چین: از بحران مسکن تا هجوم برای سرمایه‌گذاری روی طلا

چین: از بحران مسکن تا هجوم برای سرمایه‌گذاری روی طلا
آنچه در این مقاله میخوانید

با افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها، چینی‌ها به طلا روی آورده‌اند تا در مقابل عدم اطمینان اقتصادی و بحران املاک و مستغلات از پس‌اندازهای خود محافظت کنند. در حالی که تقاضا برای جواهرات طلا کاهش یافته است، فروش شمش و سکه طلا به شدت افزایش یافته است.

سه سال پس از فروپاشی اِوِرگراند (Evergrande)، بحران املاک و مستغلات چین همچنان به دولت مرکزی که با کندی نگران‌کننده اقتصادی روبرو است، فشار وارد می‌کند. برخی تحلیلگران نسبت به اثربخشی تدابیر پیشنهادی دولت مرکزی برای افزایش اعتماد خریداران مسکن و مصرف کلی تردید دارند.

هیبین ژو (Haibin Zhu)، اقتصاددان ارشد چین در جی‌پی مورگان (JPMorgan)، در اوایل ماه سپتامبر به CNBC گفت که «بحران بازار املاک هنوز به پایان نرسیده است» و افزود که بازار مسکن ضعیف چین همچنان تضعیف خواهد شد، چون مجموعه‌ای از محرک‌ها و تدابیر حمایتی دولت در تقویت این بخش «رضایت‌بخش» نبوده است.

در این شرایط اقتصادی، شرکت‌ها دست به کاهش دستمزدها زده‌اند، دانشجویان جوان دانشگاه‌ها برای ورود به بازار کار با دشواری مواجه هستند و مصرف‌کنندگان چینی، که پیش‌تر نیز تمایل زیادی به پس‌انداز داشتند، حالا حتی صرفه‌جوتر شده‌اند. این وضعیت منجر به افزایش تقاضا برای طلا از سوی خانوارهای چینی شده است که علی‌رغم افزایش قیمت‌ها، همچنان فلز طلا را به‌عنوان بهترین دارایی امن در نظر می‌گیرند.

از جواهرات به سمت شمش و سکه طلا

با توجه به این که قیمت طلا برای تقریباً دو سال در حال افزایش بوده است – و از ابتدای سال 2024 به تنهایی 23 درصد افزایش یافته – و همچنان به رکوردهای جدید دست می‌یابد، جای تعجب نیست که فروش جواهرات در سطح جهانی کاهش یافته است. در چین، خرید جواهرات در نیمه دوم سال 35 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت.

این دومین فصل ضعیف برای تقاضای جواهرات از سال 2020 است، زمانی که این صنعت به شدت تحت تأثیر همه‌گیری بیماری کووید-19 قرار گرفت. با این حال، مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران چینی خرید طلا را متوقف نکرده‌اند، بلکه از جواهرات به سمت شمش و سکه روی آورده‌اند. بر اساس داده‌های انجمن طلای چین (China Gold Association)، فروش شمش و سکه 46 درصد افزایش یافته است.

واضح است که خانوارهای چینی به طور گسترده به خرید طلا روی آورده‌اند، چون اعتماد خود را به سرمایه‌گذاری‌های سنتی مانند املاک و مستغلات یا سهام از دست داده‌اند. هنوز باید دید که بازار املاک و اقتصاد چین چگونه توسعه خواهند یافت، اما آشکار است که تقاضای جمعیت چین برای طلا به دور از وضعیت بحرانی است.

دیدگاه خود را درباره چین: از بحران مسکن تا هجوم برای سرمایه‌گذاری روی طلا بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.