کشورهای با بالاترین تولید ناخالص داخلی سرانه در سال 2024

کشورهای با بالاترین تولید ناخالص داخلی سرانه در سال 2024
آنچه در این مقاله میخوانید

کشورهایی با بالاترین تولید ناخالص داخلی (GDP) سرانه در سال 2024  

با وجود این که کشورهایی مانند ایالات متحده، چین، هند یا آلمان اغلب در رتبه‌بندی‌های اقتصادی تسلط دارند، تنها ایالات متحده از بین 10 اقتصاد برتر جهان در رتبه‌بندی تولید ناخالص داخلی سرانه در صدر قرار دارد.

Top-GDP-Per-Capita-in-2024_

این تصویر، بر اساس داده‌های صندوق بین‌المللی پول، کشورها و مناطق با بالاترین تولید ناخالص داخلی سرانه در سال 2024 را با سال 2014 مقایسه می‌کند.

تمام ارقام به دلار بین‌المللی هستند و بر اساس برابری قدرت خرید (PPP) تنظیم شده‌اند.

درک تفاوت: تولید ناخالص داخلی در مقابل تولید ناخالص داخلی سرانه

تولید ناخالص داخلی (GDP) کل خروجی اقتصادی یک کشور یا منطقه را اندازه‌گیری می‌کند، در حالی که تولید ناخالص داخلی (GDP) سرانه این خروجی را بر اساس جمعیت تقسیم می‌کند و نشان‌دهنده خروجی اقتصادی متوسط ​​به ازای هر نفر است.

وقتی عامل جمعیت در نظر گرفته می‌شود، کشورهای کمتر شناخته‌شده یا مناطق با جمعیت کمتر اما ثروت قابل‌توجه در صدر رتبه‌بندی قرار می‌گیرند.

لوکزامبورگ که در سال 2014 در جایگاه سوم قرار داشت، اکنون با تولید ناخالص داخلی 144,000 دلار به ازای هر نفر و جمعیتی حدود 669,000 نفر در رتبه اول قرار دارد. این کشور کوچک و محصور در خشکی در اروپای غربی به‌ خاطر بخش مالی قوی خود شناخته شده است که 25 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) آن را تشکیل می‌دهد و به‌ عنوان یکی از بزرگترین پناهگاه‌های مالیاتی شناخته می‌شود.

GDP

ماکائو در سال 2024 جایگاه دوم را به خود اختصاص داده و همچنین در میان بزرگ‌ترین پناهگاه‌های مالیاتی جهان رتبه‌بندی شده است.

تنها دو کشور یا منطقه از میان 14 کشور یا منطقه برتر در سال 2024 دارای جمعیتی بیش از 10 میلیون نفر هستند.

ایرلند، گویان، دانمارک و تایوان از سال 2014 به این فهرست پیوسته‌اند، در حالی که کویت، عربستان سعودی، آندورا و هنگ‌کنگ از این فهرست خارج شده‌اند.

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.