گزارش روزانه بازار فارکس، 24 مهر 1403

گزارش روزانه بازار فارکس، 24 مهر 1403
آنچه در این مقاله میخوانید

آن چه در گزارش امروز بازار فارکس می‌خوانید:

  • ارزش سهام شرکت‌های فعال در حوزه فناوری آمریکا و آسیا در طول شب افزایش یافت، در حالی که قیمت سهام چین و نفت کاهش یافت.
  • داده‌های بازار کار بریتانیا قوی بود.
  • اظهارات مقامات فدرال رزرو که در راستای افزایش نرخ بهره بود، باعث ایجاد بحث‌هایی در مورد کاهش نرخ بهره در آینده شد.

اخبار بازار فارکس، 24 مهر 1403 (15 اکتبر 2024)

  • شب گذشته، شاخص S&P 500 با پشتوانه درآمدهای قوی شرکت‌های فعال در حوزه فناوری به رکورد جدیدی دست یافت. سهام‌های این شرکت‌ها در آسیا نیز عملکرد بهتری داشتند و شاخص نیکی ۲۲۵ (Nikkei 225) با رشد ۱ درصدی به بالاترین سطح خود از ماه جولای رسید. در مقابل، سهام‌های چین و هنگ‌کنگ عملکرد ضعیفی داشتند و به دلیل داده‌های ضعیف تجاری و اخبار ناامیدکننده مبنی بر ای نکه بسته محرک ۶ تریلیون یوانی طی ۳ سال توزیع خواهد شد، شاخص CSI 300 تقریباً ۱.۴ درصد افت کرد. پس از آن که واشنگتن پست گزارش داد که اسرائیل برنامه‌ای برای حمله به تأسیسات نفتی یا هسته‌ای ایران ندارد، قیمت نفت نیز حدود ۴ درصد کاهش یافت. (بلومبرگ)
  • داده‌های بازار کار بریتانیا که صبح امروز منتشر شد، نشان‌دهنده مقاومت مداوم بود – نرخ بیکاری به ۴.۰ درصد کاهش یافت، در حالی که تیم تحقیقات بارکلیز (Barclays) و بلومبرگ (Bloomberg) ۴.۱ درصد پیش‌بینی کرده بودند. رشد میانگین درآمدهای هفتگی نیز کمی بالاتر از انتظار بود و به ۳.۸ درصد رسید. (بلومبرگ، تحقیقات بارکلیز)
    • پس از انتشار این داده‌ها، نرخ مبادله یورو به پوند (EURGBP) حدود ۰.۱۵ درصد کاهش یافت. انتشار داده‌های مربوط به شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) فردا به فعالان بازار کمک خواهد کرد تا مسیر سیاستی بانک مرکزی انگلستان را ارزیابی کنند و ممکن است واکنش شدیدتری در ارزش پوند ایجاد کند. تیم تحقیقات بارکلیز پیش‌بینی می‌کنند که تورم کلی در ماه سپتامبر به‌ طور موقت به ۱.۷ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یابد، در حالی که اتفاق نظر بلومبرگ ۱.۹ درصد نسبت به سال گذشته را پیش‌بینی کرده است. در حالی که یک کاهش ۲۵ واحدی نرخ بهره در جلسه ماه نوامبر کمیته سیاست پولی (MC) تقریباً به ‌طور کامل در قیمت‌گذاری لحاظ شده است، فعالان بازار تنها ۵۵ درصد احتمال کاهش ۲۵ واحدی نرخ بهره را در جلسه ماه دسامبر انتظار دارد. بنابراین، انتشار داده‌های اقتصادی بریتانیا در این هفته می‌تواند انتظارات را برای جلسه ماه دسامبر به هر دو سمت تغییر دهد. (بلومبرگ، تحقیقات بارکلیز)

  • اظهارات سیاست‌گذاران فدرال رزرو روز گذشته باعث شد بحث‌های بیشتری در مورد میزان کاهش نرخ بهره توسط کمیته فدرال بازار باز (FOMC) تا پایان سال مطرح شود. کریستوفر والر (Christopher Waller) اظهار داشت که بانک مرکزی باید با احتیاط و با سرعتی «سنجیده» نرخ‌ها را کاهش دهد، در حالی که نیل کاشکاری (Neel Kashkari) انتظار دارد «کاهش‌های اندکی بیشتر» در سه‌ماهه‌های آینده انجام شود و اعلام کرد که هیچ نشانه‌ای از ضعف سریع در بازار کار دیده نمی‌شود. (بلومبرگ، تحقیقات بارکلیز)
    • دیروز دلار به روند صعودی خود ادامه داد و شاخص گسترده دلار اکنون در بالاترین سطح خود در دو ماه گذشته معامله می‌شود. با وجودی که فعالان بازار در حال قیمت‌گذاری بر اساس کاهش ۲۲ واحدی در هر دو جلسه ماه نوامبر و دسامبر هستند، این تحقیقات بارکلیز (Barclays Research) معتقد است که احتمال دارد فدرال رزرو در یکی از این دو جلسه از کاهش نرخ خودداری کند، که احتمالاً باعث تقویت بیشتر دلار خواهد شد. (بلومبرگ، تحقیقات بارکلیز)

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.