طلا و نقره به درخشش خود ادامه می‌دهند

طلا و نقره به درخشش خود ادامه می‌دهند
آنچه در این مقاله میخوانید

در اوایل سال ۲۰۲۴، ما بر روی بخش فلزات به‌ عنوان یک برنده بالقوه برای سال جاری و سال‌های آینده تمرکز کردیم. پس از یک نیمه اول قدرتمند، همچنان که سرمایه‌گذاران در جستجوی محافظت از ارزش سرمایه خود در دنیای پر از عدم‌قطعیت بودند، بخش فلزات گرانبها، به رهبری طلا، در سه‌ماهه سوم نیز به روند صعودی خود ادامه داد. این روند در ماه سپتامبر، با آغاز چرخه حمایتی کاهش نرخ بهره در ایالات متحده، به اوج خود رسید. در همین حال، بخش‌های انرژی و فلزات صنعتی — دو بخش وابسته به رشد اقتصادی — به ویژه در پی تشدید رکود در چین و افزایش خطرات رکود اقتصادی در سایر مناطق، به‌ویژه در اروپا، با چالش‌هایی مواجه شدند.

در حال حاضر، با وجود روند صعودی چشمگیر در فلزات گرانبها، غلات، میوه‌ها، دام زنده و به میزان کمتری فلزات صنعتی که با زیان‌هایی در سراسر بخش انرژی و به ویژه بخش غلات جبران شده است، جایی که قیمت‌ها به دنبال یک سال تولید قوی دیگر پایین مانده‌اند، شاخص بازده کل کالاهای بلومبرگ (Bloomberg Commodity Total Return Index) در حدود ۳.۵ درصد افزایش برای سال جاری ثبت کرده است. در حالی که شرایط نامساعد آب و هوایی منجر به افزایش شدید قیمت قهوه، کاکائو و شکر شد، سال جاری تاکنون به فلزات، به‌ویژه طلا و نقره تعلق داشته است. این دو فلز گرانبها شاهد تقاضای بالا از سوی سرمایه‌گذاران بوده‌اند.

طلا و کالاها

تأثیر انتخابات بر کالاها

به‌ویژه با توجه به دیدگاه‌های متضاد دو نامزد در مورد منابع انرژی سنتی در مقابل انرژی‌های تجدیدپذیر، بخش انرژی انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده را از نزدیک دنبال خواهد کرد. سیاست‌های انرژی‌محور ترامپ (Trump) ممکن است در طول زمان، با افزایش تولید، فشار نزولی بر قیمت‌های انرژی وارد کند و همزمان فشار صعودی بر اوپک پلاس (OPEC+) ایجاد کند تا این قیمت‌ها را حفظ کند. در مقابل، ریاست‌جمهوری کامالا هریس (Harris) احتمالاً سیاست‌هایی را که استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی و انرژی‌های تجدیدپذیر را ترویج می‌دهند، ادامه خواهد داد. این سیاست‌ها نیازمند مقادیر زیادی از فلزات مورد نیاز، از جمله مس، لیتیوم، نقره، آلومینیوم و کبالت، برای تحول سبز هستند.

به طور کلی، خطر هزینه‌های بزرگ دولت بدون تأمین مالی — خواه زیرساخت‌ها، تمرکز بر انرژی‌های تجدیدپذیر یا برنامه‌های اجتماعی — و همچنین جنگ‌های تجاری آمریکا و چین یا کاهش مالیات‌ها، ممکن است نگرانی‌های جدیدی در مورد تورم و افزایش سطوح بدهی‌های دولتی ایجاد کند. این امر فعالان بازار را به گمانه‌زنی سوق می‌دهد که فلزات مناسب برای سرمایه‌گذاری مانند طلا ممکن است فارغ از نتیجه انتخابات روندی صعودی در پیش گیرند. در صورتی که نتیجه انتخابات ایالات متحده به یک کنگره گرفتار در بن‌بست منجر شود، حتی اگر هزینه‌های مالی محدود شود، این امر خطر رکود را افزایش می‌دهد و نیاز به سیاست‌های پولی تسهیل‌کننده‌تر از سوی فدرال رزرو (Fed) را مطرح می‌کند — که این نیز به نفع طلا خواهد بود.

طلا و نقره فضای بیشتری برای صعود دارند

با نزدیک شدن به سه‌ماهه پایانی سال و زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در ماه نوامبر، ما شاهد هستیم که چندین عدم قطعیت همچنان به حمایت از تقاضا برای فلزات گرانبها ادامه می‌دهند، که احتمالاً با پیشگامی نقره صورت می‌گیرد، به شرطی که نشانه‌های اولیه تثبیت تقاضا برای فلزات صنعتی در چین حفظ شود. دلایلی که سرمایه‌گذاران همچنان قیمت‌های بی‌سابقه‌ای برای طلا پرداخت می‌کنند، به نگرانی‌های مربوط به تحولات جهانی از جمله بی‌مبالاتی مالی، ژئوپلیتیک و سیاست‌های «فاصله گرفتن از دلار» (de-dollarisation) توسط بانک‌های مرکزی همچنین جذابیت کلی آن به‌ عنوان یک دارایی امن بازمی‌گردد. چرخه حمایتی کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو ایالات متحده (Federal Reserve) نیز به این عوامل اضافه می‌شود.

