قیمت دلار در ایران دوباره افزایش یافت

قیمت دلار در ایران دوباره افزایش یافت
آنچه در این مقاله میخوانید

با افزایش گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال حمله متقابل اسرائیل به ایران، روند صعودی قیمت ارزهای خارجی و طلا در ایران ادامه دارد.

در حالی که در روز چهارشنبه ۲ اکتبر (۱۱ مهر) بازار ارز ایران با نرخ معامله ۶۱۵,۰۰۰ ریال برای دلار آمریکا بسته شد، صبح روز پنج‌شنبه روند صعودی ادامه یافت و تا پایان روز معاملاتی، قیمت دلار به حدود ۶۳۰,۰۰۰ ریال نزدیک شد.

بر این اساس، قیمت فروش دلار آمریکا در بازار تهران به ۶۲۷,۵۰۰ ریال رسیده و یورو نیز به ۶۹۲,۵۰۰ ریال رسیده است. این در حالی است که در ماه‌های اخیر، پیش از حمله موشکی ایران به اسرائیل، دلار در حدود ۵۹۰,۰۰۰ ریال نوسان داشت.

در همان روز، قیمت فروش سکه بهار آزادی به ۴۳۲ میلیون ریال رسید و قیمت سکه موسوم به «امامی» نیز به ۴۸۷.۵ میلیون ریال رسید.

به گزارش رسانه‌های اقتصادی ایران، پس از حمله موشکی ایران به اسرائیل، قیمت خودروهای تولید داخل نیز در روزهای اخیر افزایش یافته است.

همزمان، قیمت بسیاری از کالاهای اساسی و مصرفی در ایران بار دیگر افزایش یافته است.

در روز سه‌شنبه ۱ اکتبر (۱۰ مهر)، خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا (IRNA)، گزارش داد که قیمت برنج افزایش یافته و نامه‌ای سرگشاده از انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران به محمدرضا عارف، معاون رئیس‌جمهور، منتشر کرد.

این انجمن، انباشت “۱۰۰ هزار تن برنج” در گمرکات و کاهش عرضه برنج وارداتی در بازار را به‌عنوان دلایل افزایش قیمت ذکر کرد.

طبق داده‌های مرکز آمار ایران، نرخ تورم مواد غذایی و نوشیدنی‌ها در ماه آگوست امسال به ۳۴.۸ درصد رسید و بالاترین تورم مواد غذایی مربوط به دسته «گوشت قرمز و ماکیان» بود.

در همین حال، دولت مسعود پزشکیان اعلام کرده است که درخواست بررسی مجدد پرونده بحث‌برانگیز FATF به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه شده است.

پیش از این، در سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۹ شمسی)، علیرغم اصرار حسن روحانی، رئیس‌جمهور وقت، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با بررسی لوایح FATF مخالفت کردند.

به گفته کارشناسان اقتصادی، رفع موانع عضویت ایران در FATF می‌تواند تسهیل‌کننده معاملات مالی بین‌المللی ایران باشد و فشار بر بازار ارز را کاهش دهد که به دنبال آن، قیمت‌ها ممکن است روند نزولی پیدا کنند.

با این حال، مخالفان این لوایح در ایران معتقدند که در صورت تصویب، حمایت مالی ایران از شبه‌نظامیان وابسته به تهران، یا به قول دولت ایران، «محور مقاومت»، با مشکل مواجه خواهد شد.

گروه ویژه اقدام مالی (FATF) ایران را به دلیل امتناع از انجام اقدامات استراتژیک در لیست سیاه خود قرار داده است، که این اجازه را به تمام کشورها داده است تا معاملات مالی با تهران را به طور مستقل مدیریت کنند.

این نهاد بین‌دولتی، که طراحی و ترویج سیاست‌ها و استانداردهایی برای مبارزه با جرایم مالی، به ویژه پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم را بر عهده دارد، به‌صراحت اعلام کرده است که ایران تا زمانی که نواقص موجود را برطرف نکند، در لیست سیاه باقی خواهد ماند.

دیدگاه خود را درباره قیمت دلار در ایران دوباره افزایش یافت بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.