صادرات غیرنفتی به روسیه در 6 ماه سال گذشته 12 درصد افزایش یافته است

صادرات غیرنفتی به روسیه در 6 ماه سال گذشته 12 درصد افزایش یافته است
آنچه در این مقاله میخوانید

طبق داده‌های منتشر شده توسط اداره کل گمرک جمهوری اسلامی ایران (IRICA)، ارزش صادرات غیرنفتی ایران به روسیه در شش ماه اول سال جاری شمسی (از ۱ فروردین تا ۳۱ شهریور) نسبت به نیمه اول سال گذشته ۱۲ درصد افزایش یافت.

به گزارش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (IRIB)، بر اساس این داده‌ها، ایران در نیمه اول سال جاری بیش از ۱.۳ میلیون تن کالا به ارزش بیش از ۴۹۴ میلیون دلار به روسیه صادر کرده است.

صادرات غیرنفتی به فدراسیون روسیه از نظر وزنی نیز ۲۰ درصد افزایش داشته است.

کالاهای اصلی صادراتی به روسیه در نیمه اول سال جاری شامل فلفل دلمه‌ای، پلی‌استایرن و پسته با پوست، بوده که به ترتیب ۵.۹ درصد، ۵.۸ درصد و ۴.۹ درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

در نیمه اول سال جاری، ترانزیت خارجی از روسیه از طریق ایران به ۵۲۶ هزار تن رسید که ۱۷ درصد رشد داشت، در حالی که ترانزیت خارجی به روسیه ۵۶ هزار تن بود که ۱۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

جمهوری اسلامی ایران در سال شمسی گذشته (پایان یافته در ۲۹ اسفند)، ۲.۲ میلیون تن کالا به ارزش ۹۶۵ میلیون دلار به روسیه صادر کرده بود که از نظر وزنی ۵۴ درصد و از نظر ارزش ۲۸ درصد افزایش داشت.

محصولات اصلی صادراتی ایران به روسیه در سال گذشته شامل پسته تازه یا خشک، پلی‌استایرن غیرقابل انبساط معمولی، کیوی تازه، الیاف مصنوعی و انواع دیگر پلی‌استر بوده است.

ایران و روسیه طی سال‌های اخیر گام‌های جدی برای افزایش تجارت متقابل خود برداشته‌اند.

در اواخر ماه ژانویه، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور فقید ایران، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران و روسیه به توافقی برای افزایش تجارت بین دو کشور تا ۱۰ میلیارد دلار رسیده‌اند.

رئیسی در تاریخ ۲۱ ژانویه (۱ بهمن) پس از بازگشت از سفر دو روزه خود به مسکو، گفت:

«ما توافق کردیم موانع تجاری را برداریم و مبادلات اقتصادی بین دو کشور را افزایش دهیم. در حال حاضر سطح تجارت متقابل قابل قبول نیست، بنابراین دو کشور توافق کردند که تجارت را تا ۱۰ میلیارد دلار در سال افزایش دهند.»

وی همچنین خاطرنشان کرد که دو طرف درباره مسائل پولی و بانکی نیز در مذاکرات با مقامات روسیه بحث و تبادل نظر کردند.

طبق گفته رئیسی، دو کشور همچنین توافق کردند ظرفیت‌های مشترک کشاورزی و مناطق مناسب برای تبادل محصولات کشاورزی را شناسایی کنند تا سطح تجارت در بخش کشاورزی افزایش یابد.

وی در ادامه گفت: «جمهوری اسلامی ایران در زمینه ترانزیت و حمل‌ونقل ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد» و افزود: «در این سفر توافق شد که کریدور شمال-جنوب فعال شود. این مسیر ترانزیتی زمان و فاصله حمل کالاها از روسیه و کشورهای شمالی به مناطق جنوبی را به طور قابل توجهی کاهش خواهد داد.»

دیدگاه خود را درباره صادرات غیرنفتی به روسیه در 6 ماه سال گذشته 12 درصد افزایش یافته است بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.