با وجود کاهش تولید اوپک، تولید نفت ایران در ماه سپتامبر افزایش یافت

با وجود کاهش تولید اوپک، تولید نفت ایران در ماه سپتامبر افزایش یافت
آنچه در این مقاله میخوانید

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در آخرین گزارش خود که روز دوشنبه منتشر شد، اعلام کرد ایران در ماه سپتامبر ۳.۳۱۶ میلیون بشکه در روز (bpd) نفت خام تولید کرده است، که نشان‌دهنده افزایش ۲۱,۰۰۰ بشکه در روز نسبت به ماه قبل است.

بر اساس داده‌های اوپک، این افزایش تولید نفت ایران در حالی صورت گرفته است که تولید کل اعضای این سازمان در ماه مذکور ۶۰۴,۰۰۰ بشکه در روز کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، ایران همچنان جایگاه سومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک را پس از عربستان سعودی و عراق حفظ کرده است.

این گزارش نشان می‌دهد که ایران در ماه آگوست ۳.۲۹۵ میلیون بشکه در روز نفت خام تولید کرده بود.

میانگین تولید نفت خام جمهوری اسلامی ایران در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۴ ۳.۳ میلیون بشکه در روز بوده که نشان‌دهنده افزایش ۶۲,۰۰۰ بشکه در روز نسبت به رقم سه‌ماهه دوم سال است.

این گزارش میانگین تولید نفت خام ایران در سال ۲۰۲۲ را ۲.۵۵۴ میلیون بشکه در روز و میانگین تولید در سال ۲۰۲۳ را ۲.۸۵۹ میلیون بشکه در روز اعلام کرده است.

قیمت متوسط نفت خام ایران در ماه سپتامبر نسبت به ماه آگوست ۷.۰۱ دلار در هر بشکه کاهش یافته است.

نفت خام ایران به طور متوسط در ماه سپتامبر به قیمت ۷۳.۵۹ دلار در هر بشکه فروخته شد، در حالی که این قیمت در ماه آگوست ۷۷.۶۳ دلار در هر بشکه بود.

گزارش صندوق بین‌المللی پول (IMF)

در ماه آوریل، صندوق بین‌المللی پول (IMF) گزارش داد که تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۳ با افزایش ۵۰۰,۰۰۰ بشکه در روز (bpd) در مقایسه با سال قبل به ۳.۱ میلیون بشکه در روز رسید.

طبق داده‌های صندوق بین‌المللی پول، بخش نفت اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ رشد قابل توجه ۱۵ درصدی را ثبت کرده است. در طول سه سال از دوران ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی، این بخش رشد دو رقمی را تجربه کرد؛ به طوری که بخش نفت به ترتیب در سال‌های ۲۰۲۱، ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به ترتیب رشد ۱۰.۱ درصدی، ۱۰ درصدی و ۱۵ درصدی داشته است.

پیش‌بینی می‌شود تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۴ با افزایش ۱۰۰,۰۰۰ بشکه در روز به ۳.۲ میلیون بشکه در روز برسد.

تولید گاز ایران نیز از معادل ۴.۸ میلیون بشکه نفت در روز در سال ۲۰۲۲ به معادل ۵.۱ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت. بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، انتظار می‌رود که این رقم با افزایش ۳۰۰,۰۰۰ بشکه در روز به ۵.۴ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۴ برسد.

در سال ۲۰۲۳، ایران ۱.۴ میلیون بشکه نفت در روز صادر کرد که نشان‌دهنده افزایش ۵۰۰,۰۰۰ بشکه نسبت به داده‌های صادرات نفت در سال گذشته است و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری ۱۰۰,۰۰۰ بشکه دیگر به صادرات نفت ایران افزوده شده و به ۱.۵ میلیون بشکه در روز برسد.

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.