سیستم پرداخت‌های فرامرزی جدید در نشست بریکس در مسکو معرفی شد

سیستم پرداخت‌های فرامرزی جدید در نشست بریکس در مسکو معرفی شد
آنچه در این مقاله میخوانید

به گفته رئیس کل بانک مرکزی ایران، روسیه پیشنهاد یک سیستم جدید پرداخت فرامرزی را برای کشورهای بریکس (BRICS) ارائه داده است تا از سیستم مالی غربی دوری کنند.

محمدرضا فرزین، که برای شرکت در دومین نشست وزرای دارایی و رؤسای بانک‌های مرکزی بریکس به روسیه سفر کرده بود، گفت این سیستم جدید شامل توسعه شبکه‌ای از بانک‌های تجاری است که می‌توانند معاملات بانکی را با ارزهای محلی انجام دهند و همچنین ارتباطات مستقیم بین بانک‌های مرکزی را ایجاد می‌کند.

فرزین توضیح داد:

«سیستم پرداخت بریکس با هدف ایجاد یک پلتفرم تسویه حساب برای پرداخت‌های فرامرزی بر اساس سیستم‌های تسویه ناخالص آنی (RTGS) و با در نظر گرفتن مکانیسم‌های ردیاب ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) پیشنهاد شد.»

او با اشاره به ضرورت استفاده از هوش مصنوعی در بانکداری الکترونیک و آمادگی ایران برای انتقال تجربیات خود به اعضای بریکس گفت: «ما معتقدیم که به دلیل اراده سیاسی و تمایلی که در گروه بریکس وجود دارد و سرمایه‌گذاری‌های فنی و زیرساختی که انجام شده، می‌توانیم به سمت ایجاد سیستم‌های ارتباط مالی اختصاصی برای بریکس حرکت کنیم که بتواند پرداخت‌های فرامرزی بین اعضا را تسهیل کند، و در نهایت سرعت را افزایش داده، هزینه‌ها را کاهش دهد و محیطی رقابتی‌تر ایجاد کند.»

رئیس کل بانک مرکزی ایران با اشاره به چشم‌انداز اقتصادی بریکس و نقش کشورهای عضو در آن بیان کرد:

«جمهوری اسلامی ایران، به عنوان یکی از اعضای جدید بریکس، علی‌رغم محدودیت‌های موجود، در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ رشد قابل قبولی در تولید ناخالص داخلی (GDP) داشته است.»

فرزین همچنین تأکید کرد که کشورهای عضو بریکس 41 درصد از جمعیت جهان، 26 درصد از مساحت زمین در چهار قاره و در مجموع بیش از 25 درصد از نفت جهان و 50 درصد از سنگ آهن جهان را تولید می‌کنند.

او افزود: «امیدواریم با افزایش هماهنگی‌های راهبردی بین اعضای بریکس، شاهد جهانی قوی‌تر، پایدارتر، عادلانه‌تر و متعادل‌تر باشیم، و بریکس قطعاً توانایی، ظرفیت و پتانسیل لازم برای تحقق این امر را دارد.»

مذاکرات رؤسای بانک‌های مرکزی ایران و روسیه در مسکو

پیش از شرکت در نشست بریکس در روز جمعه، فرزین در مسکو با الویرا نابیولینا (Elvira Nabiullina) ، همتای روس خود، دیدار و گفتگو کرد.

فرزین و الویرا نابیولینا

در این دیدار، دو طرف به بررسی راه‌های تقویت همکاری‌های پولی-بانکی بین دو کشور پرداختند.

دومین نشست رؤسای بانک‌های مرکزی کشورهای بریکس (BRICS) روز جمعه در مسکو برگزار شد. روسیه، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی اعضای مؤسس بریکس هستند و جمهوری اسلامی ایران، مصر، امارات متحده عربی و اتیوپی در سال ۲۰۲۴ به گروه اقتصادهای نوظهور بریکس پیوستند.

فرزین صبح پنجشنبه تهران را به مقصد مسکو ترک کرد تا در دومین نشست رؤسای بانک‌های مرکزی کشورهای عضو بریکس شرکت کند و همچنین در حاشیه این کنفرانس مذاکرات دوجانبه‌ای با همتایان خود انجام دهد.

روسیه اولین اجلاس بریکس پلاس (+BRICS) را از ۲۲ تا ۲۴ اکتبر (1 تا 3 آبان) در شهر کازان تاتارستان برگزار خواهد کرد. در این اجلاس، اعضای مؤسس بریکس—برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی—به ‌طور رسمی پنج عضو جدید یعنی مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی (UAE) را به جمع خود خواهند پذیرفت.

دیدگاه خود را درباره سیستم پرداخت‌های فرامرزی جدید در نشست بریکس در مسکو معرفی شد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.