراتر از انتظارات است. تیم ما دامنه قیمت برنت (Brent) را ۵ دلار کاهش داده و به ۷۰-۸۵ دلار در هر بشکه رسانده و پیش‌بینی میانگین قیمت برنت در سال ۲۰۲۵ را به ۷۶ دلار (در مقابل ۸۲ دلار قبلی) کاهش داده است.
  • فلزات صنعتی: حتی با این که به نظر می‌رسد مصرف مس چین در ماه مارس (نسبت به سال گذشته) و اوایل تابستان کاهش یافته است، تولید مس تصفیه‌شده افزایش یافته است. تیم تحقیقات گلدمن ساکس انتظار ندارد که قیمت این فلز، که در هر چیزی از ساختمان‌سازی گرفته تا بردهای مدار الکتریکی استفاده می‌شود، تا بعد از سال ۲۰۲۵ به هدف ۱۲,۰۰۰ دلار در هر تن برسد. آن‌ها پیش‌بینی‌های مربوط به آلومینیوم را نیز به صورتی مشابه و مرتبط کاهش داده‌اند.
  • گاز طبیعی: موج جدیدی از عرضه جهانی گاز طبیعی مایع (LNG) از سال ۲۰۲۵ وارد بازار خواهد شد و به‌طور قابل‌توجهی در بیشتر نیمه دوم این دهه رشد خواهد کرد. استراتژیست‌های ما می‌نویسند: «ما مدت‌هاست استدلال می‌کنیم که قیمت‌های پایین‌تر انرژی در افق پیش رو قرار دارند.»

طبق تحقیقات گلدمن ساکس (Goldman Sachs Research)، کالاها همچنان جایگاه خود را در سبد سرمایه‌گذاران حفظ می‌کنند، چون علاوه بر موارد دیگر، به‌عنوان پوششی در برابر اختلالات عرضه عمل می‌کنند. برخی از فلزات صنعتی نیز ممکن است شاهد افزایش‌های شدید قیمت باشند، که به دلیل ترکیبی از چرخه‌های عرضه طولانی و افزایش تقاضا مرتبط با امنیت انرژی و تلاش‌ها برای کربن‌زدایی ایجاد می‌شود. به طور کلی، استراتژیست‌های ما انتظار دارند که شاخص کالایی GSCI در سال ۲۰۲۵ بازده کلی ۵ درصد داشته باشد، که نسبت به بازده ۱۲ درصدی پیش‌بینی‌شده برای امسال کاهش یافته است.

دیدگاه خود را درباره قیمت طلا به بالاترین حد خود خواهد رسید بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.