افزایش قیمت کالاهای مصرفی در ایران ادامه دارد

افزایش قیمت کالاهای مصرفی در ایران ادامه دارد
آنچه در این مقاله میخوانید

علی‌احسان ظفری، رئیس اتحادیه فرآورده‌های لبنی، روز سه‌شنبه ۲۷ شهریور اعلام کرد که قیمت محصولات لبنی به دلیل افزایش ۲۰ درصدی قیمت شیر خام، ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت.

با این حال، ظفری هشدار داد که افزایش قیمت محصولات لبنی به نفع تولیدکنندگان نخواهد بود، بلکه منجر به کاهش مصرف و در نتیجه کاهش تولید و سودآوری خواهد شد.

ظفری افزود که اگر این افزایش قیمت‌ها ادامه یابد، مصرف عمومی لبنیات کاهش خواهد یافت.

وی راه‌حل جلوگیری از این افزایش قیمت را “یارانه‌های دولتی” دانست، اما خاطرنشان کرد که “دستورالعمل مربوطه هنوز به‌طور رسمی از سوی دولت صادر نشده است.”

ظفری با اشاره به محصولاتی که بیشترین افزایش قیمت را تجربه خواهند کرد، افزود که “محصولاتی مانند پنیر بیشترین افزایش قیمت را خواهند داشت.”

وی تأکید کرد که “دولت باید ابتدا راهی برای متوقف کردن افزایش قیمت محصولات لبنی پیدا کند” و افزود که در این شرایط، یارانه به تولیدکنندگان لبنیات تنها راه‌حل است.

در روزها و هفته‌های اخیر، قیمت نان در برخی استان‌های ایران تا ۶۶ درصد افزایش یافته است. در این راستا، افزایش قیمت نان در تهران منجر به افزایش اعتراضات شده است.

در این زمینه، فرامرز توفیقی، فعال کارگری، در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایلنا در تاریخ ۱۸ شهریور گفت:

«افزایش‌های مقطعی قیمت عوامل اصلی تأثیرگذار بر هزینه‌های زندگی خانوار، چه از سوی مسئولان تکذیب یا تأیید شود، به امری عادی تبدیل شده است»

و افزود: «معمولاً در نیمه دوم هر سال شاهد این جهش‌های قیمتی هستیم.»

وی با اشاره به این که «در بخش مواد غذایی ما سه کالای استراتژیک داریم: روغن، شکر و نان»، ادامه داد: «با نان، این کالای استراتژیک، به گونه‌ای بی‌احتیاطی رفتار می‌کنند که انگار تاثیر افزایش قیمت آن بر سفره مردم را درک نمی‌کنند.»

فرامرز توفیقی افزود: «آیا نمی‌دانند که سایر اقلام سبد غذایی مردم به شدت گران شده و اقشار ضعیف را مجبور به تکیه بر نان کرده است؟ افزایش قیمت نان ضربه دیگری به معیشت آن‌ها است.»

در همین حال، در راستای آن چه که مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران، همراه با مشاوران اقتصادی و برخی از وزرایش، آن را «جراحی اقتصادی» یا «دادن داروی تلخ به مردم» توصیف کرده‌اند، احتمال افزایش قیمت انرژی، به‌ویژه بنزین، وجود دارد.

برخی از کارشناسان اقتصادی نیز پیش‌بینی می‌کنند که قیمت آب و برق نیز افزایش خواهد یافت، اگرچه وزارت نیرو هنوز این موضوع را به‌طور رسمی تأیید نکرده است. با این حال، افزایش‌های غیرمستقیم از طریق قبوض خدماتی اعمال شده‌اند.

دیدگاه خود را درباره افزایش قیمت کالاهای مصرفی در ایران ادامه دارد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.