با دور زدن تحریم‌ها، واردات طلای ایران طی 6 ماه شش برابر شد

آنچه در این مقاله میخوانید

رئیس گمرک ایران گزارش داد که در حدود ۴۳ تن شمش طلا به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار در شش ماهه اول سال، از ۲۱ مارس تا ۲۰ سپتامبر (۲ فروردین تا ۳۰ شهریور)، به کشور وارد شده است.

این رقم نشان‌دهنده یک افزایش شش برابری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است، زمانی که تنها ۷.۳ تن شمش طلا به ارزش ۴۶۶ میلیون دلار وارد شد.

محمد رضوانی‌فر (Mohammad Rezvanifar) خاطرنشان کرد که بیشتر طلا از طریق فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران (International Imam Khomeini Airport) ترخیص شده و درصد کمی توسط دفاتر گمرک در سایر نقاط کشور انجام شده است.

در دوره مشابه سال گذشته، ۷.۳ تن شمش طلا به ارزش ۴۶۶ میلیون دلار به کشور وارد شد. وی روز سه‌شنبه گفت:

“امسال ۹۶.۸ درصد از شمش طلای وارد شده از طریق گمرک فرودگاه امام خمینی ترخیص شد.”

تغییر مقررات تأثیرگذار بر واردات طلا

ایران در واکنش به تحریم‌های بین‌المللی در حال تنظیم سیاست‌های خود در خصوص مقررات ارزی است. صادرکنندگان، به ویژه آن‌هایی که در بخش‌های کلیدی صادرات غیرنفتی کشور از جمله پتروشیمی، فولاد و فرآورده‌های نفتی فعالیت می‌کنند، اجازه یافته‌اند به جای بازگرداندن درآمدهای ارزی، طلا وارد کنند.

با این حال، یک دستورالعمل که در ماه ژوئن (خرداد-تیر) توسط بانک مرکزی صادر شد، این رویه را برای برخی از صادرکنندگان متوقف کرد. ناظران اعلام کرده‌اند که افزایش واردات طلا ممکن است منعکس‌کننده تلاش‌های گسترده‌تر کشور برای حفاظت از اقتصاد در برابر کمبود ارز و مدیریت تجارت بین‌المللی در شرایط تحریم‌ها باشد.

گزارش‌های متناقض در مورد ذخایر طلای بانک مرکزی

افزایش واردات طلا در حالی صورت می‌گیرد که گزارش‌های متناقضی در مورد وضعیت واقعی ذخایر طلای ایران وجود دارد. در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، بانک مرکزی به طور منظم از انتشار داده‌های مربوط به ذخایر و واردات طلا خودداری کرد و این تصمیم را به تأثیر تحریم‌ها نسبت داد.

در سال ۲۰۱۱ (۱۳۸۹-۱۳۹۰ شمسی)، محمود بهمنی (Mahmoud Bahmani)، رئیس وقت بانک مرکزی، اعلام کرد که ذخایر طلای ایران به ۵۰۰ تن می‌رسد—رقمی که بعداً نادرست اعلام شد. بررسی‌های بعدی در دوران دولت حسن روحانی نشان داد که ذخایر واقعی در سال ۲۰۱۱ حدود ۴۵ تن بوده است.

محمدرضا فرزین
محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی

در ماه جولای (تیر-مرداد)، محمدرضا فرزین (Mohammadreza Farzin)، رئیس کل بانک مرکزی ایران که توسط ابراهیم رئیسی منصوب شده بود، بدون اشاره به میزان ذخایر طلا اظهار داشت:

«یکی از اهداف اصلی بانک مرکزی افزایش ذخایر ارزی است و می‌توان با اطمینان گفت که ذخایر ارز آزاد و طلا در حال افزایش است.»

هجوم به طلا در ماه آگوست

یک هجوم بی‌سابقه عمومی برای خرید طلا در تاریخ ۱۸ آگوست (۲۷ مرداد) رخ داد که به دلیل تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی مبنی بر خرافه «خوش‌شانسی» در خرید طلا در آن روز خاص بود. افزایش ناگهانی تقاضا مقامات را شگفت‌زده کرد، به طوری که نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر ایران اظهار داشت که در ۶۴ سال حضور خود در بازار هرگز چنین پدیده‌ای را ندیده است.

اگرچه اطلاعات دقیقی درباره مقدار طلای فروخته‌شده در آن روز منتشر نشده است، اما گزارش گمرک درباره واردات طلا ممکن است به توضیح این افزایش تقاضا کمک کند. برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که تبلیغات برای افزایش فروش طلا به شهروندان با نهادهایی در داخل دولت مرتبط بوده است تا طلای وارداتی برای تثبیت ارز را به فروش برسانند. بنابراین، به احتمال زیاد صاحبان آن ۴۲.۸ تن طلا توانسته‌اند بخشی از طلای وارداتی را در جریان این هجوم به فروش برسانند.

هجوم برای خرید طلا
مردم برای خرید طلا و جواهر در تهران صف کشیدند

طلا در ازای پهپاد

استفاده ایران از طلا در معاملات بین‌المللی سابقه طولانی دارد و اغلب به عنوان ابزاری برای دور زدن محدودیت‌های بین‌المللی بر جریان‌های ارزی به کار رفته است. در ماه فوریه (بهمن-اسفند)، یک گروه هکری اسنادی را از شرکت تندر صحرا، که در فناوری پهپاد فعالیت داشته و گفته می‌شود با نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران مرتبط است، فاش کرد.

این اسناد نشان می‌دهد که روسیه در معامله‌ای برای خرید پهپادهای شاهد-۱۳۶ (Shahed-136) تقریباً ۱.۷۵ میلیارد دلار به ایران پرداخت کرده است. بخشی از این پرداخت با چندین تن شمش طلا انجام شده است.

این فایل‌های لو رفته همچنین جزئیاتی را در مورد ایجاد یک خط تولید در روسیه برای این پهپادها نشان می‌دهد که توسط منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا (Alabuga Special Economic Zone)، نهادی تحت حمایت دولت روسیه، تأسیس شده است. این تمهیدات به روسیه اجازه می‌دهد پهپادهای شاهد را به صورت داخلی تولید کند و در نتیجه هزینه‌ها را کاهش داده و وابستگی به واردات از ایران را کمتر کند.

سند فاش شده
اسناد فاش شده نشان می‌دهد که یک شرکت وابسته به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی معاملات پهپادی خود را با روسیه با استفاده از طلا به جای ارز انجام داده است

در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، در یکی از جلسات دادگاه بابک زنجانی، دلال فروش نفت ایران، فاش شد که ۱.۵ تن طلا از آفریقا خریداری شده بود. زنجانی شهادت داد که این طلا، که توسط بانک مرکزی هماهنگ شده بود، در ترکیه توقیف شد و هنگامی که به دبی رسید، مشخص شد که تقلبی است.

دیدگاه خود را درباره با دور زدن تحریم‌ها، واردات طلای ایران طی 6 ماه شش برابر شد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.