ایران طی 6 ماه 3.4 میلیارد دلار کالای غیرنفتی به امارات صادر کرده است

ایران طی 6 ماه 3.4 میلیارد دلار کالای غیرنفتی به امارات صادر کرده است
آنچه در این مقاله میخوانید

ایران در نیمه نخست سال (از ۲۰ مارس تا ۲۲ سپتامبر) کالاهای غیرنفتی به ارزش ۳.۴ میلیارد دلار به امارات متحده عربی صادر کرد.

طبق گزارش‌ها، امارات سومین مقصد صادراتی ایران در میان سایر همسایگانش در این دوره شش‌ماهه بوده است.

ایران همچنین کالاهایی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار از امارات وارد کرده است که این کشور را به اولین منبع واردات ایران در نیمه نخست سال تبدیل کرده است.

به‌گفته رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران (IRICA)، ارزش صادرات غیرنفتی ایران به ۱۵ کشور همسایه در نیمه اول سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد افزایش یافته است.

محمد رضوانی‌فر اعلام کرد که ایران در شش ماه نخست سال جاری ۳۹ میلیون تن کالای غیرنفتی به ارزش ۱۵.۶ میلیارد دلار صادر کرده که رشدی 4 درصدی در وزن نسبت به سال گذشته را به ثبت رسانده است.

کل تجارت غیرنفتی ایران با کشورهای همسایه در 6 ماه مذکور ۵۰ میلیون تن به ارزش ۳۲.۶ میلیارد دلار بوده است.

به گفته محمد رضوانی‌فر، تجارت غیرنفتی جمهوری اسلامی با کشورهای همسایه از نظر وزن ۵ درصد و از نظر ارزش ۱۵ درصد در نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

واردات ایران از همسایگانش در این مدت نیز نشان‌دهنده افزایش ۸ درصدی از نظر وزن و ۱۸ درصدی از نظر ارزش نسبت به نیمه اول سال گذشته بوده است.

در اوایل ماه آگوست، سفیر امارات متحده عربی در تهران اعلام کرد که بیش از ۱۲۲,۰۰۰ تاجر ایرانی در حال حاضر در امارات فعالیت می‌کنند.

سیف محمد الزعابی در دیدار با بهمن عبداللهی، رئیس اتاق تعاون ایران، گفت:

“آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد که تعاملات تجاری ایران و امارات در سال‌های اخیر افزایش یافته و بیش از ۱۲۲,۰۰۰ تاجر ایرانی در امارات مشغول به کار هستند.”

وی با اشاره به این که مشکلات تجار و فعالان اقتصادی ایرانی و اماراتی سیاسی نیست، بلکه در حوزه حقوقی است، اذعان داشت: “همکاری بین دو کشور در زمینه حمل و نقل دریایی و هوایی نیز افزایش یافته است.”

عبداللهی نیز در این دیدار برخی از ظرفیت‌های بخش تعاون در ایران را معرفی کرد و گفت: «تعاونی‌ها در ایران جایگاه مهم و مؤثری دارند و بخش قابل توجهی از تولید در کشور ما توسط تعاونی‌ها انجام می‌شود.»

تفاهم‌نامه‌ای برای گسترش همکاری‌های اقتصادی

ایران و امارات متحده عربی در تاریخ ۱ می، در پایان سومین نشست کمیته مشترک اقتصادی دو کشور، تفاهم‌نامه‌ای (MOU) برای گسترش همکاری‌های اقتصادی در حوزه‌های مختلف امضا کردند.

این تفاهم‌نامه توسط مهرداد بذرپاش، وزیر سابق راه و شهرسازی ایران، و عبدالله بن طوق المری، وزیر اقتصاد امارات که ریاست مشترک این نشست را بر عهده داشتند، امضا شد.

در این نشست، دو طرف بر لزوم گسترش بیشتر همکاری‌های اقتصادی بین تهران و ابوظبی تأکید کردند.

بذرپاش در پایان این نشست گفت: «ما پس از ۱۰ سال کمیسیون مشترک بین دو کشور را برگزار کردیم، که فرصتی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور است.»