با توجه به این که این روندهای تقاضای زیربنایی به این زودی‌ها از بین نخواهند رفت، ما پیش‌بینی می‌کنیم که قیمت طلا تا پایان سال و حتی تا سال ۲۰۲۵ افزایش بیشتری داشته باشد، زمانی که این فلز زرد می‌تواند به نقطه روانی دیگری یعنی ۳,۰۰۰ دلار دست یابد. با حمایت بخش فلزات صنعتی در حال تثبیت، نقره می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد، به‌ویژه با توجه به ارزان‌تر بودن نسبی آن در مقایسه با طلا، که ممکن است قیمت آن را در سال آینده به هدف ۴۰ دلار نزدیک کند. این هدف محافظه‌کارانه، نسبت طلا به نقره را در حدود ۷۵ در مقابل سطح فعلی ۸۳ قرار می‌دهد.

چشم‌انداز ضعیف تقاضا برای نفت خام باعث تغییر به محدوده نزولی شده است

نفت خام برنت

کاهش قیمت نفت خام برنت (Brent) در ماه سپتامبر به زیر ۷۰ دلار ثابت کرد که نسبتاً کوتاه‌مدت بوده است. فعالان بازار به این نتیجه رسیدند که در چنین سطوح پایین قیمتی، و با توجه به این که صندوق‌های پوشش ریسک (hedge funds) رکوردی در اتخاذ پوزیشن‌های کوتاه (یعنی اعتقاد به ادامه کاهش قیمت‌ها) داشتند، قیمت‌های پایین‌تر تنها در صورت وقوع رکود اقتصادی قابل توجیه خواهد بود. ما احتمال رکود اقتصادی در ایالات متحده در سال ۲۰۲۵ را تنها ۲۵ درصد برآورد می‌کنیم، اما با توجه به عدم قطعیت تاثیرات نرخ‌های بهره بالاتر، این رقم همچنان ممکن است تغییر کند. علیرغم برخی ضعف‌های اقتصادی، شاخص‌های کلیدی مانند رشد، هزینه‌های سرمایه‌ای (capital expenditures) و آگهی‌های شغلی نشان می‌دهند که اقتصاد هنوز وارد رکود نشده است.

با این حال، ترکیب رشد بالای تولید اوپک پلاس (non-OPEC+) و تقاضای پایین، به‌ ویژه در چین، که در مقایسه با حدود ۱.۳ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳، رشد تقاضای آن در سال ۲۰۲۴ به چند صد هزار بشکه در روز کاهش یافته، احتمالاً باعث محدود شدن افزایش قیمت در ماه‌های آینده خواهد شد. بخشی از تمرکز بر سمت عرضه، بر لیبی است، جایی که اختلالات طولانی‌مدت در عرضه ممکن است به ایجاد کمبود در بازار کمک کند، و همچنین بر اوپک پلاس، که باید دید آیا همچنان برنامه افزایش تولید که اکنون برای ماه دسامبر تنظیم شده است را به تعویق می‌اندازند یا خیر. با توجه به این که امسال، نفت مدت زیادی در محدوده ۸۰ دلار معامله شد، ما معتقدیم این عوامل نشان می‌دهند که قیمت نفت خام برنت در آینده نزدیک در محدوده ۷۰ دلار باقی خواهد ماند، مگر این که رویدادی ژئوپلیتیکی یا بهبود اقتصادی چین، به‌طور غیرمنتظره‌ای قیمت‌ها را بالا ببرد.

تقاضای مس در حال بهبود پس از رکود در اواسط سال

قیمت مس

قیمت‌های مس پس از رکود در اواسط سال که به دنبال افزایش کوتاه‌مدت به بالاترین سطوح در اواخر ماه می رخ داد، تثبیت شده است. این افزایش قیمت عمدتاً ناشی از سفته‌بازانی بود که با توجه به افزایش تقاضا به دلیل گذار انرژی و انتظار افزایش تقاضا برای برق از دیتاسنترهای مرتبط با هوش مصنوعی، به دنبال قیمت‌های بالاتر بودند. رکود از ماه می تا آگوست نیز با افزایش مداوم ذخایر موجود در انبارهای تحت نظارت بورس‌های بزرگ آتی، به‌ویژه در چین، تشدید شد که به عنوان نشانه‌ای از تقاضای ضعیف دیده می‌شد و در نهایت قیمت‌ها را به سطوحی کاهش داد که اکنون به تحریک تقاضا منجر شده است.

با تثبیت چشم‌انداز تقاضا، به ‌ویژه پس از کاهش پیش‌بینی تولید در شیلی و پرو، دو تا از بزرگترین تأمین‌کنندگان مس جهان، مشکلات موجود در سمت عرضه نیز توجه فعالان بازار را به خود جلب کرده است. با ورود به سه‌ماهه پایانی و سال‌های آینده، ما معتقدیم که ترکیب کاهش هزینه‌های تأمین مالی به دلیل کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو ایالات متحده، اجتناب از رکود در ایالات متحده، تثبیت چشم‌انداز رشد در چین با حمایت دولت و تداوم تقاضا برای گذار به انرژی سبز، همگی به حمایت از قیمت‌ها کمک خواهند کرد. این شرایط زمینه را برای افزایش‌های بیشتر فراهم می‌کند، اگرچه در این مرحله انتظار نمی‌رود افزایش‌ها به اندازه رشد چشمگیری باشد که در اوایل سال ۲۰۲۴ شاهد آن بودیم.

دیدگاه خود را درباره طلا و نقره به درخشش خود ادامه می‌دهند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.