790,000 دانش آموز ایرانی هنوز در مدارس ثبت نام نکرده‌اند

790,000 دانش آموز ایرانی هنوز در مدارس ثبت نام نکرده‌اند
آنچه در این مقاله میخوانید

در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید، رسانه‌های دولتی ایران گزارش داده‌اند که «۷۹۰,۰۰۰ دانش‌آموز» هنوز برای حضور در کلاس‌ها ثبت‌نام نکرده‌اند.

یک روز پیش از آغاز سال تحصیلی، در روز شنبه ۲۱ سپتامبر (۳۱ شهریور)، خبرگزاری دولتی تسنیم به نقل از یکی از مسئولان آموزش و پرورش اعلام کرد که ۸۹۰,۰۰۰ دانش‌آموز هنوز کتاب‌های درسی خود را سفارش نداده‌اند و از این تعداد، تنها ۱۰۰,۰۰۰ نفر در مدارس ثبت‌نام کرده‌اند.

این آمار توسط محمد علوی‌تبار، معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، ارائه شد.

این خبرگزاری این وضعیت را «بی‌سابقه» توصیف کرد و گزارش داد که برخی مدارس دولتی عادی به دلیل «نمرات پایین» یا «کمبود ظرفیت موجود» از ثبت‌نام دانش‌آموزان خودداری کرده‌اند.

پیش‌تر، تسنیم گزارش داده بود که برخی والدین هنگام ثبت‌نام فرزندانشان در پایه‌های ابتدایی – اول، هفتم و دهم – با «مشکلات ایجاد شده توسط برخی مدیران مدارس دولتی» مواجه شده‌اند.

در همین حال، به گفته معاون وزیر آموزش متوسطه، تا تاریخ ۸ سپتامبر (۱۸ شهریور)، تنها ۸۷ درصد از دانش‌آموزان پایه دهم ثبت‌نام کرده‌اند و «۱۳ درصد هنوز ثبت‌نام نکرده‌اند.»

بر اساس آمار وزارت آموزش و پرورش که توسط تسنیم نقل شده است، تعداد دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید حدود ۹.۲ میلیون در مقطع ابتدایی، ۳.۸ میلیون در مقطع متوسطه اول و ۲.۹ میلیون در مقطع متوسطه دوم است.

روزنامه رسالت، که به جناح حاکم نزدیک است، در سپتامبر سال گذشته (شهریور ۱۴۰۱) گزارش داده بود که تعداد کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل در طی شش سال بیش از ۱۷ درصد افزایش یافته است.

سازمان معلمان ایران و انجمن فرهنگیان در بیانیه‌ای در آغاز سال تحصیلی گذشته، افزایش نرخ ترک تحصیل را به گسترش شکاف طبقاتی، فقر و نابرابری در سیستم آموزشی نسبت دادند.

دیدگاه خود را درباره 790,000 دانش آموز ایرانی هنوز در مدارس ثبت نام نکرده‌اند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.