بورس مسکو معاملات پلاتین و پالادیوم را آغاز خواهد کرد

بورس مسکو معاملات پلاتین و پالادیوم را آغاز خواهد کرد
آنچه در این مقاله میخوانید

از تاریخ 21 اکتبر (30 مهر 1403)، بورس مسکو (Moscow Exchange) معاملات پلاتین (PLT/RUB) و پالادیوم (PLD/RUB) را در بازارهای ارز و فلزات گرانبها راه‌اندازی خواهد کرد. این خبر در سایت این بورس اعلام شده است.

معاملات با محاسبات برای “امروز” و “فردا” انجام می‌شود و امکان معاملات سوآپ (مبادله دارایی‌ها با تعهد برای انجام یک مبادله معکوس در یک تاریخ معین طبق شرایط از پیش توافق شده) نیز وجود دارد. این معاملات از ساعت 10 تا 19 به وقت مسکو انجام خواهد شد.

گفته شده است که ابزارهایی با جفت‌های پلاتین/روبل و پالادیوم/روبل در بازار فلزات گرانبها از تاریخ 5 آگوست (14 مرداد 1402) در حالت آماده‌سازی فنی به سیستم اضافه شده‌اند.

پلاتین که برای سال‌ها گران‌تر از طلا بوده است، اکنون به طور قابل توجهی کمتر از طلا ارزش‌گذاری می‌شود و این فاصله در سال‌های اخیر افزایش یافته است. در سال 2023 (1402)، قیمت پلاتین 8.4 درصد کاهش یافت و به 995 دلار به ازای هر اونس تروا رسید و در حال حاضر نزدیک به همان مقادیر معامله می‌شود (998.9 دلار در زمان نگارش)، در حالی که قیمت طلا که برای چندین ماه متوالی در پس زمینه ناپایداری‌های ژئوپلیتیکی و وضعیت پیرامون انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده رکوردشکنی کرده، تقریباً سه برابر گران‌تر از این فلزات گرانبها شده است.

قیمت پالادیوم در سال گذشته 38 درصد کاهش یافت و به 1,109 دلار به ازای هر اونس رسید و در سال 2024 (1403) تقریباً 10 درصد دیگر از ارزش خود را از دست داد و به قیمت کنونی 1,018 دلار رسید. به گزارش Kommersant، این موضوع باعث شد که در تابستان، برای اولین بار از سال 2017 (1396)، قیمت پلاتین از پالادیوم پیشی بگیرد.

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.