وی افزود: «امارات، به عنوان دومین شریک تجاری ایران، از اهمیت راهبردی بزرگی برای ما برخوردار است.»

با اشاره به موقعیت ایران و امارات در کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل شمال-جنوب (INSTC)، بذرپاش گفت: «دسترسی به بازارهای شمال و جنوب می‌تواند فرصتی برای همکاری دو کشور ایجاد کند.»

در پایان، وزیر بر حل مشکلات بانکی و پولی بین دو کشور برای تسهیل روابط تجاری دوجانبه تأکید کرد.

عبدالله بن طوق المری نیز بر اهمیت این نشست تأکید کرد و گفت:

«برگزاری نشست امروز نشان‌دهنده توسعه و گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور است. پس از چین، امارات بیشترین حجم روابط تجاری با ایران را دارد. ارزش تجارت دو کشور به ۲۷ میلیارد دلار رسیده است و بسیاری از شرکت‌های ایرانی در امارات مستقر هستند.»

این مقام اماراتی افزود: «ایجاد فرصت‌های جدید برای همکاری در زمینه حمل‌ونقل و بانکداری یکی از دستاوردهای این کمیسیون است.»

وی با اشاره به عملکرد دولت امارات در زمینه سرمایه‌گذاری، گفت: «تصویب قانون تشکیل شرکت‌های خارجی و حمایت دولت از شرکت‌هایی که در حوزه انرژی‌های نو فعالیت می‌کنند، فرصت خوبی برای تجارت با امارات ایجاد کرده است.»

کمیسیون مشترک اقتصادی ایران

سومین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات از ۳۰ آوریل تا ۱ می در ابوظبی برگزار شد.

به گفته رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، ارزش تجارت غیرنفتی ایران با همسایگانش در پنج ماه نخست سال جاری ۱۶ درصد افزایش یافته و به ۲۶.۸۵۷ میلیارد دلار رسیده است.

محمد رضوانی‌فر وزن تجارت غیرنفتی با کشورهای همسایه را در دوره مذکور ۴۳.۵۷۹ میلیون تن اعلام کرد و خاطرنشان کرد که تجارت بین دو طرف از نظر وزن نیز ۱۰ درصد افزایش یافته است.

در طول این پنج ماه، ایران ۳۴.۱۱۸ میلیون تن کالا به ارزش ۱۳.۴۰۲ میلیارد دلار به همسایگان خود صادر کرده، در حالی که ۹.۴۶۱ میلیون تن کالا به ارزش ۱۳.۴۵۵ میلیارد دلار از این کشورها وارد کرده است.

به گفته رضوانی‌فر، صادرات ایران به کشورهای همسایه در پنج ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب از نظر وزن ۱۱ درصد و از نظر ارزش ۱۹ درصد افزایش یافته است؛ و واردات از کشورهای همسایه نیز به ترتیب از نظر وزن ۱۰ درصد و از نظر ارزش ۱۳ درصد افزایش داشته است.

وی عراق، امارات متحده عربی (UAE)، ترکیه، پاکستان و افغانستان را به عنوان بزرگترین واردکنندگان کالاهای ایرانی در میان کشورهای همسایه نام برد و امارات، ترکیه، روسیه، عمان و پاکستان را به عنوان اصلی‌ترین منابع واردات در این پنج ماه معرفی کرد.

افزایش صادرات غیرنفتی به کشورهای همسایه یکی از برنامه‌های اصلی است که دولت ایران در سال‌های اخیر دنبال کرده است.

ایران با ۱۵ کشور هم‌مرز زمینی یا دریایی دارد که شامل امارات متحده عربی، افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، بحرین، عراق، کویت، قزاقستان، عمان، پاکستان، قطر، روسیه، ترکیه، ترکمنستان و عربستان سعودی هستند.

دیدگاه خود را درباره ایران طی 6 ماه 3.4 میلیارد دلار کالای غیرنفتی به امارات صادر کرده است بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.