رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سه ماهه اول 3.2 درصد است

رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سه ماهه اول 3.2 درصد است
آنچه در این مقاله میخوانید

بر اساس گزارش بانک مرکزی ایران (CBI)، تولید ناخالص داخلی (GDP) ایران، شامل نفت، در سه‌ماهه اول سال جاری خورشیدی (20 مارس تا 21 ژوئن) نسبت به سه‌ماهه مشابه سال گذشته 3.2 درصد رشد داشته است.

طبق اعلام اداره حساب‌های اقتصادی بانک مرکزی ایران و به گزارش ایرنا (IRNA)، تولید ناخالص داخلی به قیمت ثابت (پایه سال 2016)، بدون احتساب نفت 2.5 درصد افزایش یافته است.

پیش‌تر، بانک مرکزی ایران اعلام کرده بود که تولید ناخالص داخلی ایران در سال گذشته خورشیدی نسبت به سال قبل از آن 4.5 درصد رشد کرده است، و این رقم بدون احتساب نفت 3.6 درصد افزایش یافته بود.

همچنین، رشد اقتصادی کشور بدون احتساب نفت در دوره مذکور به 3.9 درصد رسید.

تحقق رشد 4.5 درصدی اقتصادی در سال گذشته خورشیدی نشان‌دهنده تداوم روند رو به رشد فعالیت‌های اقتصادی در کشور است.

پیشتر، بانک جهانی (World Bank) پیش‌بینی کرده بود که اقتصاد ایران در سال 2024 3.2 درصد رشد خواهد کرد و نرخ تورم به 35 درصد کاهش خواهد یافت.

طبق برآورد این نهاد بین‌المللی، اقتصاد ایران در سال 2023 رشد 5 درصدی و تورم 40.8 درصدی را تجربه کرده است.

بانک جهانی پیش‌بینی کرده است که در سال 2024 بخش صنعت در ایران پیشتاز خواهد بود و با 4.9 درصد رشد همراه خواهد شد، و پس از آن، بخش‌های خدمات و کشاورزی به ترتیب با رشد 2.7 درصد و 0.9 درصد قرار خواهند گرفت.

همچنین، بانک جهانی پیش‌بینی کرده است که صادرات کالا و خدمات ایران در سال 2024 نسبت به سال قبل بیش از 7.1 درصد افزایش خواهد یافت.

علاوه بر این، این بانک انتظار دارد که واردات کالا به کشور در سال 2024 نسبت به سال گذشته 1.8 درصد رشد داشته باشد.

تراز حساب‌های جاری ایران نیز رشد مثبتی خواهد داشت و به 2.7 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) در سال 2024 خواهد رسید.

در اواخر ماه فوریه، صندوق بین‌المللی پول (IMF) گزارش داد که رشد اقتصادی ایران در سال 2023 به 5.4 درصد رسیده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران (PBO) اظهار داشت که رشد اقتصادی 5.4 درصدی ایران در سال 2023 دومین نرخ رشد بالای جهان بوده است.

صندوق بین‌المللی پول همچنین برآورد خود از رشد اقتصادی ایران در سال 2024 را افزایش داد و به افزایش بیش از انتظار تولید نفت ایران اشاره کرد.

صندوق بین‌المللی پول، در گزارشی که در تاریخ 22 فوریه منتشر کرد، رشد اقتصادی 3.7 درصدی را برای ایران در سال 2024 پیش‌بینی کرد، در حالی که در پیش‌بینی ماه اکتبر این رقم 2.5 درصد اعلام شده بود.

داده‌های صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که رشد اقتصادی ایران در سال 2023 به 5.4 درصد رسید، در حالی که این نهاد بین‌المللی برای سال گذشته رشد 3 درصدی را پیش‌بینی کرده بود.

دیدگاه خود را درباره رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سه ماهه اول 3.2 درصد است بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.