در میان تنش‌های ژئوپلیتیک جهانی و عدم ثبات اقتصادی، بانک‌های مرکزی ذخایر طلا را تقویت می‌کنند

در میان تنش‌های ژئوپلیتیک جهانی و عدم ثبات اقتصادی، بانک‌های مرکزی ذخایر طلا را تقویت می‌کنند
آنچه در این مقاله میخوانید

بانک‌های مرکزی چندین کشور با اشاره به به تنش‌های ژئوپلیتیک و عدم قطعیت‌های اقتصادی، نشانه‌هایی از تغییر جهت به سمت افزایش ذخایر طلا را بروز داده‌اند. مقامات مکزیک، مغولستان و جمهوری چک از نقش فزاینده طلا حمایت کرده‌اند که همچنان که بانک‌های مرکزی در شرایط کاهش نرخ بهره و افزایش ریسک‌ها به دنبال دارایی‌های امن هستند، منعکس‌کننده روندهای گسترده‌تری است.

نشانه‌های افزایش اتکای بانک‌های مرکزی به ذخایر طلا

روز دوشنبه بانکداران مرکزی مکزیک، مغولستان و جمهوری چک به طور علنی از افزایش ذخایر طلای کشورهای خود حمایت کردند. این اظهارات در یک نشست در کنفرانس سالانه انجمن بازار شمش لندن در میامی مطرح شد و نشان داد که این کشورها چگونه در زمان افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیک و کاهش نرخ‌های بهره به طلا می‌نگرند.

خواکین تاپیا (Joaquín Tapia)، مدیر ذخایر بین‌المللی در بانک مرکزی مکزیک (Banco de México)، تأیید کرد که طلا می‌تواند نقش بزرگ‌تری در ذخایر آنها ایفا کند. او توضیح داد:

«با توجه به شرایطی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم — نرخ‌های بهره پایین، تنش‌های ژئوپلیتیک، انتخابات ایالات متحده و مقدار زیادی از عدم ثبات — ممکن است سهم طلا در سبدهای سرمایه ما نیز افزایش یابد.»

انخجین آتارباتار (Enkhjin Atarbaatar) از بانک مرکزی مغولستان با دیدگاه تاپیا موافق بود و اعلام کرد که انتظار دارد ذخایر مغولستان همچنان رشد کند و طلا نقش بزرگ‌تری در آینده ایفا کند. آتارباتار که به عنوان مدیرکل بخش بازارهای مالی در بانک مرکزی مغولستان (Bank of Mongolia) فعالیت می‌کند، گفت: «من نیز انتظار دارم که سهم طلا در ذخایر ما احتمالاً در آینده افزایش یابد.»

مارک شستاک (Marek Sestak)، معاون مدیر اجرایی بخش مدیریت ریسک در بانک ملی چک (Czech National Bank)، دیدگاه مشابهی را به اشتراک گذاشت. او اظهار داشت: «من کاملاً موافق هستم.»

این اظهارات در زمانی مطرح شده که خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی باعث افزایش ۲۵ درصدی قیمت طلا در سال ۲۰۲۴ شده است، چون طلا عملکرد بهتری نسبت به سهام و اوراق قرضه ایالات متحده داشته است. بسیاری از بانک‌های مرکزی در حال افزایش ذخایر طلای خود هستند تا در برابر عدم ثبات اقتصادی و سیاسی جهانی محافظت کنند، چون طلا به عنوان یک دارایی امن برای ثروت ملی شناخته می‌شود.

نظر شما در مورد افزایش ذخایر طلای بانک های مرکزی در واکنش به ریسک‌های ژئوپلیتیکی و عدم ثبات اقتصادی چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.