اعتراض کارگران نفت و گاز و کارکنان بازنشسته مخابرات در ایران

اعتراض کارگران نفت و گاز و کارکنان بازنشسته مخابرات در ایران
آنچه در این مقاله میخوانید

اعتراضات اقتصادی در ایران دیروز با تجمعات هفتگی بازنشستگان شرکت مخابرات ایران در چندین شهر، همچنین راهپیمایی‌ها و اعتراضات کارگران صنعت نفت و گاز در استان‌های بوشهر، خوزستان و هرمزگان، و تجمع بازنشستگان از سازمان‌های مختلف در تهران ادامه یافت.

بر اساس گزارش‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، در روز دوشنبه ۲۶ شهریور، تعدادی از بازنشستگان معترض شرکت مخابرات به طور همزمان در چندین شهر از جمله تبریز، اصفهان، اهواز، سنندج، مریوان و بیجار تجمع کردند.

این بازنشستگان به دلیل شرایط بد معیشتی، حقوق زیر خط فقر، بیمه تکمیلی ناکارآمد، حذف مزایای سبد کالا از امتیازات شغلی و عدم اجرای مقررات سال ۱۳۹۰ پس از خصوصی‌سازی شرکت دولتی مخابرات ایران اعتراض دارند.

بازنشستگان معترض در استان خوزستان همچنین شعارهایی مانند «از خوزستان تا تهران، ننگ بر ستمگران» و «معیشت یخ‌زده، دیگر به درد ما نمی‌خورد» سر دادند.

بازنشستگان معترض در استان کردستان نیز به این تظاهرات پیوستند.

مجموعه اعتراضات بازنشستگان شرکت مخابرات که به‌طور همزمان هر دوشنبه در مناطق مختلف ایران برگزار می‌شود، این هفته نیز در شهرهای دیگر از جمله اصفهان، تبریز و مریوان برگزار شد.

اعتراضات بازنشستگان شرکت مخابرات در تبریز


اعتراضات هفتگی بازنشستگان شرکت مخابرات برای ماه‌ها ادامه داشته است. دلایل اصلی این اعتراضات شامل عدم به‌روزرسانی مزایای رفاهی در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و عدم پرداخت مطالبات سال‌های گذشته به نرخ‌های فعلی است.

اعتراضات بازنشستگان شرکت مخابرات در اصفهان و کردستان

آیین‌نامه‌های اجرایی ماده ۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری که در سال ۱۳۹۰ تصویب شد، به وظایفی مربوط می‌شود که می‌توانند برون‌سپاری شوند و نحوه تأمین خدمات از بخش خصوصی را تعیین می‌کند. بر اساس این آیین‌نامه‌ها، تا زمانی که موانع خصوصی‌سازی رفع نشده، ارائه خدمات به نیروی کار همچنان بر عهده دولت است. اما ۱۴ سال پس از تصویب این آیین‌نامه و با وجود اعتراضات مستمر و مکرر این بازنشستگان، به نظر می‌رسد نه موانع خصوصی‌سازی رفع شده و نه دولت به مسئولیت‌های خود در قبال معترضان عمل کرده است.

اعتراضات کارگران صنعت نفت و گاز


در رویدادی دیگر، کارگران پایانه‌های پتروشیمی و تأسیسات ذخیره‌سازی در بندر ماهشهر، استان خوزستان، دست به اعتراض زدند.

به گزارش شورای بازنشستگان ایران، دلایل این اعتراض شامل «عدم اجرای تبدیل وضعیت کارکنان در راستای هم‌ترازی با شرکت‌های همجوار، عدم پرداخت کارت‌های پترو، کسر از پاداش بهره‌وری، عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل برای کارکنان قراردادی، و مشکلات مکرر در پرداخت به‌موقع بیمه‌های اجتماعی» است.

علاوه بر این، تعدادی از کارگران پالایشگاه گاز فجر جم در بوشهر و شرکت نفت و گاز پارس در عسلویه، روز دوشنبه با برگزاری اعتراضات و راهپیمایی‌ها نارضایتی خود را از قراردادهای اجرا نشده و کسرهایی از پرداختی‌هایشان ابراز کردند.

در این اعتراضات، کارگران شعارهایی مانند «قراردادهای کاری باید اجرا شود، کسرهای غیرقانونی باید لغو شود» سر دادند.

اعتراضات کارگران صنعت نفت و گاز در روزهای گذشته نیز برگزار شده است.

گسترش اعتراضات کارگری در میان گروه‌های مختلف از جمله بازنشستگان، کارگران صنایع مختلف، معلمان، سرمایه‌گذاران مالباخته، پرستاران و کارکنان حوزه بهداشت، نشان‌دهنده افزایش چالش‌های اقتصادی در ایران و بی‌توجهی مقامات دولتی ایران است.

دیدگاه خود را درباره اعتراض کارگران نفت و گاز و کارکنان بازنشسته مخابرات در ایران بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.