آیا قیمت نقره به 40 دلار خواهد رسید؟

آیا قیمت نقره به 40 دلار خواهد رسید؟
آنچه در این مقاله میخوانید

در حالی که قیمت طلا همچنان رکوردهای جدیدی ثبت می‌کند، نقره به آرامی از همتای معروف‌تر خود پیشی گرفته و قیمت آن تاکنون ۳۴ درصد در سال جاری افزایش یافته است. این رشد چشمگیر توجه تحلیلگران از جمله Citi Research را به خود جلب کرده و آن‌ها به طور فزاینده‌ای نسبت به چشم‌انداز نقره خوش‌بین هستند.

به طور مشخص، Citi Research پیش‌بینی کرده است که قیمت نقره تا پایان سال ۲۰۲۴ به ۳۵ دلار در هر اونس برسد و تا اواسط سال ۲۰۲۵ به ۳۸-۴۰ دلار در هر اونس افزایش یابد.

این خوش‌بینی ناشی از ترکیب کاملی از عوامل است که هم بر محدودیت‌های عرضه و هم بر تقاضای رو به رشد تأثیر می‌گذارد. از نظر عرضه، کاهش قیمت روی منجر به تعطیلی معادن شده است، در حالی که اعتصاب طولانی در یک معدن بزرگ در مکزیک تولید را بیشتر محدود کرده است. با توجه به این که بیش از ۷۰ درصد نقره به‌عنوان محصول جانبی استخراج سایر فلزات به دست می‌آید، این اختلالات به طور قابل توجهی تولید را تحت تأثیر قرار داده است.

silver X

همزمان، تقاضای صنعتی برای نقره به ‌ویژه در بخش پنل‌های خورشیدی به شدت در حال افزایش است. موسسه نقره (Silver Institute) گزارش داده که تقاضای مرتبط با انرژی خورشیدی بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ به میزان ۱۵۸ درصد افزایش یافته و انتظار می‌رود امسال نیز رشد ۲۰ درصدی داشته باشد. این افزایش تقاضا به فشار جهانی برای انرژی پاک و الکتریکی شدن که نقره در آن نقش حیاتی ایفا می‌کند، نسبت داده می‌شود.

سرمایه‌گذاران نیز به دلیل عدم ثبات اقتصادی و انتظار کاهش نرخ بهره، به سمت سرمایه‌گذاری روی نقره به ‌عنوان ذخیره ارزش روی آورده‌اند. این دوگانگی نقره – به‌ عنوان یک کالای صنعتی و همچنین یک فلز گران‌بها – آن را در موقعیت منحصربه‌فردی قرار داده است تا از شرایط کنونی بازار بهره‌مند شود.

افزایش تقاضای چین برای نقره نیز لایه‌ای دیگر از پتانسیل رشد را به این بازار اضافه می‌کند. با توجه به ضعف در بخش املاک و مستغلات چین و در عین حال گسترش سریع زیرساخت‌های انرژی پاک، تقاضای نقره در چندین حوزه در حال افزایش است. با پیش‌بینی تداوم کمبود عرضه و کاهش موجودی‌های روی زمین، تحلیلگران همچنان فضا برای افزایش بیشتر قیمت نقره را پیش‌بینی می‌کنند.

silver chart

دیدگاه خود را درباره آیا قیمت نقره به 40 دلار خواهد رسید؟ بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.