رقابت جهانی در توسعه CBDC: 134 کشور در حال کاوش در ارزهای دیجیتال هستند

رقابت جهانی در توسعه CBDC: 134 کشور در حال کاوش در ارزهای دیجیتال هستند
آنچه در این مقاله میخوانید

داده‌های جدید نشان می‌دهد که 134 کشور، که 98 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را به خود اختصاص داده‌اند، در حال بررسی ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) هستند، و 66 کشور به مراحل آزمایشی یا توسعه رسیده‌اند. تمام کشورهای G20 با کشورهایی مانند چین (China) و کشورهای اروپایی که پیشتاز این حوزه هستند، در تلاش برای توسعه ارزهای دیجیتال بانک مرکزی مشارکت دارند. ایالات متحده (U.S.) همچنان از اروپا و ژاپن عقب‌تر است، اما در حال بررسی طرح‌های بین‌المللی مانند پروژه آگورا (Project Agorá) است.

گسترش جهانی ارزهای دیجیتال بانک مرکزی: 134 کشور در حال بررسی ارزهای دیجیتال

شورای آتلانتیک (Atlantic Council) روز سه‌شنبه اعلام کرد که نسخه به‌روزرسانی‌شده‌ای از ردیاب ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) خود را منتشر کرده است. در این اعلامیه آمده است:

«تحقیقات جدید ما نشان می‌دهد که 134 کشور اکنون در حال بررسی CBDC هستند که 98 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را شامل می‌شود.»

علاوه بر این، این شورا خاطرنشان کرد که: «66 کشور اکنون در مرحله پیشرفته اکتشاف قرار دارند – که شامل مراحل راه‌اندازی، آزمایش یا توسعه است.»

بر اساس این تحقیق، «تا سپتامبر 2024، هر کشور عضو G20 در حال بررسی CBDC است و 19 کشور از آن‌ها در مرحله پیشرفته توسعه قرار دارند.» ژاپن (Japan)، هند (India)، استرالیا (Australia)، کره جنوبی (South Korea) و ترکیه (Turkey) از جمله 13 کشور عضو G20 هستند که در حال اجرای طرح‌های آزمایشی CBDC هستند، در حالی که پروژه‌های جدیدی در فرانسه (France)، ایتالیا (Italy) و اندونزی (Indonesia) معرفی شده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که اکنون 44 طرح آزمایشی ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) در حال اجرا هستند، و کشورهای اروپایی در اجرای این آزمایش‌ها پیشرو هستند. یوان چین همچنان بزرگ‌ترین طرح آزمایشی CBDC در جهان است و با بیش از 7 تریلیون یوان تراکنش در بخش‌هایی مانند آموزش و گردشگری، از دیگر پروژه‌ها پیشی گرفته است.

در این اعلامیه همچنین تأکید شد که سه کشور، یعنی باهاما (Bahamas)، جامائیکا (Jamaica) و نیجریه (Nigeria)، ارزهای دیجیتال خود را به‌طور کامل راه‌اندازی کرده‌اند، و در نیجریه و باهاما انتشار این ارزها افزایش یافته است. درباره تلاش‌های فدرال رزرو (Federal Reserve) در مورد دلار دیجیتال، شورا توضیح داد:

«ایالات متحده اکنون در یک پروژه CBDC عمده‌فروشی فرامرزی به نام پروژه آگورا (Project Agorá) با 6 بانک مرکزی بزرگ دیگر مشارکت دارد. موضوع CBDC همچنان در کمپین‌های ریاست‌جمهوری آمریکا مطرح است. ایالات متحده در مقایسه با همتایان اقتصاد پیشرفته خود در اروپا و ژاپن به‌شدت عقب است.»

نظر شما در مورد رقابت جهانی برای توسعه ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره رقابت جهانی در توسعه CBDC: 134 کشور در حال کاوش در ارزهای دیجیتال هستند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.