شرایط جهانی همچنان برای طلا مساعد است

شرایط جهانی همچنان برای طلا مساعد است
آنچه در این مقاله میخوانید

به گفته سخنگوی بانک ملی قطر (QNB)، با وجود کاهش سریع تورم جهانی و سودهای قابل‌توجهی که این فلز گران‌بها در سال‌های اخیر انباشته کرده است، شرایط جهانی همچنان برای طلا مساعد است.

بانک ملی قطر در یک تحلیل اقتصادی اعلام کرد که قرار است با تسهیل سیاست‌های پولی توسط بانک‌های مرکزی بزرگ، کاهش ارزش دلار آمریکا و شکاف‌های ژئوپلیتیکی، قیمت‌های طلا باز هم افزایش یابند.

بانک ملی قطر یادآور شد:

«نقش طلا در سبد سرمایه‌گذاری همواره موضوعی با بحث‌های جنجالی بوده است. از یک سو، علاقه‌مندان به اهمیت این فلز گران‌بها به ‌عنوان یک ابزار کلیدی تنوع‌دهنده و همچنین یک دارایی امن در برابر تورم، درگیری‌های بین‌المللی و ناآرامی‌های مدنی اشاره می‌کنند.»

از سوی دیگر، مخالفان معتقدند که طلا یک «بازمانده وحشی از گذشته» است، کالایی بدون تولید درآمد که دارای کاربرد محدود و ارزش ملموس کمی است.

بانک ملی قطر اظهار داشت: «در سال‌های اخیر، بدون شک طلا به‌عنوان تقویت‌کننده‌ای مهم برای سبدهای متنوع جهانی بوده است. در واقع، قیمت طلا به ۲,۶۱۵ دلار در هر اونس رسید و برای چندین ماه متوالی رکوردهای تاریخی جدیدی ثبت کرد.»

از زمان همه‌گیری بیماری کووید-19، طلا عملکرد بهتری نسبت به اکثر شاخص‌های اصلی دارایی، از جمله سهام جهانی، اوراق قرضه دولتی و کالاها داشته است.

نکته مهم این است که طلا اخیراً ارزش پایدار خود را به ‌عنوان یک محافظ در برابر تورم نشان داده است. پس از همه‌گیری بیماری کووید-۱۹، مقامات پولی در اقتصادهای پیشرفته با چالش‌های قابل‌توجهی به دلیل افزایش شدید تورم مواجه شدند.

این امر باعث ایجاد نگرانی‌هایی در مورد سرعت بالای کاهش «ارزش واقعی پول» شد، چون برای خرید همان سبد کالاها و خدمات، واحدهای بیشتری از ارز مورد نیاز بود.

قابل پیش‌بینی است که در این دوره از تورم بالا، قیمت طلا بیش از آن که اثر افزایش قیمت مصرف‌کننده را جبران کند، در برابر اکثر ارزهای اصلی افزایش یافت. این موضوع تأییدی قوی بر این باور دیرینه بود که طلا یک هِج مؤثر در برابر فشارهای تورمی است.

با این حال، با پیشرفت بیشتر روند کاهش تورم در نتیجه عادی شدن زنجیره‌های تأمین، آیا طلا می‌تواند در میان‌مدت همچنان عملکرد خوبی داشته باشد؟ آیا این فلز زرد درخشان در آستانه یک اصلاح قیمت یا دوره‌ای از عملکرد ضعیف قرار دارد؟

سه عامل اصلی تقویت موقعیت طلا

از دیدگاه بانک ملی قطر، علیرغم چشم‌انداز تورمی که به‌طور کلی در اکثر اقتصادهای پیشرفته عادی شده است، شرایط کلان جهانی همچنان «برای طلا مساعد» است. سه عامل اصلی موقعیت آن را تقویت می‌کنند.

اول، چرخه سیاست‌های پولی در ایالات متحده و اروپا اکنون به نفع قیمت‌های طلاست. در سال‌های اخیر، پول نقد یا اوراق قرضه دولتی با سررسید کوتاه، بازده اسمی بالایی ارائه کرده‌اند که هزینه فرصت نگهداری طلا را افزایش داده بود.

در حالی که بازده اسمی در اکثر اقتصادهای پیشرفته همچنان بسیار بالاتر از دوران پیش از همه‌گیری بیماری کووید-19 است، این وضعیت قرار است طی ۲۴ ماه آینده به‌طور قابل توجهی تغییر کند.

انتظار می‌رود که فدرال رزرو ایالات متحده و بانک مرکزی اروپا نرخ‌های سیاستی خود را به ترتیب ۲۵۰ و ۱۵۰ واحد (bps) کاهش دهند.

بانک ملی قطر خاطرنشان کرد:

«این به این معناست که پول نقد و اوراق قرضه دولتی با سررسید کوتاه به‌عنوان گزینه‌های سرمایه‌گذاری جذابیت کمتری خواهند داشت و گزینه‌های جایگزین برای سرمایه‌گذاری مانند طلا را در موقعیت بهتری قرار می‌دهد.»

دوم، تحرکات نرخ ارز (FX) نیز احتمالاً نقشی در حمایت از قیمت‌های طلا ایفا خواهند کرد. از گذشته‌های دور، قیمت طلا رابطه معکوسی با دلار آمریکا داشته است؛ به این معنا که وقتی ارزش دلار کاهش می‌یابد، قیمت طلا افزایش می‌یابد و بالعکس.

بررسی دلار آمریکا نشان می‌دهد که این ارز حدود ۹ درصد بیش از حد ارزش‌گذاری شده است و نیاز به یک تعدیل قابل‌توجه دارد. دلار ارزان‌تر قدرت خرید سایر نقاط جهان را برای کالاهای قیمت‌گذاری‌شده به دلار، مانند طلا، افزایش می‌دهد و تقاضای کلی را بالا برده و از قیمت‌ها حمایت می‌کند.

سوم، محیط اقتصادی فعلی جهان همچنان با عدم ثبات ژئوپلیتیکی، مانند جنگ روسیه و اوکراین، درگیری‌های مداوم در خاورمیانه و افزایش تنش‌های آمریکا و چین در منطقه اقیانوس آرام روبرو است.

بانک ملی قطر افزود: «این عوامل می‌توانند به افزایش ریسک در دارایی‌های سنتی کمک کنند و سرمایه‌گذاران را به سمت استفاده از ابزارهای جایگزین به‌ عنوان دارایی امن برای محافظت از دارایی‌های خود سوق دهند.»

بانک ملی قطر (QNB) اظهار داشت: «جاذبه طلا با روندهای سکولار یا بلندمدت از جمله تشدید رقابت اقتصادی بین غرب و شرق، کاهش همکاری‌های بین‌المللی، تشدید منازعات تجاری، افزایش قطب‌بندی سیاسی و «استفاده از روابط اقتصادی به‌عنوان سلاح» از طریق تحریم‌ها، تقویت شده است.»

در دوره‌ای که با ناپایداری ژئوپلیتیکی بیشتری مشخص می‌شود، وضعیت طلا به‌ عنوان یک دارایی ملموس و بی‌طرف از نظر قضایی که می‌تواند به ‌عنوان وثیقه در بازارهای مختلف خدمت کند، اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

بانک ملی قطر افزود:

«در راستای این حرکت، بانک‌های مرکزی در سراسر جهان با سرعتی که در نسل‌های اخیر دیده نشده است، در حال انباشت طلا هستند. این امر از تقاضای نهادی بلندمدت و پایدار برای طلا حمایت می‌کند.»

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.