کارشناسان نگران هستند که خروج ارزهای دیجیتال بر نرخ ارز در برزیل تأثیر بگذارد

کارشناسان نگران هستند که خروج ارزهای دیجیتال بر نرخ ارز در برزیل تأثیر بگذارد
آنچه در این مقاله میخوانید

تحلیلگران بر این باورند که در آینده، خروجی‌های مالی ناشی از خرید ارزهای دیجیتال می‌تواند بر نرخ ارز داخلی در برزیل تأثیر بگذارد. بانک مرکزی برزیل اعلام کرده است که دارایی‌های رمزنگاری‌شده و خدمات تفریحی تا ماه آگوست، معادل ۱۴.۷ میلیارد دلار از برزیل خارج کرده‌اند که نشان‌دهنده استفاده از دارایی‌های مجازی به عنوان ابزار پرداخت است.

هشدار کارشناسان: خروج ارزهای دیجیتال برای نرخ ارز داخلی برزیل خطرناک است

رشد پذیرش رمز ارز (cryptocurrency) باعث نگرانی کارشناسان در مورد تأثیرات مخرب احتمالی این دارایی‌های مجازی در برزیل شده است. در حالی که میزان خروجی‌های ارزهای دیجیتال از برزیل همچنان نسبتاً کم است و می‌تواند با ورودی‌های دیگر جبران شود، اقتصاددانان و تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که اگر این روند ادامه یابد، ممکن است بر نرخ ارز داخلی کشور تأثیر بگذارد.

بر اساس داده‌های بانک مرکزی (Central Bank)، خروجی‌های مالی از رمز ارز و خدمات تفریحی (از جمله شرط‌بندی) بین ماه‌های ژانویه تا آگوست به ۱۴.۷ میلیارد دلار رسیده است. این رقم رو به رشد همچنین بر کسری حساب جاری که به دلیل اقتصاد قوی‌تر و سطوح بالاتر واردات ایجاد شده است، تأثیر می‌گذارد. لوئیس آفسونسو فرناندس لیما (Luis Afonso Fernandes Lima)، رئیس بخش تحقیقات Mapfre Investimentos، تأکید کرد: “تصویر هنوز زیباست، اما ما قطعاً با مشکل روبرو هستیم.”

غیرقابل پیش‌بینی بودن خروجی‌های رمز ارز (cryptocurrency) تا حدی نگران‌کننده است، چون این رفتارها به دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودن قابل تخمین نیستند. با این حال، برخی معتقدند که این افزایش ممکن است به دلیل پذیرش رمز ارز به عنوان یک روش پرداخت توسط برزیلی‌ها باشد. استیبل ‌کوین ‌ها (Stablecoins) احتمالاً نقش بزرگی در این موضوع داشته باشند، چون در برزیل محبوب شده‌اند و مشتریان از بانک‌ها درخواست انجام عملیات تبادل با استیبل‌ کوین ‌ها را داشته‌اند.

با این وجود، با توجه به ارقام بالایی که گزارش شده است، برخی نیز بر این باورند که ممکن است شرکت‌هایی در خارج از کشور با رمز ارز آزمایش کنند. پدرو گیمارائس (Pedro Guimaraes)، رهبر محصولات Ouribank، اظهار داشت:

«میزان هزینه‌های مربوط به رمز ارز در حساب سرمایه بیش از حد زیاد است که بتوان آن را تنها به سرمایه‌گذارانی نسبت داد که به‌دنبال سفته‌بازی یا نقد کردن دارایی‌های خود با استیبل‌ کوین ‌ها هستند.»

برخی دیگر از اقتصاددانان هیچ مشکلی در این عدم تعادل‌ها نمی‌بینند. لیویو ریبیرو (Lívio Ribeiro)، یکی از شرکای  BRCG، بر این باور است که این جریانات فقط در صورتی خطرناک هستند که با فعالیت‌های غیرقانونی مرتبط باشند.

نظر شما در مورد افزایش خروج ارزهای دیجیتال در برزیل چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره کارشناسان نگران هستند که خروج ارزهای دیجیتال بر نرخ ارز در برزیل تأثیر بگذارد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